• AnnaMaria83

Vi som börjar med IVF hösten 2017

Nu är vi hemma efter en lång dag. Gjort ET som gick bra. Sa till läkaren att jag inte mått så bra igår och att magen varit väldigt svullen. Bättre idag men inte bra. Hon såg med ultraljudet art det fanns en del vätska i buken så det var inte så konstigt att jag mått dåligt. Eftersom jag mår bättre idag valde de att återföra vår lilla blastocyst :) jag ska vara väldigt vaksam bara så att jag inte samlar på mig mer vätska. Vi fick ut 11 ägg vid ÄP och sju levde idag, ett fick vi tillbaka och tre hade de fryst. De resterande tre skulle få en andra chans att växa ikapp så får vi se hur det artar sig. Vi fick testdag den 13 :)

• AnnaMaria83

Hej alla! Har varit lite frånvarande då jag blivit sjuk. Är överstimulerad och går på kontroller med blodprover, Vul & UL varannan dag då jag har en hel del vätska i buken samt att jag är lite uttorkad. Magen är konstant hård och svullen och det gör ganska ont. Men det positiva i det hela är att jag testade positivt för graviditet i torsdags och räkan verkar trivas fortsatt bra där inne trots vätskan. Började med fragmin igår så att man minskar riskerna för blodpropp. Nu hoppas jag att räkan vill stanna kvar hos oss bara :)

• AnnaMaria83
    waldesten16 skrev 2017-10-08 09:41:33 följande:

Grattis till plusset ! Så härligt att höra :)

Mindre roligt att höra att du har blivit överstimulerad ? Är det en grad två ? Hur stora vad dina äggstockar?

Hoppas det ger med sig snabbt. Jag Hade återföring i onsdags och var på gränsen till överstimulering med över 7cm på äggstockarna och vätska i buken. Vägde mig i går och hade gått upp 2,5 kg antagligen vätska.

Återigen stort grattis till plusset!

Hej! Oj hur mår du nu? Mina äggstockar är en grad 1 men har rätt mycket vätska som är väldigt besvärande då det inte finns så mycket utrymme för att fylla mage och tarm med mat. Blev inlagd igår vid lunch och har fått dropp samt urin-och vätskemätning. Får se vad de säger idag. Igår pratade de om eventuell tappning men vi får se hur det känns.. vill såklart försöka undvika det om det går.
  • AnnaMaria83
    Tesora skrev 2017-10-08 18:51:40 följande:

Åh vad kul stort grattis håller alla tummar att räkan stannar :)

Tack så mycket :)
  • AnnaMaria83
    waldesten16 skrev 2017-10-10 07:46:23 följande:

Det blir bättre för varje dag tycker jag, sakta men säkert. Men som du skriver det finns inte så mycket plats i magen för annat.

Hoppas det vänder för dig nu så du får det lite enklare. Har ju läst att att symtomen kan öka om man blir gravid.

Jag har fått åka hem nu :) proverna ser bra ut. Mer vätska men inte andningspåverkad så ingen tappning :) känns skönt att vara hemma igen. Ska väga mig varje dag och kolla midjemåttet och självklart höra av mig om det blir sämre. När hade du ET?
  • AnnaMaria83
    waldesten16 skrev 2017-10-10 07:46:23 följande:

Det blir bättre för varje dag tycker jag, sakta men säkert. Men som du skriver det finns inte så mycket plats i magen för annat.

Hoppas det vänder för dig nu så du får det lite enklare. Har ju läst att att symtomen kan öka om man blir gravid.

Såg nu att det var förra onsdagen spännande :)
  • AnnaMaria83

Idag är min officiella testdag. Har ju vetat sedan en vecka att jag är gravid. Men har inte mått så bra, inlagd måndag-tisdag för överstimulering. Fick dropp och mätte urinmängd och vätskeintag. På tisdagen när jag kom hem och tog lutinus blev det rosa på staven. Bröt ihop och kände att det var kört. Kom inget mer den dagen. På onsdagen mådde jag mycket bättre i överstimuleringen och var dålig i magen. Min mage har varit typ stillastående tidigare så såg detta som ett dåligt tecken, kom dessutom lite rosa på papperet när jag torkade mig mitt på dagen. Efter det har det inte kommit mer blod men jag mår mycket bättre. Var väldigt nervös imorse när jag skulle ta testet men plusset kom snabbt och det digitala visade gravid 2-3 veckor så borde ju vara ok. Känner mig fortfarande livrädd och inte blir det bättre av att man ska sluta med lutinus idag. Hoppas så att pyret vill stanna kvar, jag är glad men rädslan tar lixom udden av glädjen. Hur känner ni andra som plussat? Kram

• AnnaMaria83

Tack snälla för alla lyckönskningar :) hoppas på bra resultat för alla i tråden och önskar er all lycka!

