• FiaSthlm

Vi som börjar med IVF hösten 2017

Hej Gänget!

Hittade precis hit och kändes fint att vi är fler i båten :) Väldigt bra forum för att ventilera tankar och orosmoment och förhoppningsvis även glädjebesked.

Jag har idag på förmiddagen gjort äggplock (aj) på Sthlm Ivf i Hammarby. Jag fick ut 19 ägg och eftersom jag har pco (nån lättare variant tror jag då alla symtom inte stämmer in) så kommer alla befruktade äggen frysas in och insättningen kommer ske vid nästa ägglossning (som framkallas via tabletter då jag har oregelbunden mens) Är det fler här inne som går på ivf i Hammarby och hur är era upplevelser? Mina är lite tudelade..

• FiaSthlm

Hej alla kämpare!
    Har glömt bort att titta in här, sen jag blev medlem efter mitt äggplock för några veckor sen. Jag har nu uppdaterat mig på vart ni befinner er och det är verkligen spännande att följas åt på denna snåriga resa :) 

Jag ska göra insättning om en vecka, med ett 5-dagars embryo. Hade tre sådana och två 2-dagars om jag förstod det rätt, så dom valde det jag hade flest av. Vet ni om något är att föredra? Eller är det sak samma?

Blev först väldigt besviken att det bara blev 5 embryon till frysen efter att fått ut 19 ägg. Men efter lite googlande har jag förstått att det inte är helt självklart att få nåt alls till frysen. Detta blir min första ivf-insättning och jag oroar mig redan för eventuella minus, missfall, handikapp, plötslig spädbarnsdöd, livsförändringar iom barn/ barnlöst liv. Jaa, jag e väl knäpp, men än finns det iaf hopp! :)

• FiaSthlm

Har de flesta här inne fått göra stimulerad ägglossning ett antal gånger innan ni fick remissen till ivf? Alltså med Gonal-F sprutor/pergotime-tabletter eller dyl + ägglossningsspruta och sen fått försöka baka barn sänghalmsvägen? Vi testade denna metoden tre gånger på Sophiahemmet innan dom tyckte det var läge att gå ivf-vägen. Trodde det var standard men nu har jag fått för mig att vissa hoppar över den delen helt?

• FiaSthlm

Har en lite dum akut fråga här. Jag vaknade väldigt sent idag och ska om två timmar åka iväg och göra insättning. Nu till min fråga, ska jag ändå ta lutinuset som jag borde tagit för några timmar sen eller hinner den inte lösa upp sig och då ist är ivägen vid återförandet? Vad tror ni?

• FiaSthlm
    lyckobubblor skrev 2017-11-28 13:14:27 följande:

Oj, vet faktiskt inte. Borde inte göra världens skillnad vilket som tycker jag... Hur gjorde du och hur gick det? kram

Efter lite velighet chansade jag på att det nog var bäst att ta en innan iaf. Fel val, kunde bli lite grötigare där uppe om den togs för kort inpå sa dom och man kan behöva spola bort tabletten. Men det gick ändå bra.

Såg i tråden att vi har samma testdag 12/12, kul å dela dag :) Jag håller tummarna för oss båda! Kram
  • FiaSthlm
    Mabe skrev 2017-11-28 13:09:38 följande:

Jag vet inte om det är rätt men jag skulle nog väntat och sedan tagit direkt efter et.

Jaa fick reda på det i efterhand. Trodde det var värre å skippa lutinuset så hann tyvärr ta. Men det var ingen större fara sa dom
  • FiaSthlm
    EmmaB1988 skrev 2017-12-04 20:39:41 följande:

Uppdatering efter några månaders tystnad. Gravid efter första IVFen :) Fick ut 7 ägg, 5 befruktade och 1 såg bra ut efter 5 dagar. Den sattes tillbaka och plussade kvällen innan testdag. Teststrecket kom före kontrollstrecket :) Är idag i v7. Ska på vul på tors för å se om hjärtat slår <3 Lycka till alla!

Vad roligt att äntligen få höra några som lyckas första försöket :) Grattis! Har nog inte förstått hur svårt detta är förens jag hittade hit till Familjeliv och insåg att de flesta får genomgå många försök innan man drar hem storvinsten. Genomgår just nu min första ruvning och har testdag 12/12. Känner ingenting förutom att jag är lite mer känslig, vresig och labil, men det kan ju ha att göra med cykeln och alla hormoner man stoppat i sig. Lycka till med graviditeten!
  • FiaSthlm
    lyckobubblor skrev 2017-12-05 09:59:35 följande:
    Fick mens imorse så testade aldrig. Tråkigt men känns ok ändå, är ju ändå första försöket och vi har tre i frysen efter den här omgången. Så på?t igen så snart vi kan!
    Vad tråkigt att höra Lyckobubblor! :( Men helt rätt tänk. Det är bara på't igen. Det är ju väldigt få som lyckas första gången, så jag är också inställd på att det skiter sig denna första gång. Men tillslut ska det gå! :)
  • FiaSthlm

Tjuvtestade idag negativt på rd 11 med 5-dagars. Har testdag 12/12. Vad tror ni är det läge för en sorge-snus? Tror ni man kan lita på att gravtest visar rätt så här nära testdagen eller finns det fortfarande hopp? Har varken mens eller gravkänningar, mer än svagt beigeaktiga flytningar samt pendlar hastigt i humöret mellan vrede, glädje och bedrövelse. Blir ni också hormonella? Igår började jag storböla när tanken på alla vackra människoliv som vandrar runt på jorden dök upp och allas små hjärtan som tickar och kärleken på jorden. Ojoj det e int lätt å va så här laddad av hormoner och press...

Svar på tråden Vi som börjar med IVF hösten 2017