• Äldre 23 Jul 23:00
    2939 visningar
    3 svar
    3
    2939

    Spädbarn reagera på pälsdjur?

    Vi fick hem en valp för exakt en vecka sedan och sonen på snart 4 månader är nu full av utslag i ansikte, bröst och huvud. Ser ut som värmeutslag/komjölksallergi om man googlar på det. 
    Har surfat runt lite och hittat att det sägs att det är ovanligt att så små barn utvecklar allergi mot pälsdjur, vilket ju var lugnande. Men hittade sedan att OM ett spädbarn utvecklar allergi mot pälsdjur så får de utslag/exem och inte de klassiska symptomen som rinnande näsa och kliande ögon. 
    Någon som vet något om detta? Borde ju eg inte vara pga värme då det inte är speciellt varmt nu och det har varit betydligt värmare under hans levnadstid utan att han blivit såhär.. 
    Ska råda med BVC om detta..

  • Svar på tråden Spädbarn reagera på pälsdjur?
  • Äldre 23 Jul 23:18
    #1

    Jag var drygt 1 när jag reagerade första gången. Vet inte alls hur nära kontakt jag haft med hundar innan. Tror jag fick astma, men kan ha varit "bara" eksem också. Inget annat ändrat som t.e.x tvättmedel?

  • Äldre 23 Jul 23:41
    #2

    Enklaste är väl att ta barnet till läkaren. Om det är utslag av sjukdom eller värme så är det ju synd att lämna tillbaka valpen, men om det är alergi mot hund så behöver valpen ett nytt hem och barnet ett hundfritt hem. Och om det är allergi mot något annat än hund är det ju bra att veta det med.

  • Äldre 24 Jul 08:48
    #3

    Pratade med bvc nu. Hon sa att om hunden slickat i ansiktet så kan det bero på det pga av att hundar är så orena i munnen. Vid ngt enstaka tillfälle har det hänt att han fått sig ett slick i ansiktet, men som igår hände inte det och utslagen var värre igår än dagen innan.. Fick tid på onsdag. 

Svar på tråden Spädbarn reagera på pälsdjur?