Mullvaden skrev 2017-07-21 12:00:43 följande:
Ja, som rubriken lyder så kommer här konstiga frågor kring bebis, dess behov och hur allt kommer att bli när den är född.
Är gravid i vecka 14 nu, kommer förmodligen att bli ensamstående, vilket inte spelar så stor roll, jag är övertygad om att jag fixar det ändå.
Vad behöver den ha egentligen första tiden?
Egen säng, behöver den det? Hur länge kan man samsova? Visst ska den ha eget täcke? Hur får man det till att inte hamna över ansiktet (den ska sova i ett babynest tänkte jag). Kudde? När börjar man med det? Har två hundar som sover i min säng också.
Nappflaska, när börjar man med det och varför?
Leksaker, när börjar den 'behöva' det?
Andra saker som behövs när dom är små?
Grattis till graviditeten!
Vi har hund som sover i sängen. Vi löste det genom att köpa en bedside crib som man ställer mot sängen. Då får bebisen en egen säng men jag är jättenära och når bebisen utan att behöva gå upp. I övrigt har vi babynest som han sover i, spjälskydd och en kudde för nyfödda (0-6 mån eller när han kan vända sig själv) men inget täcke.
Nappflaska behövs om man ska ge ersättning annars kan man köpa det om man ska börja med välling längre fram. Vi fick stödmata med lite ersättning redan på BB så fick köpa flaska när vi åkte hem därifrån.
Babygym älskar min son och han är 2,5 månader, ger lite möjlighet för mig att duscha och äta i fred (flyttar med det runt i hemmet).
Babysittern är också populär och gör det möjligt för mig att pyssla runt lite.
I övrigt leker han inte med leksaker än, dock har han skallra som ligger och väntar. Favoritmobilen över skötbordet är från IKEA, så behövs inte mycket pengar för att göra bebis nöjd.
Bärsele eller sjal är en livräddare, min hatar sjalen men gillar selen. Men alla barn är olika, så går inte att säga vad din kommer gilla eller inte.
Babyskydd behövs om du åker bil.
Barnvagn är bra att ha om man behöver gå ut och gå mycket även om inte alla barn gillar det.
I övrigt är det kläder, skötbord och ev badbalja och hygienprodukter.