• HannaPersson90

Gravid, ont i rygg,allmän visstidsanställning

Hej.

Är en tjej som är gravid i v 18 idag. Har precis kommit tillbaka från 4 veckors semester och jobbar som lokalvårade med allmän visstodsanställning 3 månader åt gången 100%. Min chef är inte den mest förstående personen som man känner att man kan komma med sina problem till. Jag har jobbat på detta jobb i över 1 år nu och har blivit anställd 3 månader åt gången varje gång. Nu har jag anställning fram till sista augusti och ska berätta för min chef i morgon att jag är gravid då det påverkar min arbetsdag väldigt myclet.

Nu till mitt problem.

Jag har börjat få jätte ont i ryggen. Har haft det under semestern men då har jag kunnat lägga mig ner ocu vilat när det behövts. Efter första dagen på jobb efter semestwrna var jag helt slut i kroppen innan lunch. Hade sån ångest när jag kom hem över att jag verkligen inte ville tillbaka till mitt jobb. Det är inte meningen att man ska gå ipp varje morgon och ha ångest över att gå till jobb.

Jag är orolig.över att min chef antagligen inte kommer till att förälnga min anställning när jag berättat om min graviditet. Vad gör jag då ? Kan jag bli sjukskriven på.grund av min ryggont och min ångest / stress.

Hur har alla ni haft det ?

Tacksam för alla svar

/ en ledsen, orolig, stressad och urmattad blivande mamma

• Svar på tråden Gravid, ont i rygg,allmän visstidsanställning
  • Anonym (H)

Nej varför skulle dom förlänga din anställning när du inte tänker jobba? Det hade ju varit korkat av dom.

Vad är det du menar att du skulle bli sjukskriven för? Även om du hittar en läkare som vill sjukskriva dig så är det ju så att Ryggont har man när man är gravid, och försäkringskassan brukar inte godkänna sjukskrivning för besvär som är normala vid graviditet. Ibland inte ens svår foglossning.

Har du rätt till A-kassa?

• Anonym (I)

Jobbig sits att ha en AVA och vara gravid. Vet hur det känns!

Börja prata med en läkare om dina gravidbesvär och se vad läkaren säger om sjukskrivning.

• HannaPersson90

Det är klart att man inte blir sjukskriven pga sin graviditet. Men kan man inte utföra sina arbetsuppgifter pga ryggont stress och svårigheter att gå så borde det ju finnas något man kan göra. Allasom är gravid kan ju omöjligt jobba heltid. Det är en sak om man har ont i ryggen någon timme eller så. Men när det gör så ont så att det söker en så kan det inte varamöjligt att man ska behöva stå ut med det för att jag är gra id.

Har ej varit med i a-kassa så länge så kommer inte till att kunna stämpla.

Klart blir jag arbetslös så söker man ju andra jobb. Men vem vill anställa en gravid kvinna.

Teåkig sits att hamna i. Men något måste ju gå att göra. Blir jag arbetslös får jag ju inga pengar ?

Tack för snabba svar.

Svar på tråden Gravid, ont i rygg,allmän visstidsanställning