• entillelin

fördelning av vårdnad

Hej!
    Någon som har erfarenhet av regler vid fördelning av gemensam vårdnad?
    Just nu har jag och dotterns pappa i stort sätt 50/50, vilket vi haft sen hon var ca 1 år (nu är hon snart 4).
    Dock har jag fått en känsla av att det främst är hennes pappas nya sambo som spenderar mest tid med dottern. Verkar vara hon som hämtar/lämnar mest på förskolan, det är henne dottern verkar sakna, pratar mer om henne än om pappan osv osv.
    Jag vill verkligen att dottern ska ha en relation med sin far och är glad att vi haft 50/50, även om jag själv saknar henne väldigt mycket, så tycker jag det varit bäst för henne, bra kontakt med båda föräldrarna. Men det känns numer skevt. Jag anser nog ändå det är bättre att tillbringa tid med sina föräldrar än med bonusföräldrar...
    Skulle jag kunna få detta läge till att förskjuta vårdanden lite, dvs att dottern är mer hos mig (som umgås med henne) och minska tiden som hon är hos sin pappa (dvs sin bonusmamma). Borde inte barnet ha mer rätt till umgänge med riktig mamma än extramamma?

Hoppas ni förstår vad jag menar och att någon har någon erfarenhet av liknande scenario.

• Svar på tråden fördelning av vårdnad
  • Brumma
    Maya75 skrev 2017-07-27 13:16:32 följande:

Alternativet behöver inte alls vara längre dagar på förskolan utan att barnet får vara med sin mamma.

Möjligheten kanske finns att pappan kan få lika mycket tid med sitt barn som han har idag fast på andra tider och att barnet får mer tid med sin mamma istället för med styvmamman.

Om pappan är ok med det och barnet mår bra av det så ja, då är det ett alternativ. Och TS slutar så tidigt också såklart..

Det går ju absolut att ta upp frågan. Dock skriver TS att hon är rädd för att de skall bli osams om hon tar upp frågan med kortare umgänge med pappan, vilket skulle kunna tyda på att deras relation inte är sådär väldigt bra. Men fråga går ju. Dock kan hon inte kräva det.
  • Maya75
    Brumma skrev 2017-07-27 16:12:45 följande:

Om pappan är ok med det och barnet mår bra av det så ja, då är det ett alternativ. Och TS slutar så tidigt också såklart..

Det går ju absolut att ta upp frågan. Dock skriver TS att hon är rädd för att de skall bli osams om hon tar upp frågan med kortare umgänge med pappan, vilket skulle kunna tyda på att deras relation inte är sådär väldigt bra. Men fråga går ju. Dock kan hon inte kräva det.

Varför svarar du som om ditt svar vore sanning. "Dock kan hon inte kräva det." Hon kan kräva det lika mycket som att pappan kan kräva att ha sitt barn varannan vecka när han själv inte är den som har hand om sitt barn.
  • Brumma
    Maya75 skrev 2017-07-27 17:32:16 följande:

Varför svarar du som om ditt svar vore sanning. "Dock kan hon inte kräva det." Hon kan kräva det lika mycket som att pappan kan kräva att ha sitt barn varannan vecka när han själv inte är den som har hand om sitt barn.

Hon kan inte kräva det med det upplägg de har idag. Dvs en muntlig överenskommelse med vv om jag förstått saken rätt.

Om pappan säger nej behöver hon med andra ord stämma honom Och försöka få igenom en dom där domstolen går in och beslutar om saker på pappans vecka. Vilket jag inte hört har skett (även om det förmodligen hänt ngn gång).

Så jo, med den överenskommelse de har idag är det "sanning". Hon kan fråga, men inte kräva. Får hon ett nej är det upp till henne att gå till domstol.
  • Maya75
    Brumma skrev 2017-07-27 18:11:09 följande:

Hon kan inte kräva det med det upplägg de har idag. Dvs en muntlig överenskommelse med vv om jag förstått saken rätt.

Om pappan säger nej behöver hon med andra ord stämma honom Och försöka få igenom en dom där domstolen går in och beslutar om saker på pappans vecka. Vilket jag inte hört har skett (även om det förmodligen hänt ngn gång).

Så jo, med den överenskommelse de har idag är det "sanning". Hon kan fråga, men inte kräva. Får hon ett nej är det upp till henne att gå till domstol.

