• emc85

Hur snabbt växer en bebis?

Hej!

Har en snart 2,5 månaders pojke som hittills har vuxit väldigt fort, både på längden och i vikt. Börjar nu växa ur stl 62 i de flesta klädmärken och stl 68 börjar även det sitta lite tajt beroende på vad det är för märke på kläderna. Det jag undrar över är hur tillväxten brukar se ut hos bebisar upp till 1 år, växer de lika fort hela tiden eller stannar takten av lite efter ett tag? Har en hel del kläder i stl 74 men jag undrar om jag redan nu ska köpa stl 80 istället? Det går åt väldigt mycket kläder på en vecka då han väldigt sällan har samma kläder på kvällen som han fick på sig på morgonen, ibland blir det ännu fler byten. Men som han växer nu så hinner jag ändå knappt gå igenom alla kläder vi fått och de få som jag köpt. Tack på förhand för svar.

• Svar på tråden Hur snabbt växer en bebis?
  • Aliona

Googla "tillväxtkurva pojke" så ser du vad du kan förvänta dig. Det planar ut och går mycket långsammare efter ett tag.

Så här var storlekarna för oss:

St 62: 2-4 mån

St 68: 4-7

St 72: från 7 mån och använder fortfarande (är 9 mån)

St 80: har precis börjat använda nu vid 9 mån, men är fortfarande stort.

Men sen är det ju olika för olika kläder. Hade vissa st 62 till han var ett halvår, och nu när han är 9 mån använder han fortfarande några byxor i st 62, som passar men är korta, och några st 80, som vi dock behöver vika upp fortfarande.

• viseversa

Min 10 mån har 80/86 nu. Men i början växte han extremt fort. 50/56 kunde han ha en vecka eller två sen var det dax för 62.

• emc85
    Aliona skrev 2017-07-21 16:10:16 följande:

Googla "tillväxtkurva pojke" så ser du vad du kan förvänta dig. Det planar ut och går mycket långsammare efter ett tag.

Så här var storlekarna för oss:

St 62: 2-4 mån

St 68: 4-7

St 72: från 7 mån och använder fortfarande (är 9 mån)

St 80: har precis börjat använda nu vid 9 mån, men är fortfarande stort.

Men sen är det ju olika för olika kläder. Hade vissa st 62 till han var ett halvår, och nu när han är 9 mån använder han fortfarande några byxor i st 62, som passar men är korta, och några st 80, som vi dock behöver vika upp fortfarande.

Tack för svar. Är så svårt att tyda tillväxtkurvan då hans nästan gått rakt upp hela tiden så jag vet inte var han kommer landa någonstans innan det börjar planar ut, jag hoppas det planar ut annars kommer han bli gigantisk. BVC-läkaren sa att han liknade en 3 månaders bebis vid 6 veckors kontrollen. Får nog vänta tills 3 månaders kontrollen och se hur det är då.
  • Anonym (K)

De allra flesta bebisar växer fort första månaderna och kan tom hoppa över en storlek i princip. Vi har inte haft jättemycket kläder men ändå inte hunnit använda allt i de mindre storlekarna för att de vuxit ur dem direkt. Min erfarenhet är att när de kommer till storlek 74 har de den ett tag. Men sen tycker inte jag det är jättestor skillnad på en storlek så klart man kan köra på 80 direkt. Min yngsta blir snart 14 månader och har storlek 80 men börjar lite smått med 86 också. 80 har han haft sen han var typ 10 månader. Eller han började med 80 tidigare men vid 10 månader började de passa perfekt. Men som du skriver varierar ju storlekarna mellan olika märken. Vissa kläder från pop har han fortfarande 74 i och de sitter bra men i kläder från h&m är det bara 86 som gäller! Efter 1 år växer de inte med samma raketfart. Äldsta hade 86/92 tills han var typ 2 år och nu när han är 4 år finns det inte mycket kläder till lillebror att ärva eftersom storebror hinner slita på kläderna så mycket när han leker och han har dem länge en längre tid.

• Jag är bara jag

Värsta spurten har varit nu mellan 6 och 8 månader. Köpte ett par byxor häromdagen i stl 92 och de var lagom! 74 är väl precis, 80 går bra, 86 det minsta jag köper.

• emc85
    viseversa skrev 2017-07-21 16:19:56 följande:

Min 10 mån har 80/86 nu. Men i början växte han extremt fort. 50/56 kunde han ha en vecka eller två sen var det dax för 62.

Tack för svar.
  • Annelie 76

Mitt andra barn hade sin amningspuckel precis i början dvs han växte snabbt som attan första månaderna. Sen planade kurvan ut och han låg på medellinjen hela tiden.

• Kira2
    emc85 skrev 2017-07-21 15:57:29 följande:

Hej!

Har en snart 2,5 månaders pojke som hittills har vuxit väldigt fort, både på längden och i vikt. Börjar nu växa ur stl 62 i de flesta klädmärken och stl 68 börjar även det sitta lite tajt beroende på vad det är för märke på kläderna. Det jag undrar över är hur tillväxten brukar se ut hos bebisar upp till 1 år, växer de lika fort hela tiden eller stannar takten av lite efter ett tag? Har en hel del kläder i stl 74 men jag undrar om jag redan nu ska köpa stl 80 istället? Det går åt väldigt mycket kläder på en vecka då han väldigt sällan har samma kläder på kvällen som han fick på sig på morgonen, ibland blir det ännu fler byten. Men som han växer nu så hinner jag ändå knappt gå igenom alla kläder vi fått och de få som jag köpt. Tack på förhand för svar.

Vad väger han och hur lång är han? Nyfiken*
  • emc85
    Kira2 skrev 2017-07-21 20:12:01 följande:

Vad väger han och hur lång är han? Nyfiken*

Nu är det 2 veckor sedan han mättes och under tiden har pyjamas i stl 68 blivit tajt i längden. Men då när han var 2 månader så var han 64 cm (tror hon mätte fel och att han egentligen var längre) och vägde 7300 g.
  • emc85
    Annelie 76 skrev 2017-07-21 20:06:56 följande:

Mitt andra barn hade sin amningspuckel precis i början dvs han växte snabbt som attan första månaderna. Sen planade kurvan ut och han låg på medellinjen hela tiden.

Ok, amningspuckel pratade de om vid senaste besöket på BVC. Men då lät det som att det skulle börja plana ut när han börjar äta vanlig mat men det kanske inte behöver va så?
Svar på tråden Hur snabbt växer en bebis?