• Heartbeat90

Oron äter upp mig

Behöver mest bara skriva av mig, min oro över att något ska gå fel i denna graviditet är brutal. Trodde aldrig jag skulle vara såhär nojig.. Överanalyserar allt allt. Inte lika illamående två dagar nu o då tänker jag direkt missad abortion för jag varken blöder eller har "onormalt" ont.. Molvärken är inte lika farlig som förra veckan men å andra sidan är mina bröst väldigt ömma och har svullnat upp rejält., är i vecka 6 idag (5+0) och är orolig för jag aldrig får 3+ på veckoindikatorn trots att jag vet att jag borde sluta testa!! Gud vilken plåga detta är..

Nån mer som känner samma?

• Svar på tråden Oron äter upp mig
  • Jag är bara jag

Japp! Eller kände rättare sagt i den 5:e, men första graviditeten som gick hela vägen! Vågade inget tro ö.h.t innan jag gjorde VUL v.13 och då blev jag helt chockad av att det faktiskt fanns en bebis där inne- som dessutom levde! Symptom kan komma och gå hela tiden, de är aldrig helt konstanta så det betyder ingenting. Och de där sabla testen med veckoindikator borde förbjudas! Ytterst sällan läst om nån där det faktiskt slagit över till rätt vecka vid rätt tidpunkt utan snarare ofta att det visar fel. Och så blir folk oroliga och nästan alltid i onödan! Så sluta testa med dom, de visar inget alls hur det egentligen står till. Boka VUL v.8 istället så får du klart besked. Eller den vecka du vågar göra VUL i alla fall. Glad

• Heartbeat90
    Jag är bara jag skrev 2017-07-24 20:08:04 följande:

Japp! Eller kände rättare sagt i den 5:e, men första graviditeten som gick hela vägen! Vågade inget tro ö.h.t innan jag gjorde VUL v.13 och då blev jag helt chockad av att det faktiskt fanns en bebis där inne- som dessutom levde! Symptom kan komma och gå hela tiden, de är aldrig helt konstanta så det betyder ingenting. Och de där sabla testen med veckoindikator borde förbjudas! Ytterst sällan läst om nån där det faktiskt slagit över till rätt vecka vid rätt tidpunkt utan snarare ofta att det visar fel. Och så blir folk oroliga och nästan alltid i onödan! Så sluta testa med dom, de visar inget alls hur det egentligen står till. Boka VUL v.8 istället så får du klart besked. Eller den vecka du vågar göra VUL i alla fall.

Kan man alltså boka vul i vecka 8 redan? Är de privat man får gå då? Har annars förstått de som så att om man väljer kub-test så är de runt vecka 12 de blir ett ul...?

Tack för ditt svar!! Ska försöka slappna av!!
  • Fliselisan

Hej,

Jag var också väldigt orolig i början av graviditeten, men när illamåendet och tröttheten slog till i slutet av v.6 kändes det bättre. Har gjort ett ultraljud i v.8 som visade att allt såg bra ut, fint flöde från navelsträngen, tickande hjärta osv, och efter det känns allt väldigt lugnt.

Men det finns ju de som har lite symtom, och ändå går allt jättebra. Förstår dock att det är lättare att vara orolig då.

Något som tröstar mig är tanken på att nästan alla missfall som sker innan vecka 12 beror på avvikelser hos fostret, som alltså har grava skador, kromosomavvikekser eller på annat sätt inte är livsdugligt.....det är naturens sätt att sortera.

Försök att koppla av, gör ett privat ultraljud i tidig graviditet så kommer det kännas bättre sedan.

• princess77

Boka tid för ett privat ul! Det gjorde jag för att lugna nerverna. Men vänta till vecka 7-8 annars är det inte säkert att dom ser nått och då blir du bara mer orolig.

• Fliselisan

Jag gjorde ultraljud i v.8, fast inte vaginalt. Var hos Mamma Mia i Stockholm, och de berättade att man ser lika mycket utanpå magen som vid VUL. Beror kanske på vad de har utrustning. Kostade 500kr.

• Jag är bara jag
    Heartbeat90 skrev 2017-07-24 20:14:13 följande:
    Kan man alltså boka vul i vecka 8 redan? Är de privat man får gå då? Har annars förstått de som så att om man väljer kub-test så är de runt vecka 12 de blir ett ul...?
    Tack för ditt svar!! Ska försöka slappna av!!
    Man får går privat ja. Det är oftast bara vid upprepade missfall man går göra så tidiga VUL inom landstinget. Men det kan vara värt att gå privat för att få veta. Oron och grubbleriet kan ju göra en knäpp, jag vet!
Svar på tråden Oron äter upp mig