• soofa

Vi som börjar med IVF hösten 2017

Madeeleenee skrev 2017-09-19 07:27:26 följande:

Idag (eller rättare sagt igår kväll) gick det inte längre. Bröt ihop totalt. Har känt mig väldigt positiv eller ja, iaf inte negativ. Men nu gick det inte längre.. Igår kände jag i hela kroppen att detta inte kommer funka. Bara vet det. Varför skulle det? Alla dessa hormoner man trycker i sig som man inte ens vet om det leder till ett barn.. Känner mig just nu som nån maskin som man stoppar en peng i (läs piller) och så ska jag dansa runt i ett par veckor, går det eller går det inte?

Jag pallar inte mer! Vill bara slänga all medicin i soptunnan, gräva ner mig och vakna om några veckor. Bara gråter. Grät i bilen till jobbet och sambon tyckte jag skulle stanna hemma men känner att det inte går. Varit borta en del redan iom alla läkarbesök och vi är redan kort om folk.. Jobbar i en specialgrupp på högstadiet, ungdomar med adhd och annan problematik. Nu sitter jag på kontoret och bara gråter :( Hoppas jag kan hålla min när ungarna och kollegorna snart ramlar in.. 

Som någon annan redan skrev så kommer det sådana där perioder ibland. Jag har också varit där men just nu är jag inne i en period där jag känner ett otroligt lugn inför vad som ska komma.

Jag tror det bästa är att acceptera att det här inte är en "spännande resa" som det ibland känns som att man ska uppleva det som och att det får kännas piss ibland. En tröst i det hela är att vi har varandra. <3
  • soofa
    Madeeleenee skrev 2017-09-19 18:24:25 följande:

Tack alla. Känns lite bättre. Både sambon har jag har gråtit ut vår frustration och kramats och pussats. Man får vara ledsen. Min magkänsla säger att detta försök inte funkar. Vi tjivtestade idag och det var så negativt det kan bli. Jag VET 'bara' dag 6 med blasto, men ni vet.. intuition...

Häng mig om ni vill men ikväll tänker vi glömma allt vad ivf heter, LEVA och älska varandra. Tänker ta ett glas vin till pastagratängen och sen ska vi njuta av varandra som man och kvinna! Man måste ju få leva fast man ruvar och det tänker vi göra ikväll. Tack för att ni finns ?

Helt rätt! Vi måste fortsätta leva i det här och inte låta IVF-grejen bli hela vårt liv. <3
  • soofa
    jamka skrev 2017-09-29 19:49:57 följande:

Det står att man ska dricka yoghurt innan man kommer för äggplock. Ska det vara drickyoghurt eller går det bra med vanlig yoghurt? Varför är det så viktigt att det ska vara flytande?

Enligt våra instruktioner fick jag äta en lätt flytande frukost, dvs vanligt yoghurt, juice, kaffe eller te.

Smörgåsen efter äggplocket smakade otroligt gott! ;)
  • soofa
    jamka skrev 2017-09-30 09:17:03 följande:
    Tack så mycket för era svar, när jag träffade min sjuksköterska igår morse, sa hon bara att man ska ha energi så det är bättre att ta yoghurt och inte juice eller te eller kaffe. Sedan på lappen stod det DRICKA yoghurt, te eller kaffe så jag blev lite osäker. Men nu vet jag, jag ska ta vanligt yoghurt:)
    Ja, jag valde också yoghurt just för att det var det mest mättande. :)
  • soofa

Hej! Jag har varit med ingen här gruppen några månader nu men inte varit aktiv de senaste två på grund av att vi har stått stilla i vår IVF-process. I dag åker vi dock till Göteborg för FET kl. 14:30. <3

• soofa

Ja, det här var vårt första och det gick bra. Om du inte redan vet det så försök att ha en ganska full urinblåsa vid besöket. Min var inte tillräckligt full vilket gjorde ingreppet något svårare än det annars behövde vara.

Testdag för min del blir den 13 november.

MollyB skrev 2017-10-31 22:01:30 följande:

Hej! Vad härligt att ni fått starta igång igen. Gick det bra på besöket? Vi ska göra fet på fredag, spännande och nervöst. Är det ert första fet?

• soofa

Vilket datum fick du från kliniken?

Ellencassandra skrev 2017-11-03 08:09:57 följande:

Funderar på om jag ska tjuvtesta på söndag.. då är jag på rd 10 med en tvådagars.. vet att man borde vänta men... när har ni testat?

• soofa

Jag är gravid!!!!! <3 Och SÅ chockad över det, för jag har blödit till och från sedan rd 6 (nu är jag på rd 12) men testade positivt med digitalt test nu på morgonen som visade 2-3 veckor.

• soofa

Tack! <3

Pigall skrev 2017-11-11 20:10:25 följande:

Åh gud vad roligt!! Du som har haft så mycket fram och tillbaka med allt. Vad fantastiskt roligt att det tog sig när ni väl ficl sätta in!

• soofa

Tack! <3 Jag blöder fortfarande lite så vi får se vad det blir av det här men ändå.

MollyB skrev 2017-11-12 08:16:00 följande:

Åh vad kul! Grattis!!

