Alessia skrev 2017-07-26 18:41:34 följande:
Ett bestämt tag i halsbandet och en lika bestämd röst ger effekt. Hunden fattar! Man kan yttra vilket ord man vill: rabarber eller telefon whatever. Det är tonen i rösten som huden lyssnar efter. Och man ska alls inte gapa och skrika. Man kan vara rätt lågmäld men ändå få till stuns och snärt i rösten. Att stänga in hunden lär den inte sig annat på än att den inte får vara med....Och så fortsätter den med sitt stressrelaterade beteende så fort tillfälle ges.
Jag tycker att det är rätt orättvist mot hunden att helt plötsligt och från ingenstans börja korrigera ett beteende som hittils varit helt okej.
Är det inte bättre att be om ett alternativt beteende då istället?
Och jag menade att man ganska enkelt kan begränsa hundens tillgång till just hälsningsrutinen vid dörren, till exempel, där det ofta blir rätt stimmigt. Nu framgår det inte alls vid vilka situationer TS har problem, men det är rätt vanligt att det blir lite extra stress och glatt just då, tycker jag.
Så kan gästerna få klä av sig i lugn och ro och komma till rätta innan hunden får tillfälle att säga hej.
Ingenstans skrev jag att man ska stänga in hunden eller att det skulle spela någon roll vilka ord man använder vid korrigeringen. Om man nu inte redan har ett befäst brytkommando, men i sådana fall borde man inte behöva lugga tag i halsbandet till att börja med.