• Anonym (Bwwqi)

Vill få adhdmedicin

Hej! I våras gjorde jag utredning som visade på adhd och autism.

Jag såg jätte mycket fram emot att få mina diagnoser, för jag tänkte det innebar medicinering för mig. Trodde jag skulle få medicin ganska fort efter diagnos. Men det fick jag ej... haft ett missbruk och även druckit på antabus, detta hände under utredningen också :/

Så jag förstår att adhdmedicin inte är aktuellt.

Tiden har gått och jag har varken tagit tabletter eller druckit.

Fick remiss till beroendemottagningen och där tyckte dom inte jag hade något missbruk, hon sa även att läkarna brukar gå mycket efter vad dom på beroendemottagningen säger. Gjorde även prover som visade att jag var ren.

Första träffen med psykläkaren ska jag till i mitten utav augusti och jag hoppas på att få ut ngn adhdmedicin då, jag har stora problem med koncentrationen, humöret, impulsen, planering och tappar lätt ork och energi. Så jag vill inte få de utskrivet för det skulle va roligt..

Nu har jag ju varit ren 2-3 månader och jag känner själv att jag inte har nått vidare missbruk. Det är ju även lätt att folk med adhd missbrukar, självmedicinering har det varit i mitt fall.

Läkarn kan väl inte neka mig när jag fått diagnoas!? Borde jag inte ha rätt till de då? Är så nervös för jag ska bli besviken när jag träffar läkarn :(

Tänkte bara om det fanns nån som kunde ge mig lite hopp.. eller kan läkarn neka medicin trots jag visat att jag är drogfri?

• Svar på tråden Vill få adhdmedicin
  • AndreaBD

Det är svårt att säga hur de kommer att göra. Det kan vara läkaren som avgör om hen litar på dig, eller så kan en mottagning ha en gemensam policy hur de gör i såna fall. Det bästa du kan göra är nog att prata lugnt med läkaren och övertyga honom/henne att du inte kommer att missbruka mera. Jag skulle nog tro att de också går efter hur "ordnat" ditt liv är för övrigt.

• Anonym (Medicin)

Jag tror det är bra om du 1. Avhåller dig helt från alkohol och eventuella droger ett bra tag framöver 2. Kortfattat förklarar varför du har självmedicinerat med alkohol och har en strategi för att avhålla dig från självmedicinering 3. Ber om regelbunden testning av blod och urin.

Det är inte en ovanlig situation och det kommer hjälpa dig att se att din läkare vill ditt bästa, men det innebär också att de kommer behöva hjälpa dig så du inte självmedicinerar ett tag framöver. Det är inte av illvilja, CS och alkohol/droger är en potentiellt farlig kombination.

Det finns ju även icke-beroendeframkallande alternativ som t ex Strattera som kan hjälpa en del om man inte får för mycket biverkningar. Det är individuellt vad som passar.

Lycka till!

• Anonym (damp-bruden)
    Anonym (Medicin) skrev 2017-07-25 21:28:28 följande:

Jag tror det är bra om du 1. Avhåller dig helt från alkohol och eventuella droger ett bra tag framöver 2. Kortfattat förklarar varför du har självmedicinerat med alkohol och har en strategi för att avhålla dig från självmedicinering 3. Ber om regelbunden testning av blod och urin.

Det är inte en ovanlig situation och det kommer hjälpa dig att se att din läkare vill ditt bästa, men det innebär också att de kommer behöva hjälpa dig så du inte självmedicinerar ett tag framöver. Det är inte av illvilja, CS och alkohol/droger är en potentiellt farlig kombination.

Det finns ju även icke-beroendeframkallande alternativ som t ex Strattera som kan hjälpa en del om man inte får för mycket biverkningar. Det är individuellt vad som passar.

Lycka till!

Finns det någon evidens för att det skulle vara farligt att kombinera ca-läkemedel och alkohol? Min läkare sa till mig att jag skulle fortsätta leva som vanligt när jag påbörjade min medicinering.
  • Anonym (Medicin)

På ett indirekt sätt åtminstone. CS kan påverka blodtrycket och pulsen, alkohol likaså. Sedan har man olika känslighet som kan vara kopplade till diagnos, men även till den komplexa person du är. Om ditt vanliga liv är avhållsamhet och en aw någon gång eller ett glas vin till maten är det sannolikt inga problem. Om du är ute och råsuper regelbundet eller blandar med andra droger/mediciner som höjer puls och blodtryck kan det bli problem.