• soofa

Tack! <3 Jag har fortfarande inte greppat det riktigt tror jag. :)

Percafluviatilis skrev 2017-11-12 09:00:52 följande:

Grattis! Var fantastiskt! :D

• soofa

Jag gjorde FET den 31 oktober och plussade den 11 november (TD den 13 november). Innan den 11 hade jag blödit som mens tre mornar, men eftersom blödningen sedan avtog under dagen så kändes det konstigt. Tog därför ett test sen bara för att utesluta en graviditet, som då visade sig vara just det! Testen har bara blivit starkare sedan dess, så inget missfall än i alla fall. Jag vill med det bara säga att ni inte ska ge upp bara för det kommer spottings eller sparsamma blödningar, uppenbarligen kan man vara gravid ändå. <3

• soofa

Tack! <3

Jag började få spottings redan på rd 6, sen på rd 8 trodde jag att mensen kom igång. Samma sak på morgonen rd 9 och 10, men därefter återgick det till spottings. Jag har fortfarande lite spottings och då har det gått nästan tre veckor sedan insättningen.

Jag vet inte varför men det kanske har något med det att göra. Jag testade med Clearblues digitala test två dagar innan td och redan då visade det 2-3 veckor. I morse tog jag mitt andra digitala så då visade 3+. :)

Jag håller tummarna för dig. Inte långt kvar till den 25:e!

Västerås skrev 2017-11-20 15:44:36 följande:

Grattis!

Vilken dag fick du blödning? Min FET var den 14/11 och har TD den 25/11

Varför är TD Tidugare i FET än i stimulerad är det pga lutinus?

• soofa

Embryot ligger väldigt skyddat där inne så det finns inget du kan göra för att ?stöta ut? det. Försök att lev på som vanligt så gott det går. <3

FlatEric skrev 2017-11-20 17:47:22 följande:

Iiiiik nu har jag ett fem dagars embryo/blastocyst/vad det nu är i mig! 

Läkaren berättade att de plockat ut 15 ägg, varav tio var mogna och nio blev befruktade. De hade redan fryst ner två stycken och skulle odla vidare några till för att se om de kunde klara sig till frysen. Hon sa också att det hon nu lade in var av god kvalitet. Alla gjorda med ICSI.

DET HÄR ÄR SÅ SPÄNNANDE.

Min kille blev eld och lågor när han via ultraljudet kunde se när ägget (eller ja, det är ju vätskan som ägget ligger i) åkte in i livmodern. Kändes säkert bra för honom att vara med just där och då. Nu är han jätteglad och helt säker på att det ska lyckas. Jag själv är ju lite mer skeptisk, men hoppas så klart på det bästa. Känner mig dock mer oroad för hur han ska det om det skiter sig, än hur jag själv kommer att känna, haha. Typiskt mig. 

Så nu är man då ruvare för första gången. Testdag om två veckor. Hoppas hoppas hoppas hoppas det fastnar. 

En stund efteråt var jag ju tvungen att kissa eftersom jag var enormt kissnödig, och jag var såååå rädd för att liksom släppa ut embryot då när jag slappnade av. Googlade om embryot kan trilla ut och tydligen ska det inte kunna göra det, men jag är fortfarande orolig.  Finns väl aldrig saker att sluta oroa sig för. 

• soofa

Här hittade de inga fel på varken mig eller min sambo och vi fick köra många omgångar med Pergotime och ägglossningsspruta innan IVF vilket nu i efterhand känns något meningslöst eftersom jag har regelbunden ägglossning och en bra äggreserv.

FiaSthlm skrev 2017-11-22 23:26:16 följande:

Har de flesta här inne fått göra stimulerad ägglossning ett antal gånger innan ni fick remissen till ivf? Alltså med Gonal-F sprutor/pergotime-tabletter eller dyl + ägglossningsspruta och sen fått försöka baka barn sänghalmsvägen? Vi testade denna metoden tre gånger på Sophiahemmet innan dom tyckte det var läge att gå ivf-vägen. Trodde det var standard men nu har jag fått för mig att vissa hoppar över den delen helt?

• soofa

Jag håller med, ge inte upp hoppet trots blödning.

Spättan i Midgård skrev 2017-11-23 14:28:26 följande:

Hej alla tappra kämpare! Jag hoppar in här, som "gammal ivf:are"... För det första vill jag bara önska er alla, mitt varmaste lycka till! Hoppas det går vägen för er!

Till er som får blödningar, ge inte upp hoppet. Även fast jag förstår att det är lätt att man gör det. Men det behöver inte vara kört...

• soofa

Men ÅH, grattis! <3

Pigall skrev 2017-11-25 11:10:31 följande:

Nu är min testdag äntligen här. Känns samtidigt spännande och skrämmande på samma gång. Pessimisten i mig vägrar to att detta är sant trots att min kropp har skrikit om det i några dagar nu. Oron gnager men är blandad med lycka. För första gången har vi fått se starka dubbla streck. Med vårt kemiska så var de så svaga så svaga . Helt sjukt att tänka att jag faktiskt skulle vara gravid. Vågar inte tro på det.

• soofa

<3

kaleidoskop88 skrev 2018-03-23 10:36:52 följande:

Jag var med och skrev för jättelänge sen men skulle ta en paus o smälta lite efter vårat första misslyckade ivf försök. Har läst och följt tråden.

Är nu inne på vårat tredje och sista landstingsförsäk med äggplock på tisdag. Pratade med läkaren ordentligt idag och hon tror inte vi har så stora chanser att lyckas.... Mina ägg delar sig inte som dom ska. Dom ger upp på fjärde dygnet typ. Förutom det så är det manlig faktor. Så jag har nu noll energi kvar och fattar inte varför jag ens ska genomgå äggplocket. Allt känns väldigt meningslöst. Vet inte om jag orkar lägga massor med pengar och hopp om på fler försök när det ändå känns så hopplöst. Första dagen jag verkligen möts av insikten att vi kanske aldrig blir föräldrar.

Svar på tråden Vi som börjar med IVF hösten 2017