Du har fel igen. Om hon inte tycker överenskommelsen de har idag fungerar eller att överenskommelsen inte var det som nu är står det de båda fritt att ändra på den även om det inte är att rekommendera med hänsyn till att relationen med pappan. Men det händer absolut ingenting om mamman helt sonika bestämmer att barnet mår bättre av att vara med henne och inte styvmamman. Så länge mamman inte nekar pappan umgänge när han har möjlighet. Ingen kommer någonsin hävda att styvmamman har större rätt till barnet. Det blir då upp till pappan att gå till domstol. Då kan det ligga mamman i fatet att ha brutit överenskommelsen men det kan lika gärna ligga pappan i fatet att ha överlåtit föräldraansvaret på sin nya och nekat mamman den tiden.

Mamman har som du skriver också möjlighet att direkt ta det till domstol för att få det fastställt. Men juridiskt blir det ingen fråga förrän pappan (eller mamman) tar det till domstol.
  • Brumma
    Maya75 skrev 2017-07-27 18:32:11 följande:

Du har fel igen. Om hon inte tycker överenskommelsen de har idag fungerar eller att överenskommelsen inte var det som nu är står det de båda fritt att ändra på den även om det inte är att rekommendera med hänsyn till att relationen med pappan. Men det händer absolut ingenting om mamman helt sonika bestämmer att barnet mår bättre av att vara med henne och inte styvmamman. Så länge mamman inte nekar pappan umgänge när han har möjlighet. Ingen kommer någonsin hävda att styvmamman har större rätt till barnet. Det blir då upp till pappan att gå till domstol. Då kan det ligga mamman i fatet att ha brutit överenskommelsen men det kan lika gärna ligga pappan i fatet att ha överlåtit föräldraansvaret på sin nya och nekat mamman den tiden.

Mamman har som du skriver också möjlighet att direkt ta det till domstol för att få det fastställt. Men juridiskt blir det ingen fråga förrän pappan (eller mamman) tar det till domstol.

Nej, man kan inte "bara bestämma" en överenskommelse. Eller visst kan man men en muntlig överenskommelse är bindande den också. Vilket som du säger kan ligga en i fatet om motparten väljer att ta det vidare.

Att det rent fysiskt "går" att göra innebär inte att man "kan göra så". Det går att vägra betala tillbaka ett lån också men då bryter man ett avtal vilket får konsekvenser. De har ett avtal och tills det finns ett nytt avtal är det det nuvarande som gäller.
  • entillelin
    Maya75 skrev 2017-07-27 13:16:32 följande:

Alternativet behöver inte alls vara längre dagar på förskolan utan att barnet får vara med sin mamma.

Möjligheten kanske finns att pappan kan få lika mycket tid med sitt barn som han har idag fast på andra tider och att barnet får mer tid med sin mamma istället för med styvmamman.

Exakt så jag menar!
    Vill absolut inte minska tiden med hennes pappa, utan öka tiden med hennes mamma jämfört med sin bonusmamma. Precis om rollerna varit omvända skulle jag hellre se dottern vara mer hos sin riktiga pappa än hos min sambo (extrapappan).
    För tid med biologisk föräldrar måste väl vara att föredra i så fall?
  • entillelin
    Brumma skrev 2017-07-27 13:01:08 följande:

För det första - ni har gemensam vårdnad. Inte 50/50. Ni har boendet 50/50 men det påverkas inte av vårdnaden. Man kan ha gemensam vårdnad men boende hos ena föräldern eller ensam vårdnad men ändå växelvis boende. Boendet har inget med vårdnaden att göra.

Är hennes pappa inte hemma på veckorna?

Arbetar han på annan ort?

Om inte så kommer han alltså hem varje eftermiddag/kväll och träffar barnet varje dag?

Är det så att bonusmamman har andra möjligheter att hämta/lämna på förskolan än pappan är det väl enbart bra att hon kan tänka sig att göra det? Alternativet är ju att de enbart går efter pappans tider och barnet får ha längre dagar på förskolan. Hade det varit att föredra?

Om du minskar tiden innebär det att barnet alltså får ännu mindre tid med pappan?

Är pappan hemma på veckorna förstår jag inte din tanke alls. Och inte att det skulle vara bättre för barnet heller faktiskt. Att hon tyr sig mer till bonusmamman kan ju ha att glra med att bonusmamman som person är en mer aktiv person än pappan. Så kan det ju vara i kärnfamiljer också men det innebär ju inte att den förälder som inte är lika engagerad i allt har en sämre relation med barnet. Bara en annan sorts relation :)

För det första, tack för att du rätade ut det. Hade ju varit helt obegripligt att diskutera saken annars!

