• Lasse52

    Hur gammal är ok för att bli pappa?

    Jag är 59 år och har träffat en betydligt yngre kvinna som är 35 år. Hon har inga barn och längtar mkt starkt efter barn. Hon börjar även känna att tiden rinner iväg och vill ha barn nu.

    Jag som redan har tre vuxna barn är mkt tveksam men ska jag behålla min kvinna så är det nog det som gäller. Vad tycker ni? Är det ok och ansvarsfullt att skaffa barn i en så hög ålder som min?


    Lasse
  • Svar på tråden Hur gammal är ok för att bli pappa?
  • Anonym (Grattis)

    Grattis till en så betydlig ung kvinna!

    /har själv träffat en äldre man :)

  • Aniiee

    Jag hade en klasskompis i lågstadiet vars pappa var 70 år. klasskompisen hade dessutom en lillasyrra (och en drös äldre, även vuxna syskon...)

    Så......känner du att du vill och orkar, så. Det måste du nog bestämma själv.


    Litter your world with your gems of thoughts and deeds
  • Queennr1

    Det är ju bra om man har en rimlig chans att hänga med tills ungen är vuxen i alla fall. Så jag säger att det går nån slags gräns vid 50.

  • Kerubmamman

    Åldern säger jag inget om, man kan bli sjuk, funktionshindrad eller dö vid en ung ålder också.
    Det viktiga är att du vill ha barnet.


    Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
  • Jag är bara jag

    Jag har inte en klar gräns, men nånstans strax över där du ligger i ålder. Vet en som var 56 när han fick andra, inga problem. Du avgör själv förstås om du vill.

  • Hpe

    Det finns väl inget för gammalt egentligen men jag skulle som förälder inte vilja att mitt barn eventuellt skulle växa upp utan pappa. Är man pigg och frisk så går det väl utmärkt, och det finns ju heller inget som garanterar att en unga pappa är pigg och frisk om 20 år - även fast chanserna är större. Men som mamma(och katastroftänkare) så skulle jag tycka att det är "för gammalt". Tänk om du inte får uppleva barnets student? Giftemål? Barnbarn? Se vad ditt barn blir för individ..

  • NomenNescio

    Senast i veckan skrevs artiklar som bekräftade det som även tidigare forskning visat, nämligen att mannens biologiska klocka börjar ta ut sin rätt efter 35.

    Efter det kan det alltså finnas medicinska anledningar att fundera ett varv till.

  • Clever12345
    Lasse52 skrev 2017-07-25 23:12:15 följande:

    Jag är 59 år och har träffat en betydligt yngre kvinna som är 35 år. Hon har inga barn och längtar mkt starkt efter barn. Hon börjar även känna att tiden rinner iväg och vill ha barn nu.

    Jag som redan har tre vuxna barn är mkt tveksam men ska jag behålla min kvinna så är det nog det som gäller. Vad tycker ni? Är det ok och ansvarsfullt att skaffa barn i en så hög ålder som min?


    Antingen ger du henne ett barn eller så gör ni slut. Så ja, jag tycker att det är ok nu när ni väl är ihop.
  • Anonym (Fia)

    Jag skulle nog inte göra det, dels på grund av din egna biologiska klocka, men också för att du troligast inte kommer vara med så länge för det barnet. Klart att unga människor också kan dö när deras barn är relativt unga, men för dig skulle det ju vara mer eller mindre garanterat. Du kommer ju troligtvis inte se det barnet bli långt över 30, som mest. Klart att det låter lite negativt, men det är ju realistiskt.

    Tycker att det känns rätt egoistiskt av dig att skaffa fler barn nu.

Svar på tråden Hur gammal är ok för att bli pappa?