Inlägg från: Guldrosen |Visa alla inlägg
  • Guldrosen

Vad tycker du om de som gör skönhetsoperationer?

De som gör skönhetsoperation/-ingrepp på en frisk, fungerande och proportionerlig kropp tycker jag behöver annan typ av hjälp, typ samtalsterapi med en psykolog. Mycket bättre investerade pengar, tycker jag. Uppenbarligen verkar ju inte pengabrist vara det största problemet hos dessa klienter?

De som gör skönhetsoperationen/-ingrepp för att rätta till defekter som t ex uppstått vid olyckor eller är medfödda tycker jag är ok. Då heter det inte heller skönhetsoperation utan rekonstruktion.

Tänk vad skönhetsidealen förändras? när jag var ung skulle man verkligen inte ha fylliga läppar. Jag mobbades för mina fylliga läppar och tydliga amorbåge. Just nu är jag hipp med mina naturliga fylliga läppar. Jag har levt 40 år med fel typ av läppar och det har gått väldigt bra ändå. Jag har inte hängt upp mitt liv på mitt yttre. (Tur är väl det efter som det inte var den enda skönhetsmissen på mig? )

Jag glimmar som Guld och är vacker som en Ros
  • Guldrosen
    Blomman000 skrev 2017-07-27 12:31:19 följande:

Jag förstår. Hur ser du på tex bröstförminskning? Eller dem med väldigt stora näsor som vill ändra lite?

Absolut, personligen skulle jag inte operera mig för andra utan för mig.

Jag vill tex prova fylla mina läppar lite, inget extremt och det skulle faktiskt inte göra mig något om det inte var inne då det inte är anledningen för just mig i allafall.

De som är extrema passar ju inte in nu heller?

Angående det här med pengar, undrar om fler eller färre opererats om det var billigare? Fler hade haft råd men "statusen" har gått ner.

Bröstförminskning som behövs för att undvika rygg-, nacke- och axelsmärtor tycker jag är ok. Dessa betalas dessutom via skattesedeln. Jag har aldrig sett en så stor näsa på någon som skulle kunna orsaka fysiska belastningsskador. Vad som är väldigt stor näsa är inviduellt. Nu känner jag ingen som fixat näsan men om jag ska utgå från de TV-programm som handlar om skönhetsoperationer och/eller fixande av felaktiga dito så har de som gjort näsoperationer oftast inte stora näsor innan. Det är oftast någon liten detalj som de hakat upp sig på och förstorat själva. Ingen annan har sett denna detalj.

Varför vill du prova att fylla dina läppar lite? Om du vill testa att ha fylliga läppar en stund finns det ju läppstift/-glans som gör att läpparna svullnar.
  • Guldrosen
    Blomman000 skrev 2017-07-27 14:40:27 följande:

Fast många bröstförminskningar betalas inte av landsting, är det någon skillnad för dig om man betalat själv?

Jag har provat sådana har noll och ingen effekt.

Om landstinget inte betalar bröstförminskningen så uppfyller man inte kraven och anses då inte ha för stor byst som kan skada rygg, nacke eller/och axlar. Jag tycker att det är skillnad om man betalat själv, då har det mer med fåfänga att göra, tycker jag.

Jag frågar igen. Varför vill du prova att fylla läpparna lite? Vad är det du vill uppnå med lite mer fylliga läppa som du missar med mindre fyllda läppar?
  • Guldrosen
    Blomman000 skrev 2017-07-27 21:55:41 följande:

Intressant, hur är det med lyft? Kanske en D-kupa med jätte häng som skapar problem med svamp av svett? Landsting betalar bara förminskingar inte endast lyft, ska de personerna bara lida då? Eller skinborttagning efter en stor viktnedgång? Alla får inte gå vidare med hjälp av landsting.

Jag har en väldigt liten mun och vill ha lite lite större överläpp så den är mer symmetrisk mot underläppen. Tänkte därför prova och se om det är något om inte går det ur och så jag jag inte det fler gånger.

Jag vet inte riktigt i vilken värld du lever i men att en person med D-kupa och hängtuttar skulle ha problem med svett och svamp har jag inte hört talas om! Jag själv har G-kupa och ammat två barn och har inte några problem med svett och svamp. Varför skulle landstinget betala ett lyft av hängtuttar som är naturliga efter att man ammat barn eller/och för att man åldrats? För att upprätthålla bilden av att det narturliga är fult? Varför ska skattebetalarna betala skinnborttagning? Det är inte skattebetalarna som försatt dessa personer i denna situation. Det är inte ett medfött fel eller orsakats av någon olycka. Har man råd att äta sig till fetma så har man råd att betala denna typ av operationer själv, tror jag.

