• Jesper f

Jag får inte vabba för min chef??

sextiotalist skrev 2017-07-21 22:33:02 följande:
    Det stämmer. Det är föräldraledighetslagen, som jag trodde låg under föräldrabalken men titta på § 8 samta socialtjänstlagen ,§37.

Och det gäller även under semester eftersom man avstår från inkomst från arbetsgivaren.
    Försäkringskassan skulle aldrig lägga ut information på sin hemsida som inte är kollad och dubbelkollad av sina jurister. Säger FK att arbetsgivaren har rätt att neka VAB under semester - vilket faktiskt är helt logiskt - så är det så. Det vore livsfarligt om AG INTE hade den möjligheten, tänk på kvinnodominerade arbetsplatser vilken SEMESTER skuld AG skulle teoretiskt kunna bli sittande med? Det finns många privata AG som inte skulle klara av att reglera den skulden vid semesterårets justerande, om majoriteten INTE tagit ut sin semester pga VAB, och allt överskjutande utöver 5 dagar måste betalas på en gång - utan prut. Går inte att ha en sån lag, säger sig självt. Vi kan inte ha företag som går i konkurs för att föräldrar ska få byta sin semester mot VAB som dom själva tycker. Däremot under arbete är en annan sak, att jobba färre timmar än avtalet, och få det ersatt av FK innebär ingen ekonomisk risk som så för arbetsgivaren - annat än givetvis produktionsbortfall som någon annan då får täcka upp på nått vis.
Svar på tråden Jag får inte vabba för min chef??