• Förstabarnsmamma

Baby namn

Hej!

Jag är en tjej på 24 år och väntar barn i oktober.

Detta är mitt och min mans först födda barn.

Vi hade tänkt att det skulle bli en överraskning om könet så vi väntar och ser till förlossningen.

Vi bråkar om namn till ungen.

Om det blir en tjej så vill jag att hon ska heta Alice eller Ebba, om det blir en kille så vill jag att han ska heta Melwin eller Liam

Min man vill att ungen ska heta Per eller Signe.

Jag gillar inte dom namnen alls.

Han tjatar om att vi kan ha mina tips på namn som mellan namn men är rädd att jag inte får min vilja igenom om det blir ett andra barn.

Vi har gjort listor med namn vi kunnat tänka oss men är inte överens endå.

Så jag behöver er hjälp.

Vad hade ni döpt er unge till?

Alice

Ebba

Signe

Per

Melwin

Snälla, jag och min man behöver er hjälp!

• Svar på tråden Baby namn
  • Förstabarnsmamma
    Provence1 skrev 2017-07-21 19:46:51 följande:

Tycker ni får leta efter andra namn ni båda tycker om

Vi har letat många namn men kommer bara fram till det här och vi är INTE överens! (Suck)
  • Tow2Mater
    Förstabarnsmamma skrev 2017-07-21 19:47:09 följande:
    ???
    'P' från Per
    'elv' (eller elw) från Melwin
    'is' så inte en av er 'får mer rätt än den andra'.

P + elv + is = Pelvis
    eller
    P + elw + is = Pelwis
  • Erla

Utav de namnen hade jag valt Signe och Melvin :) inte Melvin med w! Gillar inte när namn ändras om så att de ska verka mer unikt än vad de egentligen är. Men det är ju vad jag personligen tycker ^^

• föraktar

Hade valt nåt romerskt typ costantine, Marcus Krasus,Tiberius, valerius, osv osv 

• djuralskaren

Tycker både Alice, Ebba och Signe är fina namn. 

Föredrar stavningen Melvin framför Melwin, ser inte så konstgjort ut plus att barnet slipper bokstavera sitt namn när han blir äldre. 

Per känns lite fel i tiden, det låter lite "gubbigt" passar inte så bra på en bebis i dagens generation. 

Andra namnförslag:

Agnes

Alva

Amanda 

Ella

Elna

Elsa

Josefin 

Viola

Albin 

Erik

Ivar 

Lucas 

Måns

Noel

Oscar

William

• pinoisme

Jag gillar Signe och Per av era förslag.

• Blomman000

Signe

Ebba

Alice

Melvin med v

Liam

Per, Per känns väldigt felplacerat. Är det ett släktnamn?

Lite förslag:

Agnes

Allie

Beatrice

Bodil

Edit

Eda

Hilda

Lisa

Sigrid

Solveig

Abel

Algot

August

Charles

Fabian

Hans

Helmer

Hugo

Jasper

Melker

• fluu

Vad hjag hade döpt mina barn till är oviktigt för er, ni ska ju gilla namnet. Ni båda alltså. Du vill ha din vilja igenom och då fattar du nog att han känner samma sak. Så vänta tills barnet är fött och se om ni får någon känsla, elle leta ett helt nytt namn.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Emmapemma92

Jag gillar Alice, Ebba och Signe - av dem tycker jag personligen bäst om Signe, men de andra är också väldigt vackra!

Jag gillar namnet Per, jag tycker inte det känns fel i tiden, det är ett väldigt gammalt och klassiskt svenskt namn, jag gillar folkmusik och Pelle är ett namn man ofta stöter på i olika folksånger. Jag uppfattar det som genuint och hederligt {#emotions_dlg.flower}

Melwin och Liam tycker jag inte speciellt mycket om, men om jag behövde välja ett så hade jag nog kört på Liam - väljer man ett internationellt namn borde man välja ett som åtminstone används och är populärt i andra länder, Liam är populärt i stort sett hela västvärlden, Melvin däremot är bara populärt i Sverige. Jag förstår faktiskt inte varför det plötsligt har blivit så himla populärt i just Sverige, har jag missat något?

• Blomman000
    Emmapemma92 skrev 2017-07-22 17:27:09 följande:

Jag gillar Alice, Ebba och Signe - av dem tycker jag personligen bäst om Signe, men de andra är också väldigt vackra!

