• Anonym (ts)

orkar inte städa

Orkar inte städa hemma. Det är grisigt och stökigt men jag förmår inte. Har adhd så har svårt med tråkiga uppgifter som kräver planering. Vanligtvis har jag barn och då funkar de rutiner som jag övat in men nu när barnen är borta har allt rasat. Har bestämt att jag inte får roa mig innan jag städat. Resultatet är att jag sitter hemma varje kväll i husarrest. Känner mig nu nere eftersom jag varken träffat kompisar eller tränat på en vecka.

Kan ni snälla hjälpa och peppa mig med att fixa städningen så att jag kan få börja leva igen.

• Svar på tråden orkar inte städa
  • elyse

Bjud hem någon. Då måste du städa innan.

• Melange

Så när du inte har barn hemma så gör du ingenting? Du har inga sociala kontakter, ingen som besöker, ingen anledning att städa?

Vill du göra saker när barnen är borta? Vill du ha besök?

• Anonym (ts)
    Melange skrev 2017-07-25 23:09:33 följande:

Så när du inte har barn hemma så gör du ingenting? Du har inga sociala kontakter, ingen som besöker, ingen anledning att städa?

Vill du göra saker när barnen är borta? Vill du ha besök?

Ja jag vill leva och ha kul medans barnen är borta. Men den här gången har det blivit extra stökigt pga semester och resor och sånt. Vet inte var jag ska börja ens och då får jag ingenting gjort.

Brukar använda mig av belöningssystem för mig själv. Jag belönar mig med roliga saker när jag gjort tråkuga saker. Det gör jag för att fungera bättre. Det brykar funka men nu har det blivit härdsmälta..
  • Anonym (ts)
    elyse skrev 2017-07-25 23:07:04 följande:

Bjud hem någon. Då måste du städa innan.

Skulle kunna funka.. Det går dock emot mina regler, ingen belöning innan jag uträttat de tråkiga sakerna. Skulle det här kunna vara ett undantagsfall?

Undrar om jag är autistisk också med tanke på mitt rigida tankesätt!!
  • Anonym (Slarver)

Jag har ingen diagnos, men kan ha en del svårigheter vad gäller städning. Det var värre förr :)

Något som kan funka för mig när jag 'fastnar' är att köpa något till hemmet som förenklar/gör det finare. Låter banalt, men oftast ingår det ju lite fix kring den nya saken och det blir som en kick-start.

Annars kanske bra att bara välja en sak att plocka undan och sedan vara nöjd med det. Eller t.ex strunta i att plocka undan och köra dammsugaren ändå. Skyffla/plocka under tiden.

Sätt på någon låt som är en viss tid, säg 5 minuter och gör något den tiden, sen är det belöning!

Släng någon ful gammal pryl eller krukväxt. Det kan frigöra energi.

Förut spelade jag ett spel på telefonen där man odlade grödor som tog olika lång tid att bli färdiga. Det blev som ett stoppur, där jag gjorde något som tog samma tid som grödan att bli färdig, och sedan fick jag paus när jag skördade och lade in nya grödor (nördigt, jag vet!! ;))

Tipset att bjuda hem någon är ju toppenbra! Kanske känner du någon om gillar att diska? Så fixar du maten.

Eller ha vännen hos dig när du städar. Då har du någon att prata med under tiden, vilket gör att hjärnan inte 'tröttnar/fastnar'. Förklara bara varför, så de inte tror att du vill vara ifred och går :)

Lycka till!

Och tänk på att stök och smuts inte är lika viktigt som att må bra. Var inte för hård mot dig själv. Även om du kanske mår bäst med ordning och reda runt omkring dig (det gör iaf jag) så blir det inte bättre för att man tänker låga tankar om sig själv. Städar du inte idag så gör du det en annan dag. Blir det för illa, så ta en paus från hemmet, hämta energi hos vänner och ta nya tag när det passar dig.

