• MikaelasL

14 månader äter inte hela portioner

Min son på 14 månader har sen han var liten varit intresserad av mat och får alltid lite av vår mat. Nu har han börjat rata barnmatsburkar och vill bara äta vår mat med egen sked/gaffel. Han äter dock inte en hel portion och vägrar om vi försöker ge burkmat som komplement innan eller efter. Hur gör ni?? :)

• Svar på tråden 14 månader äter inte hela portioner
  • viseversa

Vadå en hel portion? Han äter väl tills han är mätt. Vad är en portion enligt dig? Ett litet barn äter såklart mycket mindre än en vuxen. 4 köttbullar och en liten hög pasta kan vara mer än nog. Även 2 köttbullar kan räcka vissa dagar.

• Rosa Fluff
    viseversa skrev 2017-07-25 12:31:14 följande:

Vadå en hel portion? Han äter väl tills han är mätt. Vad är en portion enligt dig? Ett litet barn äter såklart mycket mindre än en vuxen. 4 köttbullar och en liten hög pasta kan vara mer än nog. Även 2 köttbullar kan räcka vissa dagar.

En del barn äter sig inte mätta.. Vår son åt lite sen gick det oftast bara 30 min så var han hungrig igen.

Ts, äter han ersättning? Vi fick fylla ut med det för att han skulle hålla sig mätt en längre stund.
  • Anonym (Ellen)
    viseversa skrev 2017-07-25 12:31:14 följande:

4 köttbullar är ju verkligen massor för en ettåring!!!
  • viseversa
    Anonym (Ellen) skrev 2017-07-25 13:15:06 följande:
    4 köttbullar är ju verkligen massor för en ettåring!!!
    Ja det är ju det jag säger. Vissa äter 4 vissa 2. Men nej jag tycker inte 4 köttbullar är speciellt mycket för en 1 åring. Men våra köttbullar är doch små så... 
  • MikaelasL

En hel portion tänker jag mig likvärdigt en burk med mat ungefär. Han äter inte i närheten av det, han dricker inte heller ersättning. Så vet inte hur jag ska göra för att få i honom så han håller sig mätt.

• Alexi

Men ju mer du trugar, desto mer ätproblem lär barnet få. Låt hen äta, förknippa mat med glädje och inte tvång. Det är väl inte hela världen att ge mellanmål lite oftare en period.

• Liljan199833

På vår bvc sa de att barnmatsburkar innehåller mycket! Vätska....uppemot 30 %....så att vi inte skulle tycka att barnet åt väldigt lite om man gick över från burk till "vanlig"....Vår vanliga mat är ju då mer "matig"...å de blir fortare mättare ???? Testa ett tag...är barnet nöjt å inte gnälligt har de fått i sig väl...är det hungrigt snabbt igen...då kanske för lite. Men det tar ju också lite tid kanske att vänja sig vid konsistensen vid er mat. Ge det lite tid...å njut av tiden!

• Anonym (Men)
    MikaelasL skrev 2017-07-25 12:24:27 följande:

Min son på 14 månader har sen han var liten varit intresserad av mat och får alltid lite av vår mat. Nu har han börjat rata barnmatsburkar och vill bara äta vår mat med egen sked/gaffel. Han äter dock inte en hel portion och vägrar om vi försöker ge burkmat som komplement innan eller efter. Hur gör ni?? :)

Hemlagad mat är oftast mer näringstät och inte lika utspädd som burkmat, kanske därför han inte äter lika stora mängder?

Om han verkar mätt och fortsätter att växa som han ska så äter han nog tillräckligt. Ju mindre du pressar honom desto mer lär han sig om sin egen aptit och hunger och mättnad. Om du tror att han ätit lite knalt vid en måltid kan du erbjuda nästa mål lite tidigare för att kompensera. Men bara erbjuda, inte pressa, truga eller tvinga.

Det finns dessutom inget som heter en portion, mängden mat man behöver äta är individuell för både barn och vuxna.
  • Hmlan
    Rosa Fluff skrev 2017-07-25 13:01:31 följande:

En del barn äter sig inte mätta.. Vår son åt lite sen gick det oftast bara 30 min så var han hungrig igen.

Ts, äter han ersättning? Vi fick fylla ut med det för att han skulle hålla sig mätt en längre stund.

Sådär fungerar jag också. Jag äter mig mätt men är hungrig efter en halvtimme, tror vissa bara är så, möjligtvis i perioder. Äter lite men ofta. Tänker alltså att man kan vara mätt ändå. Min man däremot är bara hungrig typ en gång per dag och den portionen är då enorm...

Låt barnet bestämma så länge han mår bra
Svar på tråden 14 månader äter inte hela portioner