• trollets mamma

NY hälsodeklaration till Trygg Hansa???

Har du barn försäkrat med Trygga Barn hos Trygg Hansa och blivit ombedd att fylla i en ny hälsodeklaration senaste året?

Min 12-åring har en rad allergier m.m. och har en Trygga Barn-försäkring utan undantag, eftersom vi tecknade försäkringen när hon var nyfödd innan allergierna visade sig.
    Nu kräver Trygg Hansa att vi måste fylla i en ny hälsodeklaration om vi vill kunna få höjd ersättning till 9500 kr/månad vid eventuell "Vårdbidrag & Arbetsoförmåga" i framtiden.

Har du fyllt i och skickat in en ny sådan hälsodeklaration till Trygg Hansa? Hur gick det sen? Har Trygg Hansa då gjort undantag för sjukdomar som ditt barn nu har men inte hade som nyfödd? Hur blev din erfarenhet?

Tack för svar

• Svar på tråden NY hälsodeklaration till Trygg Hansa???
  • Almina

Men om ni vill ändra i försäkringen för att kunna få högre ersättning är det ju inte konstigt om försäkringsbolaget vill veta om sjukdomar ni känner till nu. Eller missförstod jag hur du menar?

• trollets mamma

Tack så mycket för ditt svar, Almina!

Vi har i drygt 12 år haft Trygg Hansas dyraste och bästa barnförsäkring med högsta försäkringsskyddet och högsta kostnaden per år. Givetvis så vill vi ha deras bästa försäkring framöver också. Men nu har de gjort så att vi (om vi inte fyller i ny hälsodeklaration) inte kommer få fortsätta ha deras bästa försäkring automatiskt.

Det är alltså DE som ändrat sin bästa försäkring till en ny som man måste teckna om från noll om man vill ha den bästa.

Trygg Hansa har tidigare år "uppgraderat" vår försäkring automatikt till deras nya förbättrade villkor.

Däremot denna gång så vägrar de ge oss den nyaste "uppgraderingen" (som de själva hittat på) automatiskt. Så har de aldrig gjort de tidigare gångerna när de gjort om villkoren till det bättre. Istället vill de nu ha in en ny ifylld hälsodeklaration inkl. lista på samtliga vårdbesök de senaste fem åren in i minsta detalj. Är ens barn 100 % frisk så spelar det ju ingen roll, men om man däremot har ett barn som varit sjuk mycket senaste tiden så riskerar man att Trygg Hansa vill göra undantag i vad de vill ersätta för för skador i framtiden.

Därför undrar jag ifall fler föräldrar råkat ut för detta. Och min fråga är hur Trygg Hansa har svarat föräldrar till barn som har flera sjukdomar EFTER att de fyllt i ny hälsodeklaration?

• Anonym (Tina)

Fast de tycker inte jag var så konstigt att ni måste fylla i en ny. Att förnya/uppgradera en försäkring går ju tillväga precis som att man skulle bytt försäkringsbolag.

De är inte TH som kräver att ni fyller i ett sådant, utan de är ni som vill byta försäkring de är två olika saker.

Svar på tråden NY hälsodeklaration till Trygg Hansa???