Jag gillar namnet Per, jag tycker inte det känns fel i tiden, det är ett väldigt gammalt och klassiskt svenskt namn, jag gillar folkmusik och Pelle är ett namn man ofta stöter på i olika folksånger. Jag uppfattar det som genuint och hederligt

Melwin och Liam tycker jag inte speciellt mycket om, men om jag behövde välja ett så hade jag nog kört på Liam - väljer man ett internationellt namn borde man välja ett som åtminstone används och är populärt i andra länder, Liam är populärt i stort sett hela västvärlden, Melvin däremot är bara populärt i Sverige. Jag förstår faktiskt inte varför det plötsligt har blivit så himla populärt i just Sverige, har jag missat något?

Melvin är välkänt i engelsk språkliga länder också :)
  • Emmapemma92

Nä det är det inte. I USA låg Melvin på plats #735 över de populäraste namnen - det kvalificerar det inte till att vara ett "välkänt" namn - mellan 1901 och 1955 var Melvin i bland de 100 populäraste namnen i USA, var den högsta placeringen var 1926 då det låg på plats #47: 0,366% av pojkar som föddes det året fick det namnet - jämfört med 2016 i Sverige då Melvin låg på plats #20 i Sverige: 0.842% av pojkar som föddes det året fick det namnet. Melvin är idag i Sverige mer än dubbelt så populärt som det var under sin storhetstid i USA.

Det finns så himla många andra namn som var populära i engelsktalande länder för 60+ år sedan, så som Herbert, Norman, Lawrence, Earl, Clarence, Howard, Raymond, Marvin, Leroy, Russell, Floyd, Lloyd, Clifford, Vernon, Clyde, Wayne, Warren, Chester, Lester, Cecil, Gene, Wallace, Willard, etc. Varför är inga av dessa populära i Sverige?

Det är väldigt konstigt att Melvin har blivit så populärt som det är i Sverige, det är inget gammalt namn som har kommit tillbaka, och det är inte ett namn som är populärt utomlands och därför också har blivit populärt i Sverige, eller ett bibliskt namn - vilket i stort sätt alla andra populära namn i Sverige är just nu, Melvin är verkligen ett mysterium, finns det någon kändis som heter så? Är det namnet på en känt karaktär i en film eller bok? Varför har Melvin blivit så populärt? Kan någon förklara, jag har verkligen ingen aning? Förklara gärna Elton och Milton med!

• Blomman000
    Emmapemma92 skrev 2017-07-23 00:37:19 följande:

Nä det är det inte. I USA låg Melvin på plats #735 över de populäraste namnen - det kvalificerar det inte till att vara ett "välkänt" namn - mellan 1901 och 1955 var Melvin i bland de 100 populäraste namnen i USA, var den högsta placeringen var 1926 då det låg på plats #47: 0,366% av pojkar som föddes det året fick det namnet - jämfört med 2016 i Sverige då Melvin låg på plats #20 i Sverige: 0.842% av pojkar som föddes det året fick det namnet. Melvin är idag i Sverige mer än dubbelt så populärt som det var under sin storhetstid i USA.

Det finns så himla många andra namn som var populära i engelsktalande länder för 60+ år sedan, så som Herbert, Norman, Lawrence, Earl, Clarence, Howard, Raymond, Marvin, Leroy, Russell, Floyd, Lloyd, Clifford, Vernon, Clyde, Wayne, Warren, Chester, Lester, Cecil, Gene, Wallace, Willard, etc. Varför är inga av dessa populära i Sverige?

Det är väldigt konstigt att Melvin har blivit så populärt som det är i Sverige, det är inget gammalt namn som har kommit tillbaka, och det är inte ett namn som är populärt utomlands och därför också har blivit populärt i Sverige, eller ett bibliskt namn - vilket i stort sätt alla andra populära namn i Sverige är just nu, Melvin är verkligen ett mysterium, finns det någon kändis som heter så? Är det namnet på en känt karaktär i en film eller bok? Varför har Melvin blivit så populärt? Kan någon förklara, jag har verkligen ingen aning? Förklara gärna Elton och Milton med!

Sa inte att Melvin var populärt utan välkänt/ känt. Risken att möta människor som svarar what när man presenterar sig är låg.

Varför namnet är populärt i Sverige kan jag inte svara på.
  • phantom

Alice eller Melwin är mina val utav dem.Gravid

Låt din bättre hälft välja andranamn till barnet, så får han bestämma också.

• MallaL

Alice, Ebba och Signe är jättefina namn, men inte Liam och Melvin i min smak (och absolut inte Melwin som ser ut som en felstavning). Håller med kommentaren ovan att det är lite märkligt att de anglosaxiska namnen Melvin, Elton, Liam, Jackson etc blivit så populära i Sverige. (Melvin är dessutom ett amerikanskt kalsongryck).

Förslag på flicknamn i samma still som Alice och Ebba: Alma, Ellen, Lovisa, Clara

Förslag på pojknamn: Emil, Arvid, Axel, Ture, Nils, Petter

Svar på tråden Baby namn