Anonym (Deppiga H) skrev 2017-09-04 20:08:20 följande:
Tack för ditt svar.
Jag har så sjukt destruktiva tankar och känslor just nu. Mina vänner är gravida och är givetvis glad för deras skull men jag orkar inte befinna mig i det sällskapet, då skulle jag bli fysiskt sjuk och kräkas. Min fina sambo vill också ha barn men han kan inte förstå eftersom han redan har ett barn som han älskar över allt annat. Sedan jag fick det här beskedet så har jag dragit mig bort från alla. Jag äcklas av att se min sambo o hans son skratta, äcklas av alla människor. Hatar alla! Allt detta hat och missunnsamma kom samma dag som jag fick det fruktansvärda beskedet.
Jag fick ett psykologbesök men hon provocerade mig bara genom att prata om att det finns så mycket annan mening med livet. Det är lätt för folk som bara ploppar ur sig ungar att säga så till andra.
Hoppas verkligen att jag kommer ut på andra sidan, orkar inte med denna förtvivlan.
Jag lider med dig. Tyvärr har jag inte kunnat upprätthålla relationen till min gravida vän, jag mådde för dåligt och hon förstod inte så även om hon visste om min situation så fick jag höra "ja jag är ju gravid så därför..." tio gånger om dagen, hon pratade om vad barnet ska heta, vad de ska göra osv. Hela tiden. Hennes värld kretsar ju runt det, men min värld kretsar runt min sorg. Men den får inte riktigt ta plats. Det känns inte ok att prata om, för då tycker folk att man är missunnsam.
Jag tror inte att du är redo för terapin än. Psykologen har ju rätt såklart, det finns annat att leva för. Men är man mitt inne i sorgen så klarar man inte av att se det, och då inte heller höra det utan att bli provocerad. Just nu behöver du ta dig genom alla sorgestadie som man brukar gå genom vid en förlust. Sen när du kommit en bit på vägen så kan nog en psykolog vara till hjälp.