• Mittarv

Idiot för att resa till Kos?

Svenskar döda och skadade i ett känt jordskalvsområde.
    www.expressen.se/nyheter/svensk-dod-i-jordbavningen-i-turistparadiset/

Mest unga som åker dit vad jag minns och det ingår kanske inte Riskanalyser i Geologin att veta var det kan bli jordskalv?

Eller är okunskap i familjen en merit för att åka dit och till liknande ställen, när allt finns på nätet sedan länge?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2017-07-21 23:12
    I TV framhöll flera att det händer minst en gång om året där så man bör veta vad man reser till.

• Svar på tråden Idiot för att resa till Kos?
  • riboflavin

Ingenstans går man säker för ev. katastrofer, så är det bara. Just Kos är ju inte mer drabbat sett över tid än andra platser i samma geologiska region.

I Sverige dör det också folk till följd av "naturkatastrofer".

Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
  • Elda86

Förmodligen samma idioti som gör att man sätter sig i en bil när man vet att det varje dag sker bilolyckor

• Coccolina
    Mittarv skrev 2017-07-21 11:49:49 följande:

Svenskar döda och skadade i ett känt jordskalvsområde.
    www.expressen.se/nyheter/svensk-dod-i-jordbavningen-i-turistparadiset/

Mest unga som åker dit vad jag minns och det ingår kanske inte Riskanalyser i Geologin att veta var det kan bli jordskalv?

Eller är okunskap i familjen en merit för att åka dit och till liknande ställen, när allt finns på nätet sedan länge?

Jag bodde i en geologiskt säker zon i södra europa... Jordskalv på samma nivå som i Sverige... Men sen helt plötsligt 2 stora skalv med många döda som följd.... Så nej finns ingen zon som är helt säker... DET får man faktiskt lära sig i skolan... Att det kan bli jordskalv lite överallt att risken är större och mindre men ingenstans är det riskfritt. 

Det är väl upp till dig om du vill leva livet instängd i en skyddsbubbla utan att uppleva något här i livet i tron att du är säker då.... Men själv reser jag hellre och LEVER livet istället för att existera instängd men aldrig leva... 

I'm not crazy... My reality is just diffrent than yours....
  • Mittarv

Nu råkar det ju vara så att när man ska nöjesresa finns massor att välja på, så jag varit i Istanbul oinformerad, men vi valde bort Rhodos när vi visste bättre, då ett likadana hotell finns på Mallis.

Tänkte nyligen på Grekland som något nytt men vart för en barnfamilj?

• Flash Gordon
    Coccolina skrev 2017-07-21 13:27:57 följande:

Jag bodde i en geologiskt säker zon i södra europa... Jordskalv på samma nivå som i Sverige... Men sen helt plötsligt 2 stora skalv med många döda som följd.... Så nej finns ingen zon som är helt säker... DET får man faktiskt lära sig i skolan... Att det kan bli jordskalv lite överallt att risken är större och mindre men ingenstans är det riskfritt. 

Det är väl upp till dig om du vill leva livet instängd i en skyddsbubbla utan att uppleva något här i livet i tron att du är säker då.... Men själv reser jag hellre och LEVER livet istället för att existera instängd men aldrig leva... 

Ska vi ta en omgång geologi här, tro?

OK. Jo. Det finns definitivt jordbävningssäkra områden. I alla fall i den omfattning som avses i tråden - där folk dör.
  • Coccolina
    Flash Gordon skrev 2017-07-21 15:11:03 följande:

OK. Jo. Det finns definitivt jordbävningssäkra områden. I alla fall i den omfattning som avses i tråden - där folk dör.
    Som sagt... jag bodde i ett sånt område... jag skall berätta för dem som dog i jordbävningarna som sedan skedde att det är omöjligt... 
    I'm not crazy... My reality is just diffrent than yours....
  • Flash Gordon
    Coccolina skrev 2017-07-21 15:24:32 följande:
    Som sagt... jag bodde i ett sånt område... jag skall berätta för dem som dog i jordbävningarna som sedan skedde att det är omöjligt... 
    Gör du det.

Fundera sedan på när ett sådant skalv skedde i exempelvis Tornedalen senast.

Det är inte något magiskt över det hela. Det är geologi.

Jordskalv sker primärt vid plattgränszoner, vulkanområden/hotspots och vid områden med landhöjning/landsänkning. Även mänsklig veksamhet som gruvbrytning kan utlösa lokala små jordbävningar.

Hela södra Europa ligger inom plattgränszonen mellan Europa och Afrika så vem som kallat det området "jordbävningsäkert" får vara osagt.
  • Mittarv
    Flash Gordon skrev 2017-07-21 15:11:03 följande:

Tänk kärnkraft och slutförvaring, stabila områden finns massor där ingen kan dö av ett skalv.
  • Mittarv
    Miamomma skrev 2017-07-21 19:12:12 följande:
    Bästa om är rädd är kanske att flytta till mars.
    Finns knappt några skalv i norra Europa och ingen har dött. Sydvästra är lugnare än östra, lätt att hitta kartor var det händer.
  • Mittarv

I TV framhöll flera att det händer minst en gång om året där så man bör veta vad man reser till.

Svar på tråden Idiot för att resa till Kos?