• segelvind

Vi som börjar med IVF hösten 2017

Hej alla! Jag har följt er hela hösten men inte skrivit något Vilka kämpar! Grattis till alla plus! Vi ska nu äntligen börja vår ivf-resa. Vi fick missfall för ett år sedan efter att ha försökt aktivt ett halvår och kört oskyddat nästan ett år. Utredningen visar inga fel så vi fick vänta in ett år efter missfall innan remissen nu kunde skickats.

Vi har köpt ett försök som vi ska påbörja nu i slutet av oktober då vi inte klarar av att vänta längre utan vill komma igång. Jag kan få min del som bruttolöneavdrag vilket lindrar det ekonomiska något. På onsdag har vi uppstartsmötet med läkare och på torsdag med barnmorska. Spännande och läskigt!

Vi är blandat glada/lättade att det händer något och blandat rädda för vad det hela ska innebära för oss. Jag är 32 och min sambo 30.

• segelvind

Nu har jag varit på både undersökning och träffat barnmorskan inför vår behandlingsstart. Spännande! Var inte beredd på att jag skulle prova sticka mig med en spruta, tyckte att det sved en hel del men misstänker att man vänjer sig.

I slutet av oktober sätter vi igång och vi är båda väldig spända.

Våra familjer är väldigt engagerade, mina föräldrar vill veta allt. Det misstänker jag ju att mina svärföräldrar också vill men min sambo berättar inte lika villigt, han tycker det är lite jobbigt att prata om det. Hur gör ni? Ringer ni er svärmor och berättar eller gör er man/sambo det?

• segelvind
    Älvan skrev 2017-10-05 21:04:03 följande:

Min make vill hålla sina föräldrar utanför och det har jag inga problem med, kände lite att han får bestämma hur mycket vi ska berätta för hans föräldrar.

Mina föräldrar vill jag hålla utanför, just för att de inte förstår min situation. Min bror och svägerska är gravida så det mesta fokuset ligger där och har gjort sedan tidigt i våras.

Förstår, tack! Min svägerska är gravid och jag kände samma som du i början vad gäller fokus, blev nästan bitter av situationen. Men när vi väl berättade om vår kamp är våra familjer väldigt stöttande. Jag ringde min svärmor vilket kändes väldigt bra. De hoppas så mycket med oss så det känns nästan lite jobbigt men ger värdefull energi till både mig och min sambo.
  • segelvind

God morgon! Jag ska också på äggplock idag dock har vi vetat ett tag nu att det blir totalfrys då jag är lite överstimulerad så jag har inte varit aktiv i tråden men följt er. Besvikelsen har varit svår att hantera men jag känner att min kropp inte skulle klara en graviditet nu då jag mår rätt kasst men ändå Oron är stor att det inte finns några ägg som klarar att frysas, att de har dålig kvalitet på grund av mängden blåsor eller att det bara är blåsor och inga ägg...

I vilket fall blir det skönt att äntligen få göra det här idag och få svar på några av orosmolnen. + att det blir skönt att få må bättre fysiskt

Lycka till alla idag, håller mina tummar för oss alla!

• segelvind
    Pigall skrev 2017-11-06 10:45:32 följande:

Äggplocket klart och det blev inte färre ägg denna gång som vi hoppats på. 18 stycken plockade de ut. Får se hur många som är mogna. Tyvärr var mannens spermaprov inte tillräckligt bra så han måste nu lämna ett nytt. Hoppas innerligt att det andra blir bättre och att de lyckas få ihop tillräckligt många fina för att kunna befrukta! Känns inte bra det här :(

Grattis till lyckat äggplock! Jag förstår att det känns tungt för man vill ju att allt som ska gå som på räls. Men med det sagt så ska du se att det går bra! Det krävs ju bara att ett ägg blir befruktat <3
  • segelvind

Tack för alla lyckönskningar och tumhållningar! Vi fick ut 21 ägg och på torsdag får vi reda på om de blir befruktade. Fick ingen information nu om de såg bra ut eller inte, har ni andra fått det direkt?

På måndag vet vi om några klarar sig till frysen vilket är avgörande då vi gör en totalfrys nu och inte får tillbaka något färskt p g a överstimulering.

• segelvind
    Azerp skrev 2017-11-06 16:18:50 följande:

Låter ju jättebra! Vi fick 15 st ägg men spermieantalet sa dom aldrig? Fick du oxå pravidel och fragmin? Det fick jag.Spännande! Håller tummarna för er! Nej ingen mera information om antal och sådär.

När fick ni bekräftat att du var överstimulerad? Eller hur vet man det lixom? Får ni tillbaka i nästa cykel då eller? :)Hur många fick ni sist då?

