Anonym (ts) skrev 2017-07-25 23:26:40 följande:
Ja jag vill leva och ha kul medans barnen är borta. Men den här gången har det blivit extra stökigt pga semester och resor och sånt. Vet inte var jag ska börja ens och då får jag ingenting gjort.
Brukar använda mig av belöningssystem för mig själv. Jag belönar mig med roliga saker när jag gjort tråkuga saker. Det gör jag för att fungera bättre. Det brykar funka men nu har det blivit härdsmälta..
Dela upp städningen i hanterbara bitar och belöna dig efter att varje del är avklarad.
Börja med det som är synligt och mest störande tex köket, tvätten, väskor etc om du varit och rest.
Dag 1: plocka undan allt på köksbänkar och köksbord.
Dag 2: packa upp väskorna, samla ihop och tvätta all tvätt.
Dag 3: plocka undan i vardagsrummet.
Dag 4: plocka undan i hallen.
Dag 5: plocka undan i sovrummet.
Dag 6: rengör badrummet - toa, handfat, dusch/badkar.
Dag 7: dammsug och torka golven.
Dag 8: plocka undan resväskor, släng skräp/återvinning, sortera posten, släng gamla blommor etc.
Belöna dig med något trevligt när varje del är klar. Ibland behöver man bara komma igång för att få en hel del gjort, men nr det är mycket som ligger kan man bli lite handlingsförlamad och vet inte var man ska börja.
Sen kanske du ska skapa ett slags städschema med lite som du kan göra varje dag (städa köket, lägga tvätt i tvättkorgen, plocka undan i vardagsrummet) och sånt som du gör varje vecka (rengör badrummet, dammsuger golven), sånt som du gör varannan vecka (dammsuger och torkar golven, byter och tvättar lakan i sängarna).