• Lfritz

Blir aldrig gravid

Jag är helt ny här men kände att jag behövde skriva av mig någonstans. Jag är 22 år och väääääntar på att någon gång bli gravid. Jag tog ut min p-stav i oktober/november förra året och jag har fortfarande inte blivit gravid.jag har testat ägglossningstest och jag har alltid ägglossning på samma dag varje månad... Jag har läst hur många forum som helst om kvinnor som det tagit år för att bli gravida men inte en enda har varit under 25 år.. jag blir bara mer och mer orolig samtidigt som jag inte riktigt vill säga det till någon eftersom jag är rädd för att höra vad andra tycker.

Snälla är det någon mer som är i samma situation?

• Svar på tråden Blir aldrig gravid
  • Lfritz

Vilken hemsk upplevelse och jag hoppas verkligen att ni plussar snart! Det är verkligen en besvikelse under varje mens som kommer. Sen har man fått tips att inte tänka på det hela tiden men hur gör man det?

• Jag är bara jag
    Lfritz skrev 2017-07-25 22:19:41 följande:
    Vilken hemsk upplevelse och jag hoppas verkligen att ni plussar snart! Det är verkligen en besvikelse under varje mens som kommer. Sen har man fått tips att inte tänka på det hela tiden men hur gör man det?
    Jag blir så trött på folk som säger så... De menar alltså på fullaste allvar att om man tänker på att bli gravid så kan man inte bli gravid! Om det stämde vore det världens bästa och billigaste preventivmedel! Hur skulle ens tankar kunna påverka det som avgör huruvida man blir gravid? Så långt tänker de inte dessa mytspridare. Kan man påverka äggkvaliteten negativt genom att längta efter barn? Förhindra slemhinnan att bli tjock och treskiktad? Sätter man dit en plugg för spermierna om man går in för att ha sex i äl-tider? Vad menar de egentligen att ens tankar ska kunna göra som förhindrar en att bli gravid?! Nej ts och alla andra som hört denna myt- tänk hur mycket ni vill! Längta, planera, ha kommandosex om det behövs. Psyket kan inte påverka fertiliteten.
  • emhu
    Jag är bara jag skrev 2017-07-25 23:20:34 följande:

Jag blir så trött på folk som säger så... De menar alltså på fullaste allvar att om man tänker på att bli gravid så kan man inte bli gravid! Om det stämde vore det världens bästa och billigaste preventivmedel! Hur skulle ens tankar kunna påverka det som avgör huruvida man blir gravid? Så långt tänker de inte dessa mytspridare. Kan man påverka äggkvaliteten negativt genom att längta efter barn? Förhindra slemhinnan att bli tjock och treskiktad? Sätter man dit en plugg för spermierna om man går in för att ha sex i äl-tider? Vad menar de egentligen att ens tankar ska kunna göra som förhindrar en att bli gravid?! Nej ts och alla andra som hört denna myt- tänk hur mycket ni vill! Längta, planera, ha kommandosex om det behövs. Psyket kan inte påverka fertiliteten.

Nja, riktigt så enkelt är det tyvärr inte. Nej, tankar i sig kan inte påverka fertiliteten men det är ju ofta så att man kan få ett långvarigt stresspåslag i kroppen om man går och tänker på att man aldrig blir gravid. Kortisolet som då frigörs hämmar östrogenet vilket i sin tur kan påverka fertiliteten.
  • KCL

Försök lugna dig lite :) Det är helt normalt att försöka i upp till ett år.

Mina två första barn kom inom "normal" tid. Mitt tredje barn tog 21 månader på sig. Vi vet inte varför det tog så lång tid. Hade bestämt oss för att söka hjälp men då tog det sig samma månad. Jag fyllde 25 månaden efter han kom.

Idag är vi 29 år gamla och försöker bli gravid med barn nr 4 och har försökt sedan december 2015.

• Josefinus
    Lfritz skrev 2017-07-25 22:19:41 följande:

Jag hoppas detsamma för er! Förstår precis hur du känner. Att inte tänka på det är det mest värdelösa tips någon kan ge, snacka om att göra saken värre. Hur ska man inte kunna tänka på det som man vill helst av allt? Förhoppningsvis plussar du snart, skulle du inte göra det när det har gått ett år så kan ni ju söka hjälp. 
  • Olivia1995

Hoppar in!! Har försökt sedan i februari (inte så länge, men sjukt länge när man vill haha)

Dock orolig att jag inte har ägglossning..

hur går det för er andra??:) sugen på att prova progesterall faktiskt :o

/ tjej 22 år

• Lotesse
    Lfritz skrev 2017-07-23 23:32:42 följande:

Jag är helt ny här men kände att jag behövde skriva av mig någonstans. Jag är 22 år och väääääntar på att någon gång bli gravid. Jag tog ut min p-stav i oktober/november förra året och jag har fortfarande inte blivit gravid.jag har testat ägglossningstest och jag har alltid ägglossning på samma dag varje månad... Jag har läst hur många forum som helst om kvinnor som det tagit år för att bli gravida men inte en enda har varit under 25 år.. jag blir bara mer och mer orolig samtidigt som jag inte riktigt vill säga det till någon eftersom jag är rädd för att höra vad andra tycker.

Snälla är det någon mer som är i samma situation?

Jag och min sambo började försöka sommaren 2015 när jag var 22 år. Tog tills denna sommaren innan jag blev gravid, då med hjälp av letrozol. Stod i kö för ivf då läkare trodde att det var hopplöst för oss.
  • Anonym Ellliiin

Förstår hur de känns! Hur har de gått? Jag och min sambo är inne på försök 26........... verkar ta lång tid.. har inga barn sen innan och är 23 år.. har dock pcos också.

• chbw

Var 23 när vi började försöka. 25 när vi gjorde ivf o 26 när han föddes. Har pcos, endometrios o hypotyreos.

I snitt tar det 7-12 månader att bli gravid :) efter 12 månader har en rätt till utredning!

Svar på tråden Blir aldrig gravid