Hoppas det går bra för er och att spermaprovet repar sig. Jag var oxå på äggplock idag, fick ut 15 ägg och löper risk för överstimulering så jag fick pravidel och fragmin utskrivet..

Tack! När vi var på första VUL i måndags var läkaren lite orolig över att det såg ut att vara många blåsor på g. I onsdags var det konstaterat och jag bröt ihop totalt tillsammans med sambon, jag tyckte ju själv att jag mådde bra fysiskt. Sedan på kollen i lördags var det ingen tvekan men då var vi ju förberedda. Både igår och idag har jag mått kasst med ont i magen och ryggen, svullen och illamående.

Det är vårt första försök och jag måste vänta den här blödningen som ska komma om en vecka + nästa mens. Det hade känts ok men sen är det julstängt så tidigast slutet av januari Håller nu tummarna för att några blir befruktade och klarar att frysas.
  • segelvind

Hade äggplock igår och är sjukskriven idag också. Ligger nedbäddad och då gör det inte ont men så fort jag anstränger mig hugger det i magen. Min ena äggstock hade vridit sig så jag misstänker att jag är rätt mörbultad efter att de letade fram den igen Men jag är förvånad över hur bra jag mår... Jag fick ju annan spruta än Otriville vilket skulle göra att ÖS avstannar och så känns det.

Nu funderar jag mest över taktik att övertala dem att få tillbaka ett ägg innan de själva säger

Har ni varit med om att man får styra ägglossningen så att den inte infaller när kliniken har stängt?

• segelvind
    Azerp skrev 2017-11-07 12:09:05 följande:

Sitter och har suttit en halvtimme nu efter samtalet från äggplocket igår. Av 15 ägg var det 5 mogna, och bara ett som befruktades. Och de sätts in imorgon.

Jag är såklart besviken och kliniken sa att det här resultatet hade dom ju inte alls väntat sig :(

Snälla håll tummarna nu att detta 2-dagars är nog för att lyckas <3 Känner mig inte så värst hoppfull men vill såklart tänka positivt..

Jag håller mina tummar! Det behövs ett ägg och ni har ett ägg som ni får tillbaka imorgon <3 ETT guldägg
  • segelvind
    Mariana79 skrev 2017-11-07 12:15:42 följande:

Nu har även jag fått mitt samtal.. 3 mogna av 16 alla 3 är befruktade via isci :)

Återföring i morgon eftermiddag. Nu hoppas vi oss blå på att detta ska gå hela vägen <3

Jag håller allt jag kan - detta ska gå bra nu! Istället för att tänka på hur det kan ha blivit så får vi nu lägga all vår energi och kärlek till återföringen i morgon <3 Vi fixar det här nu - kom igen <3

Kramar!!!

Hoppas hoppas hoppas för er skull! Vad spännande i imorgon Då jag själv inte får tillbaka något känns det extra spännande att följa er som äggplockades samma dag som jag
  • segelvind
    MollyB skrev 2017-11-07 11:01:30 följande:

Ja precis! Var så lättad att upptiningen gick bra, varje moment är ju ett orosmoment! Vi går på Stockholm ivf, ni?

Vi satte in ett 2-dagars, har ett 2-dagars och ett 5-dagars kvar i frysen nu. Känner lite mer nu, sticker till ibland i området och ljumsken har lugnat ner sig lite. Då det är första gången har jag inget att jämföra med hur det ska kännas? :) borde fästa i dagarna nu, har du erfarenhet av det?

Okej, grattis :) förstår att det kan vara svårt att komma ihåg hur det var för två år sedan.

Visst gjorde du totalfrys också? Hoppas ok om jag ställer några frågor Hur tyckte du att det kändes rent mentalt? Fysiskt kunde jag ju känna innan äggplock att det var rätt beslut men nu mår jag bättre vad jag förväntat mig och kämpar med gråten i halsen över att vi inte får tillbaka något nu. Kan man tjata sig till att få tillbaka ett redan efter äggplocks-blödningen tror du eller hur var din känsla? Hur var dialogen mellan dig och läkaren? Min läkare känns orubblig men man vet ju aldrig
  • segelvind
    MollyB skrev 2017-11-07 13:51:15 följande:

