• Ellencassandra

Vi som börjar med IVF hösten 2017

Mariana79 skrev 2018-01-22 09:14:05 följande:

Hej alla <3

Då är jag igång igen... tredje gången gillt.. denna gång långa protokollet. 5 dagen med synarelaspray idag och nu börjar det hända saker i kroppen... humörsvängningar deluxe from idag... gaaah!

Kram på er!

Hej! Hoppas det går bra! Har ingen erfarenhet av långa protokollet, hur länge sprayar man innan man börjar med sprutor?
    Lycka till!
  • Ellencassandra
    Linsi skrev 2018-01-22 11:11:31 följande:

Äntligen igång på riktigt.
    Äggplock idag - fick ut 6 ägg. Med tanke på min ålder (född 77) så var läkaren mycket nöjd.
    Nu ska de "bara" blir befruktade och dela sig också.

Vi har manlig faktor och därmed blir det ICSI. Läkaren pratade också om att det kan bli aktuellt att föra tillbaka 2 ägg. Det är vi ju såklart positiva till.

Nu börjar en nervös väntan till på torsdag.
    Vi kan maila labbet imorgon om vi vill veta hur befruktningen gått - men som läkaren sa att det kan vara svårt att veta vad man ska göra av den informationen.
    Om man får beskedet att bara ett ägg blev befruktat kanske man blir besviken, men det kanske är ett toppen embryo.
    Eller så har man en bra befruktningsgrad och blir jätteglad men så är kvaliteten inte den bästa.
    Hur har ni gjort?

Va roligt :) fick också ut 6 ägg första gången.. men jag e dock bara 27. Så bra resultat för dig :)
    Ska dom sätta tillbaka på dag fem alltså? Eller dag 3? Om de ska ringa på torsdag menar jag.
  • Ellencassandra
    Linsi skrev 2018-01-22 12:55:30 följande:

Vi har fått tid för insättning på dag 3 (torsdag) vid lunch - om det ser bra ut och de vill fortsätta odla till dag 5 kommer de att ringa på torsdag fm.

Hur går det för dig? Ruvning eller hur?!

Okej jag förstår! Det låter ju bra :) hoppas det går bra :D
    Jaa Ruvardag 7.. med tre dagars. Händer inte så mycket.. tiden går så långsamt!
  • Ellencassandra

Fick en tre dagars till frysen! Är nöjd men ändå lite besviken. Vet att alla inte får till frysen så är oerhört tacksam för det men hade ju 7 st embryon som inte höll samma kvalite.. å ingen blastocyst :( känns inte så hoppfullt att det embryot ska klara sig..

• Ellencassandra

Fast det konstiga är att dom inte skrev om det var tre dagars eller fem dagars de fryste. Står att den får frysförvaras till 2023-01-17. Läste på fertilitetscentrum att embryot får va där tills fem år från frysdagen å då är det ju fem dagars isåfall.. om man ska räkna.. gjorde ägguttag den 12e januari

• Ellencassandra
    170909 skrev 2018-01-22 17:17:45 följande:
    Hur mår du? Har du några symptom åt något håll?

Jag ligger ju en dag efter dig och har haft mensvärk flera dagar, ingen aning om det är positivt eller negativt eller bara en effekt av lutinus.
    Jag försöker att inte tänka så mycket på det alls och det går bra, eftersom jag inte har några symptom alls förutom mensvärken
    Räknade.. var tre dagars ändå. Ja ja hoppas den är av bra kvalite iaf. Annars skulle de ju inte frysa ner den. Men hade önskat å få någon blastocyst :(

Nja känner inte nå värst.. hade bara där på fredag å lördag stick å hugg nere vid livmodern. Lite ömma bröst, men det har jag alltid innan mens. Annars inget :/