Tackar så mycket för ditt svar på min fråga om varför du vill prova att ha fylliga läppar.
  • Guldrosen
    Blomman000 skrev 2017-07-28 09:13:47 följande:

Jag satt och funderade själv varför jag skrev någon kupa men men.

Du vet att folk kan ha olika problem även om du eller jag inte har det personligen? Det är inte super vanligt men finns absolut.

Jaha, okej men då ska man inte ha rätt till hjälp efter förlossningsskador heller, för man väljer ju att få barn själv? Bara de som har råd att operera sig vid risk för mycket extra hud bör ändra sina matvanor och leva ett hälsosamt liv för de är dem själva som ätit sig tjocka?

Förstår inte riktigt tankebanan. Kan du förklara lite hur du tänker?

Jag är inte tappad bakom en vagn? jag vet att du och jag inte är normen för alla människor. Jag tror att många förstorar upp sina problem för att få gehör och sympatier. Skönhetsoperationer är och kommer att förbli ett I-landsproblem. Jag vill bara bemöta detta så att det blir lite balans i diskussionen.

Jag svarar på dina frågor till mig men du svarar inte på mina. Jag gör min egen tolkning av denna handling.

Självklart har man rätt till hjälp efter förlossningsskador. Får man förlossningsskador så har ju det oftast hänt en olycka eller något som gått snett i samband med förlossningen som gör att man behöver hjälp/operation. Jag kan inte förstå hur du kan jämföra rätten till hjälp efter förlossningsskador med operation av för mycket skinn p g a att man gått ner i vikt. Vad är sambandet? Det ena har med fortplantningen att göra och nya liv som kommer till världen så att livet på jorden kan fortsätta och det andra har att göra med att vi nästan äter ihjäl oss och sedan ska någon annan betala för det. Jag har väldigt svårt för att se ditt samband med jämföra dessa två, i mitt tycke vitt skilda handlingar, om vem som ska ha rätt till skattesubventionerad operation.

Jag förstår inte riktigt vad du vill ha sagt med meningen "Bara de som har råd att operar sig vid risk för mycket extra hud bör ändra sina matvanor och leva ett hälsosamt liv för de är dem själva som ätit sig tjocka". Kan du förklara hur du tänker?

Jag tycker att det är självklart att man betalar sina egna skönhetsoperationer. De operationer man behöver p g a defekter som uppstått i samband med olyckor eller är medfödda ska skattesubventioneras. Så tycker jag och alla andra får tycka som de vill, eller hur? Det finns inget rätt eller fel här.
  • Guldrosen
    Angora skrev 2017-07-28 08:07:04 följande:

Landstinget tittar på fler kriterier än storlek på bysten. Man kan få avslag på grund av vikten. Jag vägde 77kg till mina 165cm och hade för högt BMI. De hade kravet att jag skulle väga 65kg vilket är för lite för mig. 70, ja, men det räckte inte. Trots det hade jag långt över minsta gränsen volymmässigt. Betalade kalaset själv då jag hade enorma problem med nacke och axlar. Är helt problemfri idag och är tacksam för att jag hade möjligheten att ta ett lån för ändamålet. Har inte det minsta att göra med fåfänga för att man själv betalar!

Jag vet att det är precis så som du skriver. Men jag tror på läkarvetenskapen och de kunskaper och erfarenheterna de har. Sedan vill vi inte alltid lyssna till det och känner oss orättvist behandlade och gärna förstorar våra problem för att gehör ändå. Du har rätt till din åsikt om fåfänga. Jag har en annan. Jag kan inte förstå varför du inte gick ner till 65 kg och fick din operation betald om du nu hade sådana enorma problem med nacke och axlar. I min värld så skulle jag lyssnat till läkaren. Hen hade säkert ett helhetstänkande. Fokuserade nog inte bara på bysten. Hen såg kanske andra framtida problem om du inte gick ner i vikt. Visst är det härligt att vi alla har olika åsikter och kan ventilera dessa!
Svar på tråden Vad tycker du om de som gör skönhetsoperationer?