• FlatEric

Vi som börjar med IVF hösten 2017

Hejsan! Sökte en tråd för de som ska börja ivf under hösten 2017 och ser här att ni redan kommit långt Glad men hoppar in här med er om det går för sig.

Själv började jag med nässprayen i dag. Blir himla snuvig och "nysig" av den, men har förstått att det är vanligt. Hur har den påverkat er?

Det här är vårt första försök så jag har ingen aning om hur det ska gå och vad som kommer att hända. Det är väldigt nervöst måste jag säga. Mest nervös är jag så klart över sprutorna och själva äggplocket. Vår läkare, som pratar svenska med en härlig rysk brytning, sade att "nålen går igenom buken, genom slida. Ja, inte så trevligt" och så ryckte hon på axlarna. Haha. Känns ju lugnande.

Jag har inga vänner jag kan snacka om det med eftersom de inte varit i samma situation (och har heller inte berättat om det här för så många, vet inte varför jag håller det hemligt?), så jag är väldigt glad över att det finns sådana här forum.

• FlatEric
    hanna8911 skrev 2017-10-19 22:20:33 följande:
    Välkommen hit! 
    Jag använde det långa protokollet och tog Suprecur (nässpray) i ca 3 veckor innan första koll på nedreglering! Mådde okej med den, jobbigast var det precis innan mensen kom annars märkte jag ingen stor skillnad! Jag tycker inte du ska vara allt för nervös över sprutor och äggplock, visst det känns men du fixar det! Jag trodde personligen att det skulle vara värre men upplevelsen är väldigt olika!

Lycka till!
    Tack! Jag använder Synarela och ska antagligen också ta det i ca tre veckor innan nåt börjar hända. Vecka 46 tror läkaren att äggplock kan bli av. Pirrigt!
  • FlatEric
    BettyBoop81 skrev 2017-10-26 21:36:25 följande:

hej!Hoppar in här i tråden..den verkar ju fortfarande vara aktiv :)har precis börjat spraya (idag faktiskt) med Synarel. Lite blandade känslor/upplevelse..morgon puffarna fick sådär..kändes som hälften rann ut :PLiite bättre nu ikväll..kände dock av lite smak i halsen men men tror på det gamla ordspråket..övning ger färdighet :Dvar gör ni er IVF behandling?Vi gör vår PGD behandling på Karolinska.

Jag sprejar också med Synarel och är nu inne på dag 8. Var också orolig i början när det kändes som om så mycket rann ut, men nu har jag börjat få en del biverkningar, så antar att det fungerar som det ska :) Rinner ofta ner i halsen för mig också och det smakar ju så vidrigt! Usch. Tänkte nästan kräkas en gång ????????

Nu väntat jag på att mensen ska köra igång och sen blir det sprutdags! Iiiik.
  • FlatEric
    BettyBoop81 skrev 2017-10-28 17:23:15 följande:
    Förstår precis vad du menar med smaken..går inte att beskriva :/
    Vilket försök är detta för er?

Känner mej oxså nervös inför sprutstarten!! var gör ni er behandling?
    Det här är vårt första försök så allt är väldigt nytt. Om tio minuter ska jag ta min första spruta och sitter här och darrar av nervositet Skrikandes Är lite spruträdd men funkar när jag får blunda. Men nu kan jag ju absolut inte blunda, haha. Får se hur det går! 

Jag bor i Finland, så min behandling görs sedan vid sjukhuset i Tammerfors. 

Är det här ert första försök? Hur har det gått hittills tycker du? 
  • FlatEric
    Bella7 skrev 2017-10-31 09:28:52 följande:

Hej jag och min sambo ska göra första försöket i slutet av november.

Längtar så mycket men sprutorna hade jag gärna hoppat över

Jag håller med! Ska ta min första spruta om fyra minuter och är så sjukligt nervös. Viiiiiill inte Skrikandes
  • FlatEric
    jamka skrev 2017-11-02 02:24:30 följande:
    Gick det bra med första sprutan? Jag var också mycket nervös men det var min man som fixade sprutor medan jag blundade och tänkte på annat. Lycka till!
    Det gick bra! Huh Skrattande Min pojkvän erbjöd sig göra det men jag var för envis för att låta honom, haha. Handen darrade och jag kallsvettades men in for sprutan! Gjorde liiiiite lite ont efteråt när det sved lite grann, men det var allt. Så jag var nog nervös alldeles i onödan (precis som alla sagt). 
  • FlatEric
    jamka skrev 2017-11-02 19:13:45 följande:
    För mig kändes sprutorna värre än äggplocket. Kanske därför att jag är så rädd för sprutor och att jag var så skönt bedövad vid äggplocket ????
    Oj nej så hemskt! Äggplocket är ju över ganska snabbt (kanske?) men sprutorna ska ju tas i flera dagar, så måste nog ha varit jobbigt Rynkar på näsan

Men fint att du säger att äggplocket inte var så farligt, för det är ju nu så klart nästa stora orosmoment Skrikandes Önskar man kunde lasta av åtminstone någon del på mannen, men nej, det enda han kan göra är att gå in i ett rum och do his business och det är det.

• FlatEric

Grattis till alla ägg som kommit ut i dag! 

Jag var själv på första ultraljudet efter att jag börjat med sprutor (Gonal F i doser om 150) och läkaren sade att det blir en "snäll" behandling eftersom dosen är så låg. Hon hittade 8 eller 9 äggblåsor tror jag (hon berättar inte så mycket), och det låter väldigt lite tycker jag. 

Vad säger ni mer erfarna - är det ett dåligt resultat? 

(Efter ÄP kommer vi göra ICSI pga lågt spermieantal.)

• FlatEric
    Percafluviatilis skrev 2017-11-07 09:07:16 följande:

Hej! Hoppar gärna in här. Ska börja med sprutor runt 22/11. Det blir vårt första försök och vi ska göra ICSI pga mannens få och slöa spermier. Jag har låg äggreserv trots att jag bara är 27 år så är väldigt nervös för antalet ägg. Är det någon mer som går på Nordic IVF eller är i liknande sits?

Hejsan! 

Jag är också inne på första försöket och det blir ICSI pga få spermier. 

Jag har ingen aning om mina äggreserver men nu när jag var på första ultrat hittade läkaren 8 eller 9 ägg/äggblåsor (vad är ens skillnaden?) och det är väl inte så mycket tror jag. 

Äggplock blir på måndag eller tisdag och jag hoppas så innerligt att det ska gå bra! 
  • FlatEric
    Pigall skrev 2017-11-07 21:24:32 följande:
    8 eller 9 äggblåsor är inte så dåligt. På mig brukar de se en 12-13 stycken vid andra ultraljudet (minns inte första) men sen har jag blivit plockad på 17 och 18 ägg. Så det kan hända en hel del mellan ultraljud och plock.

Skillnaden mellan ägg och äggblåsor är att blåsorna är det de ser på ultraljudet. I blåsorna finns äggen. Det är dock inte alltid det finns ägg i blåsorna utan det är normalt att någon eller några är tomma.
    Åh, det ger mig lite mer hopp! Jag känner hela tiden att något händer där inne i äggstockarna, så kanske fler ägg dyker upp på andra ultrat på fredag :)
Svar på tråden Vi som börjar med IVF hösten 2017