• AnnaMaria83
    waldesten16 skrev 2018-01-05 08:37:42 följande:

Hej alla hoppar tillbaka till denna tråd. Gjorde en fet den 25 nov i Linköping och till min lycka blev jag gravid. I vecka 6 var jag på första vul och fick se ett litet hjärta slå. Igår slogs min dröm i tusen bitar. Sambon och jag skulle på nytt vul och var så glada över att få se vad som gömde sig i magen. Har haft massa gravidsymtom så var väldigt lugn. Men tyvärr så såg jag fort på bilden att det inte stämde såg bara en tom säck. Läkaren letade och letade och sa tillslut tyvärr finns det inget foster kvar. Jag hade fått ett sk missed abortion kroppen tror att jag fortfarande är gravid men det finns inte längre något liv. Ska tillbaka om en vecka för nytt vul och har inte blödningar börjat då ska jag få tabletter. Smärtan är olidlig och har googlat ihjäl mig för att finna ett svar. Någon här inne som har varit i samma situation?

Hej! Beklagar verkligen det som hänt dig, det är fruktansvärt :( Det var inte exakt samma för mig men kanske kan hjälpa lite ändå. Gjorde ivf ET i september och blev gravid. Hade symtom och började tro att detta kanske skulle gå vägen. Gjorde vul i vecka åtta och då hittade man bara en hinnsäck och gulesäck. De ville göra ett nytt vul veckan efter för att vara helt säkra. Där och då förstod jag att det var kört. Gjorde vul veckan efter och fick det bekräftat. Hade då lite Molvärk sedan ngn dag och Hinnsäcken satt längre ner i livmodern än veckan innan så vi väntade in en blödning. Två dagar senare började jag blöda. Efter tre dagar kom Hinnsäcken ut och det gjorde rejält ont under några timmar men efteråt avtog det. Dagen efter började det mola på igen så jag fick komma och göra ett nytt vul för att se om allt var ute. Inga grav-rester kvar men mycket slemhinna. Fick tabletter cytotec och resten kom på kvällen. Jag tyckte att det gick väldigt bra med tabletterna och det blev ändå en helt ok upplevelse trots allt. Detta var i november och jag ville påbörja nytt försök så fort som möjligt. Tyvärr kom min egna mens en vecka för tidigt så väntar nu in nästa. Jag har valt att försöka se det positivt att kroppen nu ägglossat två gånger efter detta och verkar fungera. Skall göra fet denna gång då vi hade tur att få till frysen.

Alla är olika, vissa vill köra på direkt igen och andra vill vänta. Det viktiga är att man ger sig tid att sörja och återhämta sig. Önskar dig all lycka och att allt går bra trots den hemska situationen.
  • AnnaMaria83

Hej!

Nu är jag tillbaka efter en lång väntan på att få göra FET efter missfallet. Väntar nu på ägglossning och skall göra ett VUL om en vecka för att se hur det ser ut. Min ägglossning har kommit sent, dag 18 typ och den har kommit på tisdagar. Nu hoppas jag verkligen att omslaget inte blir på en måndag eller söndag då kliniken har stängt på helger och då kan jag inte göra återföringen. Kommer att göra insättning i ostimulerad cykel. Kommer bara att ta lutinus efter då jag ofta får spottings. Om ägglosningen infaller som den gjort tidigare kommer jag att få omslag runt den 30/1 och då blir FET 5/2. Hoppas verkligen att allt klaffar nu då väntan känns olidlig. Vi hade färska insättningen den 27/9 förra året

Och det känns som en evighet sedan. Fler som skall göra FET i ostimulerad cykel nu snart?

• AnnaMaria83
    waldesten16 skrev 2018-01-18 07:01:56 följande:

Hej !

Jag väntar på att få göra FET dock i stimulerad cykel efter ett fördröjt missfall. Väntar på att första mensen ska komma igång och sen blir det letrozol och sedan fet, så i feb blir det dags för mig.

Jag hoppas att jag har lyckats peppa mig själv tillräckligt psykiskt tills det är dags annars kommer jag vänta. Missfallet tog väldigt hårt på mig.

Förstod det som att du valde att vänta några månader efter ditt missfall ? Hur mår du nu psykiskt efter allt ?

Hej!