Just när det gäller adhd/autism är det ofta bra att gå försiktigt fram för att undvika allvarliga interaktioner

• Anonym (damp-bruden)
    Anonym (Medicin) skrev 2017-07-25 21:50:50 följande:

På ett indirekt sätt åtminstone. CS kan påverka blodtrycket och pulsen, alkohol likaså. Sedan har man olika känslighet som kan vara kopplade till diagnos, men även till den komplexa person du är. Om ditt vanliga liv är avhållsamhet och en aw någon gång eller ett glas vin till maten är det sannolikt inga problem. Om du är ute och råsuper regelbundet eller blandar med andra droger/mediciner som höjer puls och blodtryck kan det bli problem.

Just när det gäller adhd/autism är det ofta bra att gå försiktigt fram för att undvika allvarliga interaktioner

Ja så är det. Dock ska inte läkare avråda i onödan från sånt som det saknas evidens för. Man ska kunna leva ett normalt liv trots att man har en funktionsnedsättning. Ett normalt liv är faktiskt till och med ett av målen med rehabilitering och behandling.
  • Melange

Men har du ett dokumenterat missbruk eller dokumenterat beroende? Man skiljer ofta på dessa.

Många missbrukar alkohol/droger/mediciner utan att de fastnar i beroende. Det finns många olika anledningar till att man missbrukar diverse substanser. En vanlig anledning enligt mig iaf, är när man har psykiska problem eller en funktionsnedsättning som gör att man mår dåligt.

Om man har ADHD utan att man vet om det eller utan att man får stöd/hjälp, så är det rimligt att man mår dåligt. Att man kanske t.o.m använder alkohol/droger för att fungera eller lätta på bördan för en stund.

Har man t.ex. ADHD, så har man ju faktiskt det innan en läkare konstaterar att så är fallet. Det positiva och det negativa med diagnosen finns ju sen födelsen. Din bakgrund UTAN fastställd diagnos, har med säkerhet påverkat dig och ditt liv fram till nu.

Att man har missbrukat innan man får sin adhd-diagnos är ju faktiskt inte ovanligt. Min uppfattning är att många läkare förstår det nu mer, men säkerligen inte alla.

Om du är BEROENDE så är det riskabelt att medicinera med beroendeframkallande läkemedel. Det finns risker och om man tänker på saken ur vårdens perspektiv så kan iaf jag förstå att man är fundersam...

Har du missbrukat så kan läkemedel vara svaret för dig, det kan var det som gör att du kommer att sluta missbruka. Men risken för att bli beroende av en substans finns alltid hos en sådan person.. Det måste man ha i bakhuvudet.

MEN även om du är beroende så går det ju att medicinera dig. Det finns ju lösningar om man är villig till det. :)

• Anonym (Medicin)
    Anonym (damp-bruden) skrev 2017-07-25 22:12:54 följande:

Ja så är det. Dock ska inte läkare avråda i onödan från sånt som det saknas evidens för. Man ska kunna leva ett normalt liv trots att man har en funktionsnedsättning. Ett normalt liv är faktiskt till och med ett av målen med rehabilitering och behandling.

• Anonym (Medicin)
    Anonym (damp-bruden) skrev 2017-07-25 22:12:54 följande:

Ursäkta dubbelposten, fick inte till citat+text :(

Nej, målet är att man ska kunna leva ett normalt liv till sin fulla potential. Absolutism är inget krav, men kan gagna dig när man sätter in medicinen. Med det sagt finns det ingen evidens för att att ett glas vin/en öl är farligt tillsammans med cs. Det är dock sällan bra att dricka när man mår dåligt och innan man lär känna sina reaktioner när medicinen går ur kroppen kan det vara jobbigt på kvällen och då är det ofta bra att vara restriktiv med alkohol under den tiden. Det är skillnad på en nyinsättning och någon som redan står på medicinering.

Ps. Jag lobbar lite för att kalla neuropsykiatriska diagnoser för funktionsvariant istället för funktionsnedsättning. Adhd och/eller ast måste inte vara ett hinder i vardagen när man kan använda sig av de positiva sidorna med respektive diagnos. Ibland är det vardagen som behöver ändras, inte personen
Svar på tråden Vill få adhdmedicin