• Mittarv

Idiot för att resa till Kos?

Svenskar döda och skadade i ett känt jordskalvsområde.
    www.expressen.se/nyheter/svensk-dod-i-jordbavningen-i-turistparadiset/

Mest unga som åker dit vad jag minns och det ingår kanske inte Riskanalyser i Geologin att veta var det kan bli jordskalv?

Eller är okunskap i familjen en merit för att åka dit och till liknande ställen, när allt finns på nätet sedan länge?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2017-07-21 23:14
    I TV framhöll flera att det händer minst en gång om året där så man bör veta vad man reser till.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2017-07-21 23:16
    När man ser sådant bör man fundera på hur det inte ska drabba oss igen.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2017-07-21 23:20

Min fru ville åka till Rhodos igen, jag visade fakta så det blev Mallorca. Funderade nyligen på Grekland men vart?

• Svar på tråden Idiot för att resa till Kos?
  • Mirja von Beau
    Mittarv skrev 2017-07-21 11:52:28 följande:

Svenskar döda och skadade i ett känt jordskalvsområde.
    www.expressen.se/nyheter/svensk-dod-i-jordbavningen-i-turistparadiset/

Mest unga som åker dit vad jag minns och det ingår kanske inte Riskanalyser i Geologin att veta var det kan bli jordskalv?

Eller är okunskap i familjen en merit för att åka dit och till liknande ställen, när allt finns på nätet sedan länge?

Det har varit 2 personer som dog pga jordbävningen. En av den varit svensk.

Jordbävningar kan slå till på alla möjliga ställen. Nej, jag tror inte att det handlar om familjens geologiska okunskaper. Sådant bara händer. Jag tycker synd om deras anhöriga. 
  • Mittarv
    Mirja von Beau skrev 2017-07-21 11:59:19 följande:
    Det har varit 2 personer som dog pga jordbävningen. En av den varit svensk.

Jordbävningar kan slå till på alla möjliga ställen. Nej, jag tror inte att det handlar om familjens geologiska okunskaper. Sådant bara händer. Jag tycker synd om deras anhöriga. 
    Flera är skadade och lär man sig inget i skolan om Geologi?

Nej det händer inte bara på okända ställen, det händer bara på kända ställen som Östra Medelhavet där Afrikaplattan möter Europaplattan med en spricka som går utanför Gibraltar och genom Istanbul ex.

Kanske krävs en viss mogenhet men är lätt nu med internet.

Izmir är drabbat och man väntar på den stora i Istanbul. Jag var där innan internet och att ha läst på.
  • Mirja von Beau

Jag har alltid svårt med folk som tänker förolämpa folk som redan har dött. Sedan hur många år har någon berättat att man är en idiot för att man resar till KOS? Länk tack.

De senaste 20 år har flera turister dött i jordbävningar och tsunamin än pga terroristiska anslag.

Får nu alla dessa turister som dog i någon naturkatastrof  i världen skylla sig själva? Vart åker du någonstans på semester? Till Kalmar? För längre än så får du ju inte åka ut, eftersom tom Tyskland, Österrike och tom Netherlands har drabbats av jordbävningar. För att inte prata om USA, Chile, Thailand, Indonesien, Bali, New Zeland... mm. mm. mm.

• Mirja von Beau

Och ja, Italien. Vilka idioter som dog i Italien då.

• Mirja von Beau
    Mittarv skrev 2017-07-21 12:09:29 följande:
    Flera är skadade och lär man sig inget i skolan om Geologi?

Nej det händer inte bara på okända ställen, det händer bara på kända ställen som Östra Medelhavet där Afrikaplattan möter Europaplattan med en spricka som går utanför Gibraltar och genom Istanbul ex.

Kanske krävs en viss mogenhet men är lätt nu med internet.

Izmir är drabbat och man väntar på den stora i Istanbul. Jag var där innan internet och att ha läst på.
    Vadå mogenhet? Du är någon oempatisk liten jävel som vill berätta för alla anhöriga som missat sina barn att de ska skylla sig själva eftersom de inte varit så efterklok som du.
  • Stårschan

Och tänk på de otroligt imbecilla människor som väljer att BO på ett sådant ställe. Jag menar - att inte alla människor i Los Angeles och San Francisco bara packar sina väskor och flyttar är för mig en gåta. Väl rutet TS. Eller jäkligt kortsynt.

• Mirja von Beau

För att inte prata om dem som bor nära Yellostone. MEN, de vet åtminstone vad som gäller.

Nej, Geologi är inte precis något favoritämne i Sverige. Heller inte fanns det några varningar att resa till Kos här i Sverige.

Hoppas av hela mitt hjärta att du har mer att lämna i "ditt arv" än så mycket elakhet och oempati för dem som dog i någon naturkatastrof.

• Mittarv

Nu råkar det ju vara så att när man ska nöjesresa finns massor att välja på, så jag varit i Istanbul oinformerad, men vi valde bort Rhodos när vi visste bättre, då ett likadana hotell finns på Mallis.

Tänkte nyligen på Grekland som något nytt men vart för en barnfamilj?

• Mirja von Beau
    Mittarv skrev 2017-07-21 13:55:53 följande:

Nu råkar det ju vara så att när man ska nöjesresa finns massor att välja på, så jag varit i Istanbul oinformerad, men vi valde bort Rhodos när vi visste bättre, då ett likadana hotell finns på Mallis.

Tänkte nyligen på Grekland som något nytt men vart för en barnfamilj?

Du är vidrigt. Vad får du ut av den här tråden?
  • linani

Jag har släktingar som bor på Gotland. En ö med känd vattenbrist, många soltimmar och hög risk för gräsbränder på sommaren. Senast förra året var det en riktigt stor brand.

IDIOTER, tänker jag alltid när jag hälsar på dom. HAR NI VERKLIGEN INTE LÄRT ER NÅGON GRUNDLÄGGANDE BIOLOGI i skolan?? Om ni brinner inne nån dag får ni nästan skylla er själva!

Men å andra sidan - själv är jag korkad nog att bo i Skåne. Här hade vi en jordbävning senast 08! För att inte tala om alla vinterstormar. Träd som välter och takpannor som flyger, med risk för livet. 

Vart kan jag egentligen flytta för att vara säker?? 

Svar på tråden Idiot för att resa till Kos?