Han är hemma, men arbetar skift/nätter. Samt har ett intresse som tar mycket tid.
    Så han träffar säkert barnet nån stund varje dag, men har inte valt att lägga om sitt arbete/gå ner i tid för att få mer tid med barnet, vilket jag gjort. För att jag prioriterar tid med henne!

Nej, vill inte ge dottern mindre tid med pappan, bara fördela om det så de faktiskt umgås när hon är där!
    Jah skulle inte låta min sambo sköta om henne till största del.
  • ajnas

Varför måste det vara viktigare att hon umgås med en biologisk förälder än med en bonusförälder? Generellt sett tror jag att det bra är positivt för barn att ha en nära relation till fler vuxna. Hon verkar ju definitivt inte lida av det, hon verkar ju trivas väldigt bra med bonusmamman om hon saknar henne etc.

Du och pappan har som vårdnadshavare gemensamt ansvar för barnets vålmåendd och tid. Om han väljer att dela sin del av tiden tillsammans med sin sambo, tycker jag inte du har med att göra. Du kan ha åsikter, visst. Du kan ta upp frågan med pappan - "Har du svårt att få ihop tiden med barnet? Kan jag hjälpa? Hon skulle kunna vara mer med mig". Men om han väljer att involvera en annan person i hennes liv, är det upp till honom.

Om jag ska vara ärlig framstår du mest som egoistisk och kanske lite svartsjuk på att bonusmamman är en viktig person i din dotters liv.

• entillelin
    ajnas skrev 2017-07-28 15:34:11 följande:

Varför måste det vara viktigare att hon umgås med en biologisk förälder än med en bonusförälder? Generellt sett tror jag att det bra är positivt för barn att ha en nära relation till fler vuxna. Hon verkar ju definitivt inte lida av det, hon verkar ju trivas väldigt bra med bonusmamman om hon saknar henne etc.

Du och pappan har som vårdnadshavare gemensamt ansvar för barnets vålmåendd och tid. Om han väljer att dela sin del av tiden tillsammans med sin sambo, tycker jag inte du har med att göra. Du kan ha åsikter, visst. Du kan ta upp frågan med pappan - "Har du svårt att få ihop tiden med barnet? Kan jag hjälpa? Hon skulle kunna vara mer med mig". Men om han väljer att involvera en annan person i hennes liv, är det upp till honom.

Om jag ska vara ärlig framstår du mest som egoistisk och kanske lite svartsjuk på att bonusmamman är en viktig person i din dotters liv.

För att enligt lag har väl barnet rätt till båda föräldrarna? Står det nånstans i lagen att barnet har rätt till en relation till bonusförälder?

Ja, jag ska ta upp det till diskussion med honom! Ville se här om någon hade liknande erfarenhet :)

Varför är jag egoistisk? Förklara gärna!
  • ajnas
    entillelin skrev 2017-07-28 15:37:52 följande:
    För att enligt lag har väl barnet rätt till båda föräldrarna? Står det nånstans i lagen att barnet har rätt till en relation till bonusförälder?

Ja, jag ska ta upp det till diskussion med honom! Ville se här om någon hade liknande erfarenhet :)

Varför är jag egoistisk? Förklara gärna!
    Jag tänker att du är egoistisk för att jag får uppfattningen att det är för din skull du vill ha barnet mer hos dig, inte för att det är för barnets bästa. Barnet verkar ju ha det väldigt bra med bonusmamman och sin pappa, varför ska du ta ifrån henne det?

Barnet har rätt till båda sina föräldrar ja, men det har ju ditt barn? Om hon istället ska bo hos pappa t ex bara varannan helg blir det ju mindre tid och mindre vardag med pappa än hon har nu.

Jag har själv varit bonusmamma tidigare, och jag var helt klart både drivande och mest ansvarstagande i att barnet skulle vara hos oss (vilket var mer sällan än varannan helg då pappan, min dåvarande sambo, inte var särskilt intresserad). Med ditt resonemang hade det varit bättre för barnet att vara med sin mamma då istället? Isåfall hade ju inte barnet sett något alls av sin pappa.

Jag har även nu en sambo som varit en mycket närvarande bonusförälder till mina barn. De har en väldigt nära relation. Han kan aldrig ersätta deras pappa, som har barnen halvtid, men jag är så glad att kunna ge mina barn tryggheten i att ha många vuxna runt sig som älskar dem. Tycker gemensamt dna är underordnat det.
Svar på tråden fördelning av vårdnad