Kram

• Anonym (ts)
    Anonym (Slarver) skrev 2017-07-25 23:39:32 följande:

Jag har ingen diagnos, men kan ha en del svårigheter vad gäller städning. Det var värre förr :)

Något som kan funka för mig när jag 'fastnar' är att köpa något till hemmet som förenklar/gör det finare. Låter banalt, men oftast ingår det ju lite fix kring den nya saken och det blir som en kick-start.

Annars kanske bra att bara välja en sak att plocka undan och sedan vara nöjd med det. Eller t.ex strunta i att plocka undan och köra dammsugaren ändå. Skyffla/plocka under tiden.

Sätt på någon låt som är en viss tid, säg 5 minuter och gör något den tiden, sen är det belöning!

Släng någon ful gammal pryl eller krukväxt. Det kan frigöra energi.

Förut spelade jag ett spel på telefonen där man odlade grödor som tog olika lång tid att bli färdiga. Det blev som ett stoppur, där jag gjorde något som tog samma tid som grödan att bli färdig, och sedan fick jag paus när jag skördade och lade in nya grödor (nördigt, jag vet!! ;))

Tipset att bjuda hem någon är ju toppenbra! Kanske känner du någon om gillar att diska? Så fixar du maten.

Eller ha vännen hos dig när du städar. Då har du någon att prata med under tiden, vilket gör att hjärnan inte 'tröttnar/fastnar'. Förklara bara varför, så de inte tror att du vill vara ifred och går :)

Lycka till!

Och tänk på att stök och smuts inte är lika viktigt som att må bra. Var inte för hård mot dig själv. Även om du kanske mår bäst med ordning och reda runt omkring dig (det gör iaf jag) så blir det inte bättre för att man tänker låga tankar om sig själv. Städar du inte idag så gör du det en annan dag. Blir det för illa, så ta en paus från hemmet, hämta energi hos vänner och ta nya tag när det passar dig.

Kram

Tack för ett fint och pedagogiskt inlägg.

Summa summarum. Mitt mål är att bli klar innan helgen så att jag kan roa mig med vänner då och njuta av solen.

Plan 1. Jag sätter väldigt små delmål, till en början. Sätter äggklockan på 5 min för stödning. Efter det för jag roa mig 10 med musik, paddan, eller ringa kompis. Och sen äggklockan på 5 min igen med städning. Etc. Det kan jag hålla på med imorgon efter jobbet. Plocka undan, slänga snräp, dammtorka, lägga i ordning etc.n

På torstad städar jag undan resten i ett enda svep med dammsugare etc. Tar dubbel dos medicin och kör sedan på. Belönar mig sedan med ett träningspass.

Plan 2. Hyr in ett städbolag. I alla göra det vätsta
  • Anonym (Obi Wan Kenobi)

Lyssna på musik samtidigt som du städar i stället. Ta ett rum i taget.

• Anonym (Slarver)

Bra plan, du vet ju hur du ska göra ;)

Heja dig!!

• Anonym (Kram!)

Mitt hem stökar också till sig ordentligt ibland, det liksom bara händer. . .

Röran kom inte till på en dag och den kommer inte att försvinna på en dag. Om du vill kan du testa FlyLady, det funkar för mig. Här finns ett par till som behöver pepp i städningen.

www.familjeliv.se/forum/thread/62755913-nu-jaklar-tanker-jag-knacka-stadkoden

Om du känner för det kan du kanske slänga en slant på någon med rut-avdrag som kommer in och kör lite åt dig? Är det en engångsgrej behöver det inte bli så dyrt.

Lycka till, du är inte ensam om att tappa greppet om hemmet ibland.

