Inlägg från: sextiotalist |Visa alla inlägg
  • sextiotalist

Jag får inte vabba för min chef??

Anotherone skrev 2017-07-21 00:04:48 följande:

Eftersom ni inte har kollektivavtal som reglerar det är det som texten från Försäkringskassan ovan säger, att det är ok om arbetsgivaren godkänner det. Och din chef har ju valt att säga nej.

Så det är nog inte mer du kan göra.

Det har inget med kollektivavtal att göra eftersom den rätten är reglerad i lagstiftningen.
  • sextiotalist

Nej, det har din chef rätt att göra. Tillfällig vårdnad av barn, den rätten är reglerad i lag. Däremot har man möjlighet att istället ta semesterdag om det godkänns av arbetsgivaren, men rätt till VAB, är reglerad i lag, faktiskt den enda tjänstledigheten som en arbetsgivare inte kan neka till.

• sextiotalist
    Gulletussan skrev 2017-07-21 08:30:27 följande:

Om TS hade jobbat så kan chefen inte neka vab. När TS har semester så har chefen rätt att neka vab.

Om man går in på fk hemsida så står detta som svar;

Ja och nej. Du kan byta dina semesterdagar mot ersättning för VAB. Men bara om ni semestrar i Sverige eller i ett annat EU-land och om din arbetsgivare godkänner det. Arbetsgivaren ska också ändra din semester till VAB.

Man kan, men det är om föräldern så önskar, inget som är upp till arbetsgivaren
  • sextiotalist
    2plus1 skrev 2017-07-21 08:49:50 följande:

Din chef har rätt att neka i detta fall och jag ser heller inget fel i det. Visst är det tråkigt att bli sjuk (eller att barnet blir) när man har semester, men jag förstår inte riktigt logiken i varför din arbetsplats ska bekosta det? Vab finns till för att man ska kunna vara hemma från arbete med sitt sjuka barn, en fantastisk möjlighet. Är man redan hemma, då är ju det problemet liksom redan löst.

Nej, nej och åter nej, för övrigt så bekostar inte arbetsgivaren vab, utan det är fk.

Man har rätt att ta både vab och sjukskrivning under semestern.
  • sextiotalist
    Anotherone skrev 2017-07-21 10:59:50 följande:

Jag menar inte att rätten att vaba är kollektivavtalad, däremot att byta semester mot vab.

Nej, däremot att byta vab mot semester
  • sextiotalist
    Gulletussan skrev 2017-07-21 09:30:52 följande:

Fast är du inte läskunnig?

Det är visst upp till arbetsgivaren att bestämma om man kan vabba istället för semester.

Än en gång, svar från FK hemsida på frågan kan man byta semester mot VAB?;

Ja och nej. Du kan byta dina semesterdagar mot ersättning för VAB. Men bara om ni semestrar i Sverige eller i ett annat EU-land och om din arbetsgivare godkänner det. Arbetsgivaren ska också ändra din semester till VAB.

Förtydligar meningen "och om din arbetsgivare godkänner det."

Så ja, chefen har rätt att neka vab under semestern.

Jag är i högsta grad läskunnig. Läs lagtexten. Fk reglerar ersättningen.

Man har alltid rätt att bryta en semester mot VAB och egen sjukdom.
  • sextiotalist
    Aniiee skrev 2017-07-21 16:54:02 följande:

Av ren nyfikenhet, för som jag skrev så har jag liksom aldrig ens tänkt i de banorna, var i lagen står det? Kapitel och paragraf?

Det är bara att googla och då framkommer det tydligt att det jag skriver stämmer.

Du kan också googla på föräldrabalken, där framkommer det också
  • sextiotalist
    Aniiee skrev 2017-07-21 20:07:09 följande:

Det har jag så klart gjort, men jag hittar inget.

Sydsvenskan hade en artikel om detta t.ex kom upp direkt när jag googlade på vab semester.

Utöver detta så står det i lagtexten att vab är en tjänstledighet som INTE behöver beviljas av arbetsgivaren, om man är barnets förälder eller vårdnadshavare
  • sextiotalist
    Aniiee skrev 2017-07-21 21:50:08 följande:

Sydsvenskan är jag inte det minsta intresserad av, endast lagen.

Men vet du, seriösa tidningar kan informera

Men jag ska ta fram paragrafen
  • sextiotalist
    JPT skrev 2017-07-21 22:27:45 följande:

Vad jag känner till reglerar inte Föräldrabalken hur man får vara ledig. 

Om något borde det väl stå i Föräldraledighetslagen?

Jag vill i alla fall också ha en laghänvisning till det du påstår. 

Det stämmer. Det är föräldraledighetslagen, som jag trodde låg under föräldrabalken men titta på § 8 samta socialtjänstlagen ,§37.

Och det gäller även under semester eftersom man avstår från inkomst från arbetsgivaren.
  • sextiotalist
    Alexi skrev 2017-07-21 22:40:01 följande:

Sextiotalist:

Socialtjänstlagen kan verkligen inte ha med detta att göra.

Socialförsäkringslagen. Du har rätt
Svar på tråden Jag får inte vabba för min chef??