• jeppenator

Kavaj på bröllop ett måste?

Ska på bröllop om en månad och undrar om kavaj är ett måste? Ingen klädkod eller liknande nämndes på inbjudan. Vill egentligen ha en full kostym men har det väldigt svårt att hitta kavajer som verkligen sitter bra på mig samt ekonomin är inte den bästa för tillfället. Så.. Skulle det anses konstigt att komma utan kavaj?

/Fattig student på 23år

• Svar på tråden Kavaj på bröllop ett måste?
  • Carambolan

Ja, en kavaj tycker jag är ett måste på bröllop om det inte uttryckligen finns nån annan klädkod. Men det är sommar! Ta en snygg skjorta och häng av dig kavajen på stolen eller över armen om du inte känner dig bekväm i passformen. Men ta med den, för den goda sakens skull...

• limoncellos

Ja det tycker jag är ett måste.

• Frontline

Avstår hellre från ett bröllop om man måste bära kavaj.
    Men inget av alla bröllop jag har varit på har det varit nån speciell klädkod..

Simsalabim trosorna försvinn :)
  • Anonym (Ja)

Ja det bör du absolut, som Carambolan skrev du kan antingen ha den av mycket men ha den med.

Så länge den inte sitter väldigt illa är det nog ingen fara med den du har.

• jeppenator

Den kavajen jag har för tillfället är mörkgrå, alltså ingen full kostym. Så det får ju isf bli den och ett par byxor+skjorta, funkar det..? Är så fruktansvärt clueless vad som anses vara okej och inte okej när det kommer till bröllop osv..

• Tihi

Jag tycker att du gör helt rätt som försöker klä upp dig.

Ta det finaste du har om du inte har råd att köpa nytt. Kan du låna en kostym eller kavaj av någon annars? Kanske av din pappa eller bror? Om den kavaj du har inte passar perfekt så kan du ha den uppknäppt en stund innan du tar av den. Det är ju sommar after all så en skjorta och gärna slips blir också fint när du tar av kavajen. Se till att alla ser dig i kavajen först bara så är det bara att ta bort den sen.

• Carambolan
    jeppenator skrev 2017-07-25 01:31:57 följande:

Den kavajen jag har för tillfället är mörkgrå, alltså ingen full kostym. Så det får ju isf bli den och ett par byxor+skjorta, funkar det..? Är så fruktansvärt clueless vad som anses vara okej och inte okej när det kommer till bröllop osv..

Det beror väl lite på hur vardagsklädseln ser ut i din bekantskapskrets. De flesta av mina vänner har full kostym på sig på jobbet och skulle inte "klä ner sig" till ett bröllop, men för min hantverkarfamilj skulle udda-kavaj vara riktig festklädsel Tycker du kan fråga brudparet om du känner dig osäker och de inte har angett en klädkod.
  • Anonym (Ja)
    jeppenator skrev 2017-07-25 01:31:57 följande:

Kavaj utan matchande byxor menar du?

Går det ihop snyggt och ser propert ut går det nog bra. Finns ingen klädkod brukar kavaj vara standard på bröllop.

Vilken typ av bröllop är det? För eller eftermiddag? Stort?
  • jeppenator
    Carambolan skrev 2017-07-25 01:39:59 följande:
    Det beror väl lite på hur vardagsklädseln ser ut i din bekantskapskrets. De flesta av mina vänner har full kostym på sig på jobbet och skulle inte "klä ner sig" till ett bröllop, men för min hantverkarfamilj skulle udda-kavaj vara riktig festklädsel Tycker du kan fråga brudparet om du känner dig osäker och de inte har angett en klädkod.
    Anonym (Ja) skrev 2017-07-25 01:40:03 följande:
    Kavaj utan matchande byxor menar du?

Går det ihop snyggt och ser propert ut går det nog bra. Finns ingen klädkod brukar kavaj vara standard på bröllop.