• Anonym (Me)
    Anonym (Obi Wan Kenobi) skrev 2017-07-25 23:59:10 följande:
    Lyssna på musik samtidigt som du städar i stället. Ta ett rum i taget.
    Bra tips.
  • Anonymous31

Något som brukar hjälpa för mig är att skriva ner avgränsade uppgifter på ett papper. T.ex. Dammsug sovrummet, släng sopor. Skura toaletten. Efter varje uppgift jag har gjort färdigt sätter jag en bock i rutan efter uppgiften . Jag upplever att jag blir mer motiverad av känslan att jag kan se att jag inte har allt bakom mig utan att arbetsuppgifterna minskar. Listor är bra både för planering och för att påminnas att man faktiskt gjort något. :)

• taquine
    Anonymous31 skrev 2017-12-20 10:59:15 följande:

Något som brukar hjälpa för mig är att skriva ner avgränsade uppgifter på ett papper. T.ex. Dammsug sovrummet, släng sopor. Skura toaletten. Efter varje uppgift jag har gjort färdigt sätter jag en bock i rutan efter uppgiften . Jag upplever att jag blir mer motiverad av känslan att jag kan se att jag inte har allt bakom mig utan att arbetsuppgifterna minskar. Listor är bra både för planering och för att påminnas att man faktiskt gjort något. :)

Ja precis, brukar också skriva ner och bocka av.Nu helst innan storhelger där det ska fixas lite extra;)
    Goodness me
  • Anonym (dela)
    Anonym (ts) skrev 2017-07-25 23:26:40 följande:
    Ja jag vill leva och ha kul medans barnen är borta. Men den här gången har det blivit extra stökigt pga semester och resor och sånt. Vet inte var jag ska börja ens och då får jag ingenting gjort.

Brukar använda mig av belöningssystem för mig själv. Jag belönar mig med roliga saker när jag gjort tråkuga saker. Det gör jag för att fungera bättre. Det brykar funka men nu har det blivit härdsmälta..
    Dela upp städningen i hanterbara bitar och belöna dig efter att varje del är avklarad.

Börja med det som är synligt och mest störande tex köket, tvätten, väskor etc om du varit och rest.

Dag 1: plocka undan allt på köksbänkar och köksbord. 
    Dag 2: packa upp väskorna, samla ihop och tvätta all tvätt.
    Dag 3: plocka undan i vardagsrummet.
    Dag 4: plocka undan i hallen.
    Dag 5: plocka undan i sovrummet.
    Dag 6: rengör badrummet - toa, handfat, dusch/badkar.
    Dag 7: dammsug och torka golven.
    Dag 8: plocka undan resväskor, släng skräp/återvinning, sortera posten, släng gamla blommor etc.

Belöna dig med något trevligt när varje del är klar. Ibland behöver man bara komma igång för att få en hel del gjort, men nr det är mycket som ligger kan man bli lite handlingsförlamad och vet inte var man ska börja. 

Sen kanske du ska skapa ett slags städschema med lite som du kan göra varje dag (städa köket, lägga tvätt i tvättkorgen, plocka undan i vardagsrummet) och sånt som du gör varje vecka (rengör badrummet, dammsuger golven), sånt som du gör varannan vecka (dammsuger och torkar golven, byter och tvättar lakan i sängarna).
  • MissMagnolia

Jag tänker som städningen i sektioner, annars fastnar jag i att sortera strumpor, färgpennor eller dylikt..,

börjar alltid med att dela upp det i rum och sen plockar jag upp saker i det rummet, ska sakerna till ett annat rum flyttar jag bara in det till det rummet och ställer det på golvet/bänken.

När jag är klar med rum 1 går jag vidare till nästa, plockar undan och flyttar saker.

Det behöver inte vara alla rum på samma kväll. Igår plockade jag badrum, hall, sovrum och vardagsrum på 30 minuter (ställde klockan) men struntade i bonusdotterns och köket,

När rummen är plockade går jag över till städning om jag nu tänker göra det samma dag, annars tar jag det en annan dag. dammar ett rum i taget, dammsuger, torkar, vädrar, sen stänger jag dörren till det rummet och går på nästa..

Sortera saker ska jag inte göra när jag städar utan det gör jag separat från städningen.

Svar på tråden orkar inte städa