• hösten84

Vi som börjar med IVF hösten 2017

Hoppar in här,

Ruvar också, beräknad testdag 17/9. Ser att det är några andra med liknande testdag, hoppas vi kan följas. Just nu känns allt overkligt.

• hösten84

vet inte hur man svarar enskilda personer,lite ny på detta.

frökenfräken33: Ja va kul, känns som en evighet bort. Just nu vet jag inte om jag har begripit att hjälten finns därinne, tycker insättningen gick så fort. Vi får peppa varandra när det börjar närma sig!

Matilda84: Jag hade inte koll på att det var en söndag, har inte velat kolla hur många dagar det är kvar för det känns redan som en evighet. En dags skillnad tror ja gör inte gör ngt. Du kan väl ta testet på kvällen? Jag har hört att Otrivelle-sprutan kan ge falskt positivt men jag vet inget om ICSI. Vi gjorde också ICSI, men om det är så att det kan ge falskt positivt är det bra att veta för då frestas man inte att testa alltför tidigt, har en känsla av att jag kommer ha svårt att hålla mig. Önskar så mycket att embryot ska trivas hos mig. Och att din vän trivs hos dig!

• hösten84
    martina79 skrev 2017-09-03 22:05:04 följande:

Hur lång tid tog det för er från första samtal/undersökning till första ivf-försök?

Från inskrivningssamtal till första försök tog det bara över sommaren. Men för att få tid för inskrivningssamtal så väntade vi inte på remiss. Det finns privata kliniker som tar emot remisslöst så länge man har gjort hela utredningen och fått resultat att det är IVF som gäller.
    För vår del så gjorde vi utredning jan-maj, fick i maj besked om att det var ok med IVF och läkaren skickade remiss till Huddinge. Men då jag hört mkt gott om Carl von Linné samt vet att det är lång väntetid på Huddinge så ringde jag till Carl von Linné och fick inskrivning typ direkt. Huddinge har fortf inte kallat oss.
  • hösten84

ngn annan som ruvar som fått kraftiga klara flytningar? Kan det vara efter äggplocket som blåsorna fyller på sig igen och sedan släpper ut? ..nojig

• hösten84
    emz4 skrev 2017-09-04 18:35:03 följande:

Vad fick ni för råd/ restriktioner kring träning och annat? Vi fick inget förutom att jag inte fick spela golf förens efter testdagen..

ok, då behöver jag inte noja för flytningarna, gött.

Fick typ inga råd alls, lev som vanligt men undvik alkohol, tobak och extremsport var det enda de sa.
  • hösten84
    Matildas84 skrev 2017-09-06 17:14:05 följande:
    Jag tror också att det är lutinus! Har för mig att ont i magen står med som vanlig biverkning? Men sjukt jobbigt ändå såklart. Alltså det är så mycket hela tiden med allt detta, som nån nämnde tidigare är vi faktiskt himla starka som håller på med sprutor, svullna magar, äckliga flytningar, värk, fram och tillbaka mellan hopp och förtvivlan.. och så ska en liksom sköta sitt jobb obemärkt däremellan.. ! Jag springer fram och tillbaka mellan mitt rum och toan på jobbet med min hemliga påse proppad med trosskydd och vagitorier..hysteriskt detta!
    haha, skattade högt när jag läste ditt inlägg, jag går också runt med min hemliga påse. Men det är väl skönt att man kan skratta åt det tragikomiska i det hela, vet inte om jag skulle palla annars. Men jag håller med om att vi är starka som går igenom detta, det skulle vara svårt för vem som helst att gå å vänta på besked konstant, lägg sedan till en övertrip på hormoner, det är ett under att vi håller ihop....

Idag utbrast en kollega på jobbet som jag inte sett på ett tag(stor arbetsplats) " nä men grattis" å tittade på min lutinusuppsvällda ballong till mage.  Vad svarar man ens på det???
  • hösten84
    Mjbo skrev 2017-09-06 20:03:50 följande:
    Åh nej!!! Va hemskt! Vad svarade du??
    blev så tagen på sängen, jag förstår henne dock, jag har varit som en boll de två senaste dagarna...men jag vill ju inte svara nej för att jinxa,  jag hoppas ju verligen att det stämmer. Så jag svarade helt enkelt
    " Va jaha, nja, man kan ju hoppas, genomgår en IVF-process och fick ett litet embryo tillbaka i fredags så jag hoppas verkligen att den sätter sig Jag är såhär stor för att jag tar en massa hormoner som gör att jag sväller upp. Men jag hoppas att du ska få möjlighet att gratta mig i december!"
  • hösten84
    Matildas84 skrev 2017-09-06 21:53:55 följande:
    Verkligen väldigt strongt av dig att ta det så! Jag surar ihop mig till ett lingon inombords när folk frågar om inte "ni ska slaffa barn snart" eller "är du verkligen inte gravid?" Framförallt kollegor. Eller en som sa "men ska inte du och din kille skaffa barn snart..tänk en liten som bara är er..". Bläää jag vill grina en flod inombords vid såna frågor. Skönt att höra att nån tar det lite bättre :) /surkart
    Jag håller med dig, har brutit ihop av de frågorna fler ggr än jag kan räkna. Men nu känner jag mig trött på att behöva ursäkta mig. Om folk är okänsliga nog att fråga då ska de ångra att de frågade ,bli lite sådär lagom obekväma av ett lite för ärligt svar, hehe (hormonjävulen i mig går igång på sånt). Har också haft vänner som hunnit både bli gravida och ploppa under tiden man har kämpat, de känns så orättvist. Men läkarna säger att det man kan göra är att hoppas och vänta, å det här med att vänta är vi ju bra på ellerhur...
  • hösten84

Har en fundering kring ruvningstid. Är det inte så att alla får ett testdatum som är 18 dagar efter äggplock? Eller kan det vara olika? Eller är det helt enkelt så att det är många som testar tidigt?

Svar på tråden Vi som börjar med IVF hösten 2017