Mensvärk brukar nog va rätt positivt! Att livmodern växer :) hoppas! Aha så du är på rd 6 då? :)
  • Ellencassandra
    170909 skrev 2018-01-22 20:39:44 följande:
    Jag har ju gjort flera försök 6-7st och bara ett har lyckats. Det lyckade försöket var tvillingar och då fick jag nidblödning och olika konstiga symptom innan testdagen. Kommer inte ihåg om det var mensvärk inblandat eller inte. 
    Men just nu upplever jag att jag haft typ mensvärk varje försök så jag tror det är varken positivt eller negativt utan bara jobbigt. Jag tror att jag måste ha en nidblödning för att det ska fästa för det var så den enda gången det lyckades. Men jag vet samtidigt att det inte alls stämmer för det finns ingen logik eller garanti alls....jobbigt jobbigt jobbigt är det.
    Håller du på med syskonförsök nu eller fick du MF på tvillingarna?
    Åh nidblödning skulle jag vilja ha.. känns ju som ett bra symptom på att det faktiskt blivit nåt! Ja man kan väl få mensvärk av lutinus eller? Jag känner ingen mensvärk men det bubblar å har sig i magen som inför mens.. men sist kom den en dag efter jag sluta med lutinus så räknar nästan med det denna gång också. Hur har din mens kommit under ruvningen? För tidigt eller sent? Eller som beräknat?
  • Ellencassandra
    hanna8911 skrev 2018-01-22 20:35:31 följande:
    Jag gjorde samma och skulle jag säga något till mig själv så här i efterhand så skulle det vara att du behöver inte ha något symtom alls! Jag hade inget utan det var att mensen inte kom! Symtomen har knappt kommit än trots v 8!
    Åh! Känns ju bra att höra! :) tack. Lycka till med din graviditet <3
  • Ellencassandra
    170909 skrev 2018-01-22 22:19:48 följande:
    Syskonförsök, barnen är så goa att jag vill ha ett fotbollslag ungefär
    Kanske inte så många men jag trodde att jag skulle vara nöjd med två, för många skaffar bara två men det är jag inte. Jag kan förstå de som skaffar fem barn det kunde jag inte innan jag fick mina. 

Det känns som man kan få allt av alla mediciner man äter. Falska plus och mensvärk och andra symptom som är biverkningar. Skulle inte förvåna mig om det är lutinuset. Men jag går och tänker att det är kört pga den uteblivna nidblödningen men det är så dumt för så behöver det ju inte vara. Som Hanna8911 skrev att man behöver inte märka något trots att man är i v8.

Mensen brukar nog dyka upp oftast när jag slutar med lutinuset +/- ett par tre dagar. 
    Förra försöket var ett fryst i halvnaturlig cykel, jag har inte ägglossning så fick letrozole. Då kom mensen en vecka efter återföring ungefär men då slapp jag lutinus också. Det var skönt. Jag gillar inte lutinus överhuvudtaget, det kladdar och rinner och så.
    Åh! Jag förstår :) hoppas du får ditt lilla fotbollslag ;) så som man kämpar.. har alla dina barn kommit via ivf? Och hur lång tid tog det iaåfall innan det gick?
    Ja precis varje graviditet kan ju va olika så bara för att du fått nidblödning förut så är det nog inte kört för att du inte fick det nu :)

Aa så var det för mig förra gången. Den dök upp när jag slutade med lutinus. Nä den e ingen höjdare å ta. Önskar så att det här försöket ska lyckas. Känner att jag börjar bli helt utmattad å har ångest.. svårt med andningen ibland å måste ta djupa andetag, klassisk ångest :( är så orolig att jag aldrig ska få bli mamma..
  • Ellencassandra
    Linsi skrev 2018-01-23 10:27:17 följande:

Fryser man tredagars?
    Trodde att man odlade vidare även om sätter tillbaka efter tredagar, just för att få fram en blastocyst - men jag kanske har missuppfattat - och att det bara är vanligast att göra så....

Ja tydligen. Har läst lite mer om det nu å ser ett embryo toppen ut alltså 10 poängare typ på dag 2 eller 3 så fryser dom det. Hade alla mina embryon (7 st) sett fantastiska ut hade man nog vidareodlat till dag 5 eller 6. Men eftersom bara ett såg toppen ut så våga de inte riskera att odla vidare utan då fryser man ner :)
Svar på tråden Vi som börjar med IVF hösten 2017