• Krullet89

Orolig

Hej !

Jag är i v 7 o jobbar i vården och har jobbat inatt. Vi är bara två när vi jobbar o detta innebär att vi får dra en hel del tunga patienter. O just så var de igår. Vi fick dra i nästan alla. O efter ett tag började ja känna av att de gör ont i magen lite. De sitter på höger sida. Mellan revbenen o höftbenskammen. Känns nästan som träningsvärk men lite skarpare. Inte så att ja behöver åka in men de irriterar. O de ha varit konstant hela tiden nu. Är detta ligamentsmärtor lr har ja sträckt mig lr va tror ni?

• Svar på tråden Orolig
  • EpicNurse

Nej det har nog inget med graviditeten att göra alls. Livmodern är fortfarande väldigt liten och ligger långt ner i bäckenet, så att smärta du känner i magen är pga något annat! Graviditeten påverkas inte av lyft i de veckorna!

~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • Any80

Måste tyvärr säga att jag jobbade också inom vården med massa tyngdlyftning och fick missfall , nästa gång när jag blev gravid fick jag sjukskrivning , så försök att prata med din chef så att du kan få något lättare uppgifter, lycka till

• EpicNurse
    Any80 skrev 2017-07-26 13:40:38 följande:

Måste tyvärr säga att jag jobbade också inom vården med massa tyngdlyftning och fick missfall , nästa gång när jag blev gravid fick jag sjukskrivning , så försök att prata med din chef så att du kan få något lättare uppgifter, lycka till

Jo fast om det var ett tidigt missfall (innan v 12) så hade det inte med ditt jobb att göra att du fick missfall. Det hade ju hänt oavsett.
    ~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • fannny

Fast det kan visst vara ligamenten - jag har haft ont till och från i dom sen precis i början! Vet många andra som också känner av dom tidigt. Det hugger till exempel till när jag reser mig, vänder mig i sängen på natten, kissar o d (asså, inte varje gång, bara då och då).

Om man fått missfall bör man vara försiktig med att uttala sig säkert om orsaken, om man nu inte fått det svart på vitt pga någon konkret olycka eller så. Och precis i början är embryot så litet att det inte lär påverkas av nån stöt. Senare ligger det skyddat av fostervattnet.

Men är du orolig så prata med barnmorska och kanske chef, som kan anpassa delar av ditt jobb! Du ska inte behöva känna att du offrar din hälsa, sånt har arbetsgivaren ansvar för.

• Krullet89

Tack för svar. Ligamentsmärtor känner ja av oxå ibland när ja reser mej hastigt lr när ja nyser. Men detta är annorlunda. Ja ringde faktiskt 1177 o pratade med en snäll själ. Hon sa att de låter som gallbesvär. För har märkt att de Kmr vid matintag o de hjälper inte med alvedon som smärtstillande. Trodde ett tag att de ev va blindtarmen men den ha vi tittat på inget fel på den. Tur att man jobbar i vården så man kan få lite förtur. Så ska kolla med ulj över gallan.

Svar på tråden Orolig