• Anonym (Resa)

Flyga med Turkish airlines? Erfarenhet

Anonym för jag planerar överraskningsresa.

Tanken är att vi ska resa till Thailand i vinter. Har hittat billig och snabb resa via Turkish Airlines. Någon som har erfarenhet av dom? Berätta! Med senaste årens händelser i Turkiet, vågar man åka med dom?

• Svar på tråden Flyga med Turkish airlines? Erfarenhet
  • Queennr1

Har åkt långflygningar med dom. Servicen och komforten var bra. Däremot undrar jag lite över säkerhet etc då innertaket ramlade ned säker 15 gånger under flygturen och personalen hela tiden fick gå och sätta det på plats hela tiden som om det var helt normalt. Skulle nog välja bort dem av säkerhetsskäl.

• Anonym (Resa)
    Queennr1 skrev 2017-07-22 15:30:39 följande:

Har åkt långflygningar med dom. Servicen och komforten var bra. Däremot undrar jag lite över säkerhet etc då innertaket ramlade ned säker 15 gånger under flygturen och personalen hela tiden fick gå och sätta det på plats hela tiden som om det var helt normalt. Skulle nog välja bort dem av säkerhetsskäl.

Tack för svar :) Vilket år var det?? Tänkte om dom bytt ut planen?
  • Queennr1
    Anonym (Resa) skrev 2017-07-22 15:34:01 följande:

Tack för svar :) Vilket år var det?? Tänkte om dom bytt ut planen?

Länge sedan. Typ 13 år sedan. Men tänker att säkerhetsläget är sämre idag.
  • John22

Åkte med Turkish till Thailand för runt åtta år sedan, och hittills har de levererat den absolut bästa resan på sträckan. Det enda negativa var mellanlandningen på den totalt värdelösa flygplatsen i Istanbul.

Jag har rest med THAI Airways, KLM, Norwegian, Qatar och några flygbolag till på samma sträcka, och Turkish har varit bäst hittills. Fräscha plan, bra med benutrymme (i ekonomiklass), trevlig personal och riktigt god mat.

Jag kan bara rekommendera, såvida de inte gått ned sig oerhört under de senaste åren.

• annabellelee

Jag har rest med dem till Turkiet. Trevliga med god service. Veckan efter skedde dock en olycka med samma bolag, så jag reser inte med dem igen.

Googla bolagets olycksstatistik.

• Lena

Turkish har bra service i förhållande till pris. Bra till långresor.

• Anonym (Resa)

Det är svårt. Av alla tänkbara bolag kan man hitta plus och minus med alla. Men hur är det om man tittar på terrorismrisken att flyga med dom?

• John22
    Anonym (Resa) skrev 2017-07-22 20:26:27 följande:

Det är svårt. Av alla tänkbara bolag kan man hitta plus och minus med alla. Men hur är det om man tittar på terrorismrisken att flyga med dom?

Näst intill obefintlig.
  • Anonym (Resa)
    John22 skrev 2017-07-23 10:00:14 följande:

Näst intill obefintlig.

Okej skönt att höra. Den största nackdelen är med andra ord olycksrisken med dom, men ställer man dock risken att skadas i bilen påväg till Arlanda är den större... Svårt val ändå. Har du koll på vad olyckorna med Turkish har berott på??
  • John22
    Anonym (Resa) skrev 2017-07-23 12:51:47 följande:
    Okej skönt att höra. Den största nackdelen är med andra ord olycksrisken med dom, men ställer man dock risken att skadas i bilen påväg till Arlanda är den större... Svårt val ändå. Har du koll på vad olyckorna med Turkish har berott på??
    Ingen aning, och det är helt irrelevant med tanke på hur otroligt ovanligt det är med flygolyckor. Hur många hundra flygningar gör Turkish Airlines varje dag helt utan problem?

Att oroa sig för flygolyckor är helt enkelt inte logiskt, och du kommer bara göra din rädsla värre genom att grotta ned dig i ämnet helt utan anledning. Så länge man inte reser med nått muppbolag á la Kazakstan Budget Airlines kan man lugnt luta sig tillbaka och välja bolag efter tjänsterna och komforten de erbjuder.

Du löper avsevärt högre risk att dö av en fallande kokosnöt i Thailand, och den risken är också försvinnande liten. Se dock till att ha ordentliga reseförsäkringar som täcker er under hela vistelsen. Alltför många reser ned utan att ha koll på vad som gäller om olyckan skulle vara framme.
Svar på tråden Flyga med Turkish airlines? Erfarenhet