Självklart går det jättebra :) Precis, vi gjorde med totalfrys. Mentalt var det lite jobbigt innan man förlikat sig med tanken. Vi fick reda på att det skulle bli totalfrys när vi var på sprutinformation och jag skulle ta en annan ägglossningsspruta än den man oftast tar. Anledningen är för att jag har pcos och många ägg och de ville minska risken för överstimulering. Jag blev ledsen efter besöket och ville inte vänta mer än vad vi redan gjort men nu i efterhand känns det ändå bra och jag försöker att lita på läkarnas bedömningar (även om upptiningen blir ett extra orosmoment som inte finns vid ET). Jag mådde också bra efter äggplocket men som jag förstått det tror jag risken för överstimulering ökar när man sätter tillbaka ägget och förhoppningvis blir gravid, vilket läkarna vill undvika. Jag var också jättebesviken när vi inte fick tillbaka något direkt men å andra sidan verkar det inte kul att bli överstimulerad. Vår upptining gick jättebra så jag håller tummarna för dig!! Lång utläggning :) och det kanske tyvärr inte hjäper din besvikelse <3

Tack! Du ger mig hopp Och så låter det som att jag helt enkelt får lita till läkarna ändå Grattis till ruvning <3 Håller tummarna för dig!
  • segelvind
    Ellencassandra skrev 2017-11-07 15:32:27 följande:

Här värker det i magen å i ljumskarna ner till benen. Som jag brukar innan mens. Dock har Jag fått ont i ryggen också. Vilket jag inte brukar ha annars.

Bara å vänta på mensen :(

Hoppas att den håller sig borta! Så var det när jag blev gravid (mf), det kändes som mensen var på gång men den dök aldrig upp utan det gjorde plusset istället
  • segelvind
    LillaSarah skrev 2017-11-07 20:53:53 följande:

Hej till alla :)

Är det nån som har fåt fyremadel i stället för orgalutran ?

Jag hade också den (Y)
  • segelvind
    Azerp skrev 2017-11-08 09:49:51 följande:

Gråtkalas hela morgonen, kliniken ringde när vi var på väg, det var bara att vända föt ägget har inte delat sig som det ska så ingen återföring för mig :( :( :(

Nej! Lider med dig och er. Sörj tillsammans <3 Sa kilinken något om hur ni ska gå vidare? För mig hjälper det i bakslagen att få veta vad nästa steg är. Kramar till er!
  • segelvind
    Azerp skrev 2017-11-08 16:16:12 följande:

Nu har kliniken ringt och då kom nästa tunga besked, invänta blödning efter lutinus och sedan igång vid nästa egna mens, dock tidigast i januari pga krockar med julstängt osv. Nästa gång kommer jag behandlas lite annorlunda och förmodligen köra dubbla ovitrelle när det är dags bland annat, samt att det kanske blir icsi då bara ett befruktades denna gång. Dom antog att det inte skulle vara nödvändigt med icsi denna gång iom att vi har en gemensam graviditet men som sagt kanske det ändras till nästa gång.. Detta försök räknades inte heller sa han men hur det än är räknas det för oss och jag ser inte alls fram emot ännu en väntan och ovisshet. :( <3

Vad bra med en plan! Men det suger ju rent ut sagt med denna väntan. Vi måste ju också vänta till januari så kan verkligen förstå och känna er frustration och besvikelse. Det finns ju inget annat att göra än att få tiden att få

Kan ni hitta på något? Renovera ett rum? Köpa julklappar? Åka på en resa? Jag har börjat kolla efter att köpa landställe just för att göra något annat men vi är lite rädda om våra pengar om vi ska köpa många försök efter landstinget...

Vi får peppa varandra fram till januari <3
  • segelvind
    Mariana79 skrev 2017-11-08 16:38:22 följande:

Vilken nervös väntan det varit hela dagen.. Men nu ruvar jag på 2 embryon <3 <3 2 dagars de var 4 celliga. Det tredje hade inte delat sig mer än till 2 celler, men de skulle fortsätta odla den ändå.

Nu ber vi till högre makter att det går hela vägen denna gång!!

Grattis och vad spännande! Håller såklart tummarna
  • segelvind
    Ellencassandra skrev 2017-11-09 05:15:09 följande:

Testet blev så negativt som det kan bli :( ingen mens men den kommer väl snart.. usch så trist.

Nästa försök blir väl i januari..

Åh nej, vad tråkigt! Känner med er Vi är några som laddar inför vårt nästa försök i januari så vi får peppa varandra genom väntan och julstängda kliniker <3
  • segelvind
    Hey.orange skrev 2017-11-09 06:36:25 följande:

Då har hag gjort mitt test, nyfiken som jag är!

Grattis! Åh så roligt!!!
  • segelvind
    Bli3ifamiljen skrev 2017-11-09 20:22:35 följande:

I morgon blir det återföring av ägg. Endast tre var mogna och två har börjat dela sig. Nu är det bara att hålla tummen.

Lycka till idag!
Svar på tråden Vi som börjar med IVF hösten 2017