• Mullvaden

Konstiga frågor kring hur livet med barn blir

Ja, som rubriken lyder så kommer här konstiga frågor kring bebis, dess behov och hur allt kommer att bli när den är född.

Är gravid i vecka 14 nu, kommer förmodligen att bli ensamstående, vilket inte spelar så stor roll, jag är övertygad om att jag fixar det ändå.

Vad behöver den ha egentligen första tiden?

Egen säng, behöver den det? Hur länge kan man samsova? Visst ska den ha eget täcke? Hur får man det till att inte hamna över ansiktet (den ska sova i ett babynest tänkte jag). Kudde? När börjar man med det? Har två hundar som sover i min säng också.

Nappflaska, när börjar man med det och varför?

Leksaker, när börjar den 'behöva' det?

Andra saker som behövs när dom är små?

• Svar på tråden Konstiga frågor kring hur livet med barn blir
  • Anonym (llll)
    Mullvaden skrev 2017-07-21 12:00:43 följande:

Ja, som rubriken lyder så kommer här konstiga frågor kring bebis, dess behov och hur allt kommer att bli när den är född.

Är gravid i vecka 14 nu, kommer förmodligen att bli ensamstående, vilket inte spelar så stor roll, jag är övertygad om att jag fixar det ändå.

Egen säng, behöver den det? Hur länge kan man samsova? Visst ska den ha eget täcke? Hur får man det till att inte hamna över ansiktet (den ska sova i ett babynest tänkte jag). Kudde? När börjar man med det? Har två hundar som sover i min säng också.

Köp dig ett par böcker om just detta, finns flera bra!
    Finns ju också rena babysiter där du kan få mer och snabbare info än att folk ska sitta här och skriva inlägg som baseras på endast deras egen personliga synpunkt.
  • Anonym (Mikaela)

Min dotter har aldrig sovit i spjälsäng, hon låg i min säng (i början i babynest) tills hon var 9 månader, efter de ligger hon i "riktig" säng i eget rum, så platsen finns om jag behöver lägga mig hos henne. Hon är 1 år nu. Dock hade jag inte haft barnet utan neste i en säng som de ligger hundar i. Kudde har vi aldrig använt och inte täcke, hon sparkar bara av sig. Hel lång pyjamas duger gott och väl.

Nappflaska är ju bra att ha för ersättning om du inte tänker amma eller om amningen inte funkar, annars är de många som börjar med nappflaska vid 6 månader för att introducera välling. (Detta gjorde aldrig vi).

Små skallror och bittringar började min dotter använda aktivt vid 3 månader när hon hon lärde sig greppa, innan dess så visade vi mest leksakerna för henne och skallrade för ljudets skull. Det är först nu vid strax över året som jag upplever att hon gillar leksaker, såsom klossar, bollar, gosedjur som hon fick i julklapp.

Slevar, burkar och kastrullock är dock de roligaste att leka med.

Rekommenderar varmt att skaffa dig ett babynest som barnet kan sova i, både i sängen och vagnen om du tänkt ha en (dom är smidiga att flytta). Babysitter är också skön avlastning då dom kan gungas lite lätt med foten.
  • Annelie 76

Du bör inte ha hundarna i sängen om du samsover med barnet. Du får välja antingen eller. Vill du ha kvar hundarna i sängen så lägg barnet i en spjälsäng.
    Babynest är bra oavsett var barnet sover. Det blir lite mer ombonat när barnet är litet då, spjälsängen är väldigt stor när de är små.
    Täcke behövs inte, kudde om du vill. Filtar är bättre till barn och allra bäst tycker jag de tjocka sovpåsarna som finns på Ikea är. Varmt och gosigt men inget som kan åka upp över ansiktet.

• Misscaswell

Tips: bärsjal! Bebisar vill ofta bli burna mycket den första tiden, och är du ensamstående kan bärsjal vara en bra lösning på att kunna göra det och ändå ha händer fria till att typ fixa lunch och gå på toa. Köp en trikåsjal (tricot slen är ett bra nybörjarmärke), googla rätt på lite tutorials och träna på att knyta innan bebisen föds. Min bebis ammade jättemycket, hatade vagnen och ville bara sova i famnen som riktigt liten och även om jag inte är ensamstående räddade nog sjalen min mentala hälsa.

• Aliona
    Misscaswell skrev 2017-07-21 15:18:23 följande:

Tips: bärsjal! Bebisar vill ofta bli burna mycket den första tiden, och är du ensamstående kan bärsjal vara en bra lösning på att kunna göra det och ändå ha händer fria till att typ fixa lunch och gå på toa. Köp en trikåsjal (tricot slen är ett bra nybörjarmärke), googla rätt på lite tutorials och träna på att knyta innan bebisen föds. Min bebis ammade jättemycket, hatade vagnen och ville bara sova i famnen som riktigt liten och även om jag inte är ensamstående räddade nog sjalen min mentala hälsa.

