• Unite

Nyfödd skriker nästan all vaken tid

Hej vi har en tjej på 5 veckor som skriker (sen födseln) nästan all vaken tid. Vi har testat med magdroppar, massage och utesluta mjölkprotein under flera veckor men inget verkar hjälpa. Hon lugnar inte ner sig även fast vi håller i henne och det enda som verkar funka är att amma henne, vilket lett till att vi ammar konstant. Ibland är hon nöjd en längre stund men oftast inte. Är dett verkligen normalt? De säger ju att barn komunicerar genom att skrika men vad betyder då hennes skrik? På dagarna sover hon oftast i min famn efter amning men på nätterna i egen säng brevid oss, vaknar då bara 3ggr för att äta.

• Svar på tråden Nyfödd skriker nästan all vaken tid
  • Lena

Det är normalt att så små barn nästan bara äter och sover och skriker en hel del för att de är hungriga, blöta eller trötta.

• annabellelee

Jag ammade konstant i 3 mån. Så fort han släppte bröstet grät han. Jag ammade medan jag åt, medan jag gick , medan jag gick på toaletten. Jag ammade hela tiden.

• trollis86

jag tror iallafall sådär i efterhand att vår dotter hade kolik eller någon form av det fast jag inte ville tro det då. vi hade också gallskrik nästan all vaken tid, det var skit tungt. hon var så till 5 månadersdagen, efter det blev det lite bättre men hon var nog väääldigt missnöjd ända till ca 8 månader. jag tyckte det var väldigt jobbigt att "missa" hela bebistiden eftersom speciellt de 5 första månaderna var så tunga så minns nästan ingenting bara allt skrik. 

• Unite

Tack snälla för svaren, känns fint att höra hur andra haft det och hur ni tänker.

• FruganH

Min dotter var likadan. Provade allt och även mjölkfritt för mig. Det enda som funkade för henne var när jag började ge henne Gripe Water. Det räddade mig! Hon blev nöjdare och skrek inte alls lika mycket.
    Väl värt att testa. Smakar skit och inland blir det lite kräks, men funkade för att hon inte skulle ha så ont i magen.

• Miriami

Har du tillräckligt med mjölk?

Prova att ge Bifibaby kolicin droppar mot magknip och syra uppstötningar.

Kan ha gaser i magen eller vara hård i magen

• Lottis

Jag hade samma problem med min son när han va nyfödd... vi testade också allt som du beskriver. Jag höll på att bli knäpp! Kände aldrig att jag räckte till.

Efter 6 veckor bestämde jag mig att sluta amma och börja med ersättning för att se om det skulle hjälpa. Å herregud vilken skillnad det blev! Han sov flera timmar i sträck och blev så belåten helt plötsligt! Det visade sig att jag inte hade tillräckligt med mjölk.... och att det kanske va något jag åt som gjorde att han fick magknip samtidigt... jag kunde iaf sluta amma samma dag utan att mina bröst läckte avsevärt så uppenbarligen hade jag dålig mjölkproduktion.

• Almina

Sonen var också konstant missnöjd, förutom vid amning. Och när han sov då, men det gjorde han enbart ovanpå oss... Vi tyckte att vi testade det mesta, utan nåt egentligt resultat. Ligga i vagnen var tex inte populärt, bärselen funkade åtminstone ibland. Ett tips är att läsa om "High need babies". Tyckte att det stämde in på vår son. Kan kännas skönt att veta att man inte är ensam. Finns även en Facebook-grupp där man kan få stöd av andra, sök på "High need babies Sverige".

• livetiettnotskal

Har en 8 veckors bebis här hemma och han var missnöjd från start. Skrek all vaken tid. Gick inte upp i vikt av amning så var tvungen att ge ersättning från 1 veckas ålder. Efter 5 veckor stod vi inte ut mer. Bytte till mjölkfri ersättning och Åkte på akupunktur. 4 behandlingar 4 dagar i rad och han är en helt annan bebis. Så nöjd hela tiden. Om det var den mjölkfria ersättningen eller akupunkturen eller båda som gjorde det vet jag inte men det var värt varenda krona.

Svar på tråden Nyfödd skriker nästan all vaken tid