• Meriall

    Något barn som lärt sig gå innan det kröp?

    Mitt barn är på god väg att lära sig gå. Ställer sig upp mot möbler, går med en hand på möbeln och kan sätta sig ner. Kan stå några sekunder utan att hålla i sig. Men hon är inte i närheten att lära sig krypa och verkar inte förstå hur hon ska göra eller vilja öva på det. Försöker jag ställa henne i krypställning sätter hon sig ner och försöker sedan ställa sig upp.

    Måste barn lära sig krypa? Något annat barn som antingen "hoppat över" det eller lärt sig det efter att de kunde gå? Hon vill bara gå gå gå och öva på det nu.

    Hon är snart 9 mån.

  • Svar på tråden Något barn som lärt sig gå innan det kröp?
  • Carambolan

    Mitt ena barn kröp aldrig. Han hasade runt på rumpan, sen började han gå istället.

  • Meriall
    Carambolan skrev 2017-07-25 15:15:45 följande:

    Mitt ena barn kröp aldrig. Han hasade runt på rumpan, sen började han gå istället.


    Hon hasar inte på rumpan heller så hon har inget sätt att ta sig fram förutom att gå. Hon sitter där hon sitter annars. Kan typ lägga sig på mage för att nå något som är just utanför räckhåll men ålar/kryper/hasar inte utan vill ställa sig upp och gå några steg och sedan sätta sig för att ta något ca en meter bort.
    Aikido skrev 2017-07-25 15:18:41 följande:

    Vi gick direkt från barnvagn och spjälsäng till ABCE-körkort.


    Låter fint det ;) dyrt dock. Lastbil istället för läragå-vagn.
  • Ellie

    Vår första dotter sätt där man satte henne. Hon rörde sig inte alls framåt innan hon gick vid ca 12 månader. Innan dess gick hon massor genom att vi höll henne i händerna. Hon lärde dig krypa när hon var ca 15 månader. Är fullt normal idag, 5 år gammal :)

  • Linnis92

    Min dotter har heller aldrig krupit, hon hasar/hoppar på rumpan och kommer gå innan hon kryper.. :)

  • MallaL

    Min ena dotter "kröp" i ca en vecka, sedan gick hon. Hon gick på händer och fötter och det var väl för jobbigt så hon började gå istället (ca 11 mån)

  • viseversa

    Vissa hoppar över krypandet. Inte konstigt alls. Min 4 åring kröp dock men väldigt kort innan hon började gå vid 8 mån.

  • ceeciiliia100

    Min pojk gick vid 9 månader och började så smått krypa vid 11 månader. Har precis börjat resa sig själv nu och nu är han 1 år!

  • viseversa
    ceeciiliia100 skrev 2017-07-25 19:44:51 följande:

    Min pojk gick vid 9 månader och började så smått krypa vid 11 månader. Har precis börjat resa sig själv nu och nu är han 1 år!


    Vad menar du? Han gick innan han reste sig? Hur går det till?
Svar på tråden Något barn som lärt sig gå innan det kröp?