Bärsjal är jättepraktiskt och många bebisar älskar det, men inte alla. Vi var övertygade om att vi skulle använda det hela tiden, men bebisen gillade det inte en sekund! Det blev alldeles för varmt och han blev irriterad av att han satt fast. Det blev vagn istället, eller bära honom över axeln. Om du har ont om pengar kanske du kan försöka låna en och prova så att du inte köper i onödan.
  • emc85

Grattis till graviditeten!

Vi har hund som sover i sängen. Vi löste det genom att köpa en bedside crib som man ställer mot sängen. Då får bebisen en egen säng men jag är jättenära och når bebisen utan att behöva gå upp. I övrigt har vi babynest som han sover i, spjälskydd och en kudde för nyfödda (0-6 mån eller när han kan vända sig själv) men inget täcke.

Nappflaska behövs om man ska ge ersättning annars kan man köpa det om man ska börja med välling längre fram. Vi fick stödmata med lite ersättning redan på BB så fick köpa flaska när vi åkte hem därifrån.

Babygym älskar min son och han är 2,5 månader, ger lite möjlighet för mig att duscha och äta i fred (flyttar med det runt i hemmet).

Babysittern är också populär och gör det möjligt för mig att pyssla runt lite.

I övrigt leker han inte med leksaker än, dock har han skallra som ligger och väntar. Favoritmobilen över skötbordet är från IKEA, så behövs inte mycket pengar för att göra bebis nöjd.

Bärsele eller sjal är en livräddare, min hatar sjalen men gillar selen. Men alla barn är olika, så går inte att säga vad din kommer gilla eller inte.

Babyskydd behövs om du åker bil.

Barnvagn är bra att ha om man behöver gå ut och gå mycket även om inte alla barn gillar det.

I övrigt är det kläder, skötbord och ev badbalja och hygienprodukter.
  • Mullvaden
    Annelie 76 skrev 2017-07-21 14:53:44 följande:

Du bör inte ha hundarna i sängen om du samsover med barnet. Du får välja antingen eller. Vill du ha kvar hundarna i sängen så lägg barnet i en spjälsäng.

Babynest är bra oavsett var barnet sover. Det blir lite mer ombonat när barnet är litet då, spjälsängen är väldigt stor när de är små.

Täcke behövs inte, kudde om du vill. Filtar är bättre till barn och allra bäst tycker jag de tjocka sovpåsarna som finns på Ikea är. Varmt och gosigt men inget som kan åka upp över ansiktet.

Varför bör jag inte ha hundarna i sängen? Oftast ligger den ena vid fötterna och den andra uppe vid huvudet. Tänker att bebis ska ligga på andra sidan av mitt huvud, dvs att jag ligger mellan hund och bebis.

Hur funkar det med sovpåse och babynest?
  • Mullvaden
    Anonym (Mikaela) skrev 2017-07-21 12:54:46 följande:

Min dotter har aldrig sovit i spjälsäng, hon låg i min säng (i början i babynest) tills hon var 9 månader, efter de ligger hon i "riktig" säng i eget rum, så platsen finns om jag behöver lägga mig hos henne. Hon är 1 år nu. Dock hade jag inte haft barnet utan neste i en säng som de ligger hundar i. Kudde har vi aldrig använt och inte täcke, hon sparkar bara av sig. Hel lång pyjamas duger gott och väl.

Nappflaska är ju bra att ha för ersättning om du inte tänker amma eller om amningen inte funkar, annars är de många som börjar med nappflaska vid 6 månader för att introducera välling. (Detta gjorde aldrig vi).

Små skallror och bittringar började min dotter använda aktivt vid 3 månader när hon hon lärde sig greppa, innan dess så visade vi mest leksakerna för henne och skallrade för ljudets skull. Det är först nu vid strax över året som jag upplever att hon gillar leksaker, såsom klossar, bollar, gosedjur som hon fick i julklapp.

Slevar, burkar och kastrullock är dock de roligaste att leka med.

Rekommenderar varmt att skaffa dig ett babynest som barnet kan sova i, både i sängen och vagnen om du tänkt ha en (dom är smidiga att flytta). Babysitter är också skön avlastning då dom kan gungas lite lätt med foten.

