• Tiinuli

Vi som börjar med IVF hösten 2017

Nube skrev 2017-09-13 06:39:11 följande:
    Nej, den färdig blandade vätskan behöver inte vara i kylskåpet.
    Okej tack :)
  • Tiinuli

Mera frågor :)

Tar man alla 3 sprutor parallellt ? Alltså om jag börjar med menopur så ska ta den enda tills Äl sprutan? Tillsammans med orgalutran som ska lägga till efter 5 dagar?

• Tiinuli
    Elise39 skrev 2017-09-13 10:58:46 följande:
    Hej Tiinuli, har du fått menopur och orgalutran? Första dagarna tar du menopur, dag 5 börjar du med orgalutran. Så totalt 2 sprutor. Efter UL bedömmer läkaren när ÄP ska ske. 36 timmar innan tar du ägglossningsprutan, inte menopur och orgalutran.
    Ja har fått dem men läkaren ville inte berätta hur alla ska tas förens det va dax för han tycker det blir lätt fel då :) haha så vet än så länge bara att ska börja ikväll med menopur och ul på måndag 18 så antar han kommer berätta resten sen men man är ju nyfiken :)

Okej så först menopur och sen 2 parallellt efter 5 dagen fram till Äl sprutan? Vet du hur många dagar är det vanligt att man sprutar?
  • Tiinuli
    Madeeleenee skrev 2017-09-13 11:57:13 följande:
    Väldigt individuellt. Jag tog gonal f till dag sex sedan gonal plus orgalutran till dag 10 parallellt. Dag 11 orgalutran plus ovitrelle. 12 sprutfri äggplock dag 13. Så det beror på hur du reagerar
    Okej men då vet jag :)
  • Tiinuli
    Söndag skrev 2017-09-13 14:06:04 följande:

2,5 timme hem i bilen efter äggplock var ingen hit :/ ajaj!!

Vi har också lite resväg och mannen blir också "drogad" inför sitt så vi får inte köra hem direkt , jag hade tänkt gå typ fika eller äta efter det men kanske får tänka om?
  • Tiinuli
    waldesten16 skrev 2017-09-14 06:26:51 följande:
    Spännande :) Då ligger vi nästan samma i tiden.
    Förra gången sprutade jag i 10 dagar om jag minns det så jag hoppas det blir äggplock i början på v. 39.
    Men va kul då kan vi ha ett extra öga på varandra :)
    Jag tog min första spruta igår kväll , ensam , min sambo jobbade så vart lite skakig, nålen va liksom hur lång som helst kändes det som! Men det gick. Vad tar du för nått o hur mycket?
    Min hemortsläkare hade redan bokat äggplocket till v.39
  • Tiinuli

Vad händer om man blir sjuk under behandlingstiden? Feber?
    Måste man då avbryta?

• Tiinuli
    waldesten16 skrev 2017-09-15 06:24:53 följande:
    Alltid lite nervöst första gången man ska ta sprutan men sen blir det lättare :)
    Jag började igår med Menopur 112,5 och det gick bra, hoppas att man inte får så många biverkningar. Förra gången hade jag Gonal F men eftersom de inte fick ut något ägg vid äggplocket så fick jag byta till Menopur.

Går du via landstinget eller privat?
    Ja det blir nog lättare :)
    Glömde fråga läkaren om biverkningar helt... vad är det för skillnad på gonal och menopur?

Vi går via landstinget
  • Tiinuli
    Söndag skrev 2017-09-15 08:19:33 följande:
    Beror nog på hur sjuk du blir! Jag har varit sjuk nästan hela denna omgång!
    Mm jag har fått så ont i halsen :( känner mig varm i kroppen också men vet inte om det är sprutorna. Tänker om man fick typ halsfluss och behöver penicillin om man måste avbryta då :(
  • Tiinuli
    waldesten16 skrev 2017-09-15 13:39:55 följande:
    Om du läser på nätet så finns det vissa som säger att studier visar att Gonal F är bättre än Menopur och vice versa. Men vad jag förstod så är den största skillnaden hur du reagerar på preparatet.

Upplyste inte läkaren om biverkningar? Konstigt ? Pratade de inte om risken för överstimulering heller ?
    Aa okej har inte läst om skillnader, trodde dem va samma bara olika märken på läkemedel. Menopur e ju meckigt att förbereda.
    Han berättade om behandling och om överstimulering och att man kan bli det och då avbryter man men biverkningar annars sa han inget om, typ humör, osv om det skulle påverkas fast då kanske det inte finns sånna biverkningar?
    Hoppas den sjukdomskänslan som jag har nu är biverkningar och inte att ska bli sjuk nu :( skulle ju va typiskt om man vart sjuk...
Svar på tråden Vi som börjar med IVF hösten 2017