• Äldre 23 Jul 22:05
    933 visningar
    5 svar
    5
    933

    Flytta med barn

    Jag och min före detta har 2 gemensamma barn, 10 & 9 år. 
    Min före detta valde för ca 4 år sedan att bosätta sig 37 mil ifrån då hon träffade en ny. 
    Jag har sedan snart 4 år varit boendeförälder, och hon har umgänge varannan helg, samt lov förutom jul- & sommarlov som vi delar upp jämnt.
    Vi delar idag resorna tidsmässigt rakt av. Hon hämtar barnen efter skolan på fredagen och jag hämtar dem hos henne på söndagen.
    Nu har jag träffat en ny sedan ca 3 år sedan, som jag väldigt gärna vill flytta till med barnen. Detta skulle innebära att det långa avståndet skulle bli ytterligare ca 8 mil längre enkel resa. 
    Detta motsätter sig mitt ex trots att jag självklart tar den extra resvägen så att det inte lastar henne, jag har inga intentioner att försvåra eller försämra umgänget eller skapa en konflikt. Jag vet inte om hennes intentioner är desamma.
    Vi har idag inget samarbetsavtal, men detta vill jag få till snarast så vi har något att luta oss på båda två. 
    Finns det någon som varit i en liknande situation? Jag vill veta lite om mina chanser att kunna flytta ö.h.t. 
    Hur tungt väger det att ha varit boendeförälder 4 år och man kan lösa så att det inte innebär varken extra kostnad eller tid för umgängesföräldern. 
    Vad är rimligt i avstånd för att ha varannan helg, hur mycket är rimligt för mig som boendeförälder att ställa upp på?
    Väldigt tacksam för svar.
  • Svar på tråden Flytta med barn
  • Äldre 23 Jul 22:48
    #5

    Tack för svar.
    Precis det ni tar upp är dilemman jag brottats med i tre års tid, men kommit fram till att en flytt ändå är att föredra, både för mina barn och för mig.
    Min nya och hennes barn är en stor trygghet för mina barn. Jag underskattar heller inte min egen lycka som en bidragande faktor till att bli en så bra förälder jag kan bli. 
    Det är inget förhastat önskemål gällande flytt, utan något som växt fram under tre års tid.
    Men att en flytt är den bästa lösningen för både mig och barnen står jag fast vid, även fast jag förstår att i en tråd på ett forum kan ses som ett väldigt egoistiskt ställningstagande. Jag har all respekt för kritiken utifrån moralisk synvinkel, då den är berättigad. 

    Jag efterfrågade mer erfarenheter från liknande case.

Svar på tråden Flytta med barn