Tack för bra svar! Ja, babynest känns som en väldigt smidig grej, användbar på många sätt!
  • Mullvaden
    Misscaswell skrev 2017-07-21 15:18:23 följande:

Ja, sjal har jag redan tänkt på, känns som min grej, bara att hoppas på att bebis är med på den också. Vagn är säkert också smidigt på sitt sätt, men sjal känns mer naturligt. Ska få låna en trikåsjal, sen blir det nog att köpa en vävd när den blir lite äldre =)
  • Mullvaden
    Aliona skrev 2017-07-21 15:24:07 följande:

Bärsjal är jättepraktiskt och många bebisar älskar det, men inte alla. Vi var övertygade om att vi skulle använda det hela tiden, men bebisen gillade det inte en sekund! Det blev alldeles för varmt och han blev irriterad av att han satt fast. Det blev vagn istället, eller bära honom över axeln. Om du har ont om pengar kanske du kan försöka låna en och prova så att du inte köper i onödan.

Tråkigt att det inte funkade med sjal. Hade ju tänkt klara mig utan vagn, så jag hoppas verkligen att det funkar med sjal. Hade passat mig perfekt att kunna fortsätta nästan som vanligt med allt, och ha bebis med mig.
  • Anonym (Anonym)

Absolut inga hundar i sängen om du har din nyfödda där! Det räcker med att någon av hundarna lägger sig nära eller på bebisens ansikte för att den inte ska få någon luft.

• Mullvaden
    emc85 skrev 2017-07-21 19:44:25 följande:

Grattis till graviditeten!

Vi har hund som sover i sängen. Vi löste det genom att köpa en bedside crib som man ställer mot sängen. Då får bebisen en egen säng men jag är jättenära och når bebisen utan att behöva gå upp. I övrigt har vi babynest som han sover i, spjälskydd och en kudde för nyfödda (0-6 mån eller när han kan vända sig själv) men inget täcke.

Nappflaska behövs om man ska ge ersättning annars kan man köpa det om man ska börja med välling längre fram. Vi fick stödmata med lite ersättning redan på BB så fick köpa flaska när vi åkte hem därifrån.

Babygym älskar min son och han är 2,5 månader, ger lite möjlighet för mig att duscha och äta i fred (flyttar med det runt i hemmet).

Babysittern är också populär och gör det möjligt för mig att pyssla runt lite.

I övrigt leker han inte med leksaker än, dock har han skallra som ligger och väntar. Favoritmobilen över skötbordet är från IKEA, så behövs inte mycket pengar för att göra bebis nöjd.

Bärsele eller sjal är en livräddare, min hatar sjalen men gillar selen. Men alla barn är olika, så går inte att säga vad din kommer gilla eller inte.

Babyskydd behövs om du åker bil.

Barnvagn är bra att ha om man behöver gå ut och gå mycket även om inte alla barn gillar det.

I övrigt är det kläder, skötbord och ev badbalja och hygienprodukter.

Tack, känns ganska overkligt att det är ett litet liv i magen. Och liv var det verkligen på den när vi var och tittade på den, sprattlade som en liten fisk =P

Är det en speciell spjälsäng man behöver om den ska stå bredvid sängen? Bor i ett ganska kallt hus, vintertid är det kanske 15 grader i sovrummet, blir det inte för kallt utan täcke?

Tänkte amma, så det är bara att hoppas på att det funkar som det ska, så slipper jag nappflaska i början iaf.

Lite orolig för de där stunderna jag behöver vara själv, typ duscha, vet inte om bebis skulle kunna ligga på golvet i babynest under tiden? Ganska litet badrum, så det blir precis utanför duschen.

Tänkte sjala, så förhoppningsvis behöver jag ingen babysitter, men en sån kanske är smidig ändå? Tänkte försöka klara mig helt utan vagn, eventuellt köpa en sittvagn när den blir lite större.

Babyskydd och balja ska jag få låna.
  • Anonym (Behöver lite)

En nyfödd behöver ett inte mycket alls. Vi hade vår lilla i sängen i babynest med filt. På dagarna sov hon i nestet i soffan. Nu är hon snart 3 år och sover fortfarande hos oss. (Men nu har hon eget täcke och kudde ju.) Vi hade aldrig vagn, bara egrobaby sele och sjal. Vagn testade vi bara ett par gånger. Det känns mest som min grej med sjal och så HATADE bebis vagn, men det var också för att det är praktiskt att bära. Vi bor i lägenhet på andra våningen utan hiss, och får inte ha vagn nere vid porten, så det hade ändå varit alldeles för jobbigt för mig att släpa vagnen upp och ner hela tiden.

Ska du köpa trikåsjal rekommenderar jag aldoia bambu Soft, den är i bambu och andas, är mycket mjuk och prisvärd.

Flaska har vi aldrig ägt någon, först helammade jag, sen fortsatte vi amma under matintroduktionen. Vi ammar än tom. Vårt barn har aldrig haft varken flaska eller napp, bröstet är hennes trygghet.

