• Medinasw

Marknadsremmar grisgelatin??? Hjälp

Hej, det är så att jag har fått hem massor av marknadsremmar i smak äpple och sur ananas min fråga är vet någon om det är grisgelatin i det? Är muslim så vågar inte riktigt äta det förns jag vet. Tack på förhand :)

• Svar på tråden Marknadsremmar grisgelatin??? Hjälp
  • Dixie

Har fått hem?

De som gett dig godis kan väl fixa en innehållsförteckning!

• Medinasw

Ja oj fick fram det lite fel. Min mamma som inte är muslim köpte en massa till mig för brukade äta det som barn men har på senare år konverterat. Har letat överallt men hittar inga ingredienser på dom :)

• OxåKonvertit

Ja troligast är att det är gelatin fr gris ,dessutom är det vanligt att det är karmin i som är löss, vilket också är otillåtet för oss muslimer . Du borde inte äta det med andra ord .

• Hmlan
    OxåKonvertit skrev 2017-07-24 21:26:22 följande:

Ja troligast är att det är gelatin fr gris ,dessutom är det vanligt att det är karmin i som är löss, vilket också är otillåtet för oss muslimer . Du borde inte äta det med andra ord .

Karmin är ett rött färgämne så tror inte att äpple/ananas-smak innehåller det. Men håller med om att det troligtvis är gelatin i, och vanligtvis kommer ju detta från gris. Men nu finns ju vegetabiliska och nöt-substitut som alternativ så det går kanske att hitta sådant godis som du (TS) kan äta?

Varför skulle man inte få "äta löss" som muslim, det är väl som vilket annat djur som helst, eller?
  • Gavstyh
    Hmlan skrev 2017-07-24 21:51:28 följande:

Karmin är ett rött färgämne så tror inte att äpple/ananas-smak innehåller det. Men håller med om att det troligtvis är gelatin i, och vanligtvis kommer ju detta från gris. Men nu finns ju vegetabiliska och nöt-substitut som alternativ så det går kanske att hitta sådant godis som du (TS) kan äta?

Varför skulle man inte få "äta löss" som muslim, det är väl som vilket annat djur som helst, eller?

Lössen är inte halalslaktade :*D hahahah
  • Kim Possible

Det brukar ju vanligtvis finnas någon innehållsförteckning på det som säljs (lagligt iaf), och någonstans har ju remmarna gjorts så det är väl bara att ringa tillverkaren och höra efter. Låt blir att äta så länge, mamma tvingar väl inte ner snörena i halsen på dig får jag hoppas?

Vilken panik för en bagatell. Om du inte vill äta saker är det ditt eget ansvar att se till att det du äter inte innehåller saken ifråga.

Visste din mamma ens om att du inte "får" äta gelatin?

• Frontline
    Gavstyh skrev 2017-07-25 00:29:37 följande:
    Lössen är inte halalslaktade :*D hahahah
    HAHAHAHA
    Simsalabim trosorna försvinn :)
  • Medinasw
    Kim Possible skrev 2017-07-25 00:58:12 följande:

Det brukar ju vanligtvis finnas någon innehållsförteckning på det som säljs (lagligt iaf), och någonstans har ju remmarna gjorts så det är väl bara att ringa tillverkaren och höra efter. Låt blir att äta så länge, mamma tvingar väl inte ner snörena i halsen på dig får jag hoppas?

Vilken panik för en bagatell. Om du inte vill äta saker är det ditt eget ansvar att se till att det du äter inte innehåller saken ifråga.

Visste din mamma ens om att du inte "får" äta gelatin?

Ja det vet hon men ibland glömmer hon bort sig, tack för alla svar men gjorde mig av med remmarna för vågade inte äta dom ????
Svar på tråden Marknadsremmar grisgelatin??? Hjälp