Det blev en ofrivillig väntan för oss. Ville köra på så fort som möjligt men mensen kom en vecka för tidigt så blev inget pga att kliniken var stängd. Skulle jag gjort FET i januari skulle det ha blivit den 8/1 och tyvärr var det just den dagen de var åter i tjänst och man kunde inte kontakta dem innan.

Psykiskt har det varit upp och ner men i det stora hela ganska ok. Men jag märker själv att jag är mer instabil nu än i september då vi gjorde vår första ivf. Vissa dagar är jag hoppfull andra dagar känns det skit. Vi har 4 blastocyster i frysen och jag hoppas att iaf någon överlever upptining och vill fästa. Skulle vara väldigt skönt att slippa stimulering igen och risken för överstimulering igen.

Hur känner du? Visst var det ett FET du gjorde nu innan oxå? Vi får peppa varandra! Kram
  • AnnaMaria83
    170909 skrev 2018-01-18 22:14:58 följande:

Jag höll på att bli tokig över jullovet jag med. Men allt löste sig för mig tillslut på ett bra sätt. Jag kör privat i Uppsala och bor 3tim i bil bort typ. Fick mens vid nyår och skulle behöva UL i omkring trettonhelgen och får inte tag på "min läkare" i min stad som brukar sköta UL så åker jag till Uppsala för äggplock och återförande bara. Backup planen var att jag kunde ha åkt till Uppsala för UL, men att åka 6tim ToR för ett UL lockar liksom inte. Men jag hittade en annan klinik som jag fick tag på och kunde ställa upp så jag slapp åka till Uppsala, det var skönt. 

Men jag avskyr sådant, när man längtat så mycket efter att vara igång igen och så får man vänta för kliniken har stängt, fy sjutton asså. 

Ja det är ju nog med väntan ändå. Men försöker hålla modet uppe och hoppas nu att omslaget inte blir på en söndag eller måndag :) skönt att det löste sig bra för dig!
  • AnnaMaria83
    waldesten16 skrev 2018-01-19 06:54:25 följande:

Otur ni hade med datumen. Men nu har ni på g! Håller tummarna. Måste kännas skönt att ha fyra i frysen, måste ta udden lite av pressen. Förstår att du vill slippa sprutorna och jag känner samma sak.

Vi har en i frysen så det är lite psykiskt jobbigt. Dels för att vid mitt första äggplock fick jag inget ägg trots 40 äggblåsor. Andra omgången fick jag ta sprutor i så många dagar (Tror det var 17) eftersom äggblåsorna inte växte. Det är så psykiskt tungt och vill verkligen undvika det.

Förra återföringen var ett FET men som sagt det gick inte vägen. Idag ska jag träffa en kurator för att prata om missfallet. Har aldrig gjort något sådant innan men hoppas att jag kan gå starkare fram efter det samtalet. Har du pratat med någon kurator eller liknande efter ditt missfall ?

Hoppas verkligen att denna omgången lyckas för oss båda. Kram

Hej!

Jag har inte pratat med någon kurator eller liknande gällande ivf men har en väldigt öppen dialog med vänner som gått igenom samma sak. Pratar även mkt med familj, vänner och mina arbetskollegor som är väldigt stöttande. Jobbar inom vården själv som ssk så tror att det underlättar en del.

Hur gick det för dig med kuratorn? Var det ett bra möte? Jag hoppas också innerligt att er frysis och vår är guldembryon och att 2018 inleds med graviditeter! Kram
  • AnnaMaria83

Igår fick jag äntligen komma till Umeå för FET. Första klarade dock inte upptiningen men den andra överlevde och expanderade fint. Hoppas så att det håller hela vägen den här gången. Beräknad mens i helgen.. testdag 21/2. Känns som en evighet. Vad ska man göra för att få dagarna att gå?! :)

• AnnaMaria83
    waldesten16 skrev 2018-02-08 06:57:05 följande:

Grattis till återföringen med FET. Väntar själv på att få göra en FET nu i slutet på feb. Ruvartiden är den värsta tycker jag. Bra om  man kan hålla sig sysselsatt annars är det lätt att man överanalyserar varenda liten sak och googlar alldeles för mycket. Så var det för mig iaf :)

Hej och tack! Ruvningen verkar tyvärr inte bli långvarig. Rosa på pinnen idag och rejäl mensvärk. Jäkla Skitkropp. Man blir så otroligt ledsen och det känns som att all luft bara går ur en. Hoppas att du får tillbaka ditt lilla guldembryo denna gång som stannar hela vägen! :) kram
Svar på tråden Vi som börjar med IVF hösten 2017