Om du ger ersättning kommer både flaska och napp behövas. (Napp behövs pga att tillfredsställa sugbehovet, en bebis kan inte äta flera liter ersättning bara för att hen vill suga. När barnet är mätt men vill suga mer får man i så fall ge nappen istället.)

Vissa bebisar behöver nästan inga kläder alls, vissa kräks och bajsar så det läcker utanför blöjan ofta, då behöver man många ombyten. Vår bebis kräktes aldrig och bajsade på pottan nästan från start (visade tydliga signaler på när det var dags) så hon kunde ha samma kläder i flera veckor :p Ytterkläder behövs inte inte i sjalen, men en stor jacka eller bärjacka är bra att ha utanpå sig själv och bebisen. Vi hade två lager kläder när det var kallt, t.ex. body och strumpbyxor och sen kofta och lite tjockare inomhusbyxor utanpå. Helst i ull. Det är det bästa att klä de små i. Det andas och blir inte för varmt, men värmer blir mysigt när det behövs.

Leksaker m.m. behövs inte alla första året. Babyskydd behövs om man ska åka bil. Det räcker ju att man ska åka bil hem från BB så behöver man det.

• Anonym (Behöver lite)

Just det, blöjor bytte vi på skötbädd på sängen. Hade torra tvättlappar och en vattenspruta som vi tog vatten på.

• emc85
    Mullvaden skrev 2017-07-22 12:17:15 följande:

Tack, känns ganska overkligt att det är ett litet liv i magen. Och liv var det verkligen på den när vi var och tittade på den, sprattlade som en liten fisk =P

Är det en speciell spjälsäng man behöver om den ska stå bredvid sängen? Bor i ett ganska kallt hus, vintertid är det kanske 15 grader i sovrummet, blir det inte för kallt utan täcke?

Tänkte amma, så det är bara att hoppas på att det funkar som det ska, så slipper jag nappflaska i början iaf.

Lite orolig för de där stunderna jag behöver vara själv, typ duscha, vet inte om bebis skulle kunna ligga på golvet i babynest under tiden? Ganska litet badrum, så det blir precis utanför duschen.

Tänkte sjala, så förhoppningsvis behöver jag ingen babysitter, men en sån kanske är smidig ändå? Tänkte försöka klara mig helt utan vagn, eventuellt köpa en sittvagn när den blir lite större.

Babyskydd och balja ska jag få låna.

Va mysigt att se, kommer ihåg den känslan :)

Det är en speciell säng, googla bedside crib så får du upp lite olika modeller. Vår går att använda som soffa sen i barnrummet, så det ska vi göra om den till när han vuxit ur den. Då kan det va bra med en lite tjockare sovpåse, den riskerar inte att åka upp över ansiktet. Vår son kom ju när det var varmt och han är så varmblodig så det behövs bara pyjamas. Men skulle han ha fötts på vintern så hade jag skaffat sovpåse till honom.

Går alldeles utmärkt att ha babynestet på golvet i badrummet och lite överallt hemma, du kommer in i det även om det kan kännas konstigt och oroligt i början. Jag hade tänkt duscha på kvällarna när min man är hemma, men det visade sig att bebis ville maratonamma då så den planen funkade inte alls. Men räkna med att gå i pyjamas hela dagen vissa dagar och att få frukost vid 13 ibland så blir du positivt överraskad om det löser sig smidigare, man är ju föräldraledig av en anledning ;) Tog nog en månad innan jag kände att jag hade lite koll på dagliga livet och ändå kör det ihop sig ibland även nu efter 2,5 månad.

Du får testa, känner du behov av det senare så kan du ju köpa en babysitter då. Man kan inte böja sig ner och göra allt när man har bebis i sjal men babynest på golv funkar jättebra i de lägena.

Skönt att kunna låna de sakerna :)
  • emc85

Åhh just det ja. Vi fick tips om att göra storkok och frysa in så man har första tiden och det var ett bra tips men det jag saknade var saker man lätt kan värma och äta med en hand när bebis ammar t ex pirog eller pizzabullar. För min son ville amma hela tiden ibörjan så det var helt omöjligt att äta ibland.

• Anonym (A)

Vi hade sittvagn med ligg-insats och den använde vi istället för babynest. Jättepraktiskt då den dessutom hade handtag så vi kunde flytta med oss det sovande barnet utan att väcka honom. Överlag gillar jag saker som har flera funktioner. Sonen sov tex del av natten i babyskyddet när han var förkyld+hade öroninflammation (istället f.a köpa klossar till att höja huvudändan) Baljan han låg och badades i som bebis, hade han sedan som sittbadkar i flera år.

Svar på tråden Konstiga frågor kring hur livet med barn blir