Vilken typ av bröllop är det? För eller eftermiddag? Stort?
    Det är bara några enstaka som klär sig i kostym till vardags vad jag vet och resten är inte direkt några som tar på sig kostym när det kommer till lite festligheter så klär de sig gärna upp sig, kanske inte i kostym men chinos/finbyxor + skjorta iaf. Men nu äre bröllop så misstänker att de flesta kommer i kostym..

Jag har inga matchande byxor i nuläget, men får väl helt enkelt inskaffa några isf! Bröllopet är på eftermiddagen och det är ganska så stort (stooor släkt).

• Tihi

Bara ett P.S.

De flesta på bröllopet lär väl veta att du är en ung fattig student så om de ser ner på dig för att du inte har en ny Hugo Boss kostym så säger det mer om dem än om dig. Det kommer att synas att du har försökt så gott du kan och bara stolpskott skulle döma dig för att inte vara fin nog. Om du var min gäst så skulle jag bli glad för att du kom och för att du hade klätt upp dig efter din ekonomiska situation. Jag skulle verkligen inte döma dig för att du inte var lika fint klädd som Johan 50 år som har varit VD på ett multinationellt företag de senaste 10 åren och alltså har helt andra ekonomiska förutsättningar än dig.

• Anonym (Ja)
    jeppenator skrev 2017-07-25 01:52:11 följande:

Det är bara några enstaka som klär sig i kostym till vardags vad jag vet och resten är inte direkt några som tar på sig kostym när det kommer till lite festligheter så klär de sig gärna upp sig, kanske inte i kostym men chinos/finbyxor + skjorta iaf. Men nu äre bröllop så misstänker att de flesta kommer i kostym..

Jag har inga matchande byxor i nuläget, men får väl helt enkelt inskaffa några isf! Bröllopet är på eftermiddagen och det är ganska så stort (stooor släkt).

Ok ja försök ordna med ett par matchande kostymbyxor i så fall. Behöver ju kanske inte vara identiska men nära.
  • jeppenator
    Tihi skrev 2017-07-25 01:37:40 följande:

Jag tycker att du gör helt rätt som försöker klä upp dig.

Ta det finaste du har om du inte har råd att köpa nytt. Kan du låna en kostym eller kavaj av någon annars? Kanske av din pappa eller bror? Om den kavaj du har inte passar perfekt så kan du ha den uppknäppt en stund innan du tar av den. Det är ju sommar after all så en skjorta och gärna slips blir också fint när du tar av kavajen. Se till att alla ser dig i kavajen först bara så är det bara att ta bort den sen.

Den enda som möjligtvis skulle en kavaj/kostym att låna ut är min bror, men tyvärr så ska han själv ha den :(

Är ganska så kort och smal så det är inte så lätt.. :D
  • pallazathena

Det verkar råda lite begreppsförvirring här. Klädkoden "kavaj" betyder kostym. www.kladkoder.nu/kavaj/

Till ts, ta på dig det finaste du har råd med. Om du är orolig kan du fråga brudparet innan. Det enda rimliga är att de hellre ser att du kommer än att du stannar hemma för att du inte har finkläderna, och har de inte angivit någon klädkod är det ju fritt fram.

• Nonym

Vi köpte kostym på tradera till min man när vi gifte oss.. 104 kr inklusive frakt, sitter som om den vore skräddarsydd (mamma är gammal sömmerska, så ja, jag vet vad jag pratar om) kostymen är från hm

Så kolla begagnat! Många skänker bort sina gamla kostymer till välgörenhet så på typ emmaus/kupan brukar det finnas massvis med kostymer!

• Loigios

Har du en kavaj som inte sitter allt för jävligt så ta den tycker jag. Ett par sjyssta jeans eller chinos och en skjorta/snygg tröja och kavaj är ofta helt rätt!

Men som andra redan har sagt, kolla begagnat marknaden (hittade en Kashmirrock i nyskick för 50kr på myrorna, dom har haft iaf studentrabatt dessutom). Hittar du inget så prata med värdparet! Du är trots allt inbjuden till deras viktigaste dag, dom kanske inte lägger ned extremt mycket fokus på hur du ser ut :)

Svar på tråden Kavaj på bröllop ett måste?