• Anon3726

visste ej om graviditet, tror jag fått missfall?

Hej,

Min mens var två veckor sen men har inte haft tillgång till gravtest etc. Igår misstänkte jag att mensen kom då jag fick brun/röda flytningar, trots att jag misstänkt graviditet ett tag. Var dock osäker på om det verkligen var mens då min mens inte alls brukar se ut så/komma på det sättet. Idag när jag gick på toa runt lunchtid började det forsa ut blodklumpar och blod och jag har haft fruktansvärt ont i magen med kramper etc. Med tanke på att jag inte gjort gravtest kan jag ju inte vara säker på missfall men vad annars skulle det vara liksom. Fick sitta på toa nästan oavbrutet i 2,5h medan det rann ur mig nästan hela tiden. Nu har det avtagit tack och lov.

Nu till frågorna, vad gör jag nu? Jag ville inte bli gravid så jag tycker inte att det är jobbigt rent psykiskt. Är ute i skärgården och ingen tillgång till gynekolog etc. Allt detta kom som en stor chock. Kan man få det bekräftat att man var gravid om man inte visste om det innan? Annat som talar för att jag verkligen var gravid är att jag varit sjukt överkänslig dom senaste två-tre veckorna. Alla känslor har 10-dubblats vilket även ledde till att ångest inför flygresa resulterade i att jag inte klev på planet för 4 dagar sedan, utan avbeställningsskydd... det går inte att få tillbaka pengarna i efterhand väl? Aldrig varit flygrädd tidigare så vet att något inte stod helt rätt till, men pengarna är inte det viktigaste, men någon kanske har erfarenheter om det.

• Svar på tråden visste ej om graviditet, tror jag fått missfall?
  • fritil9

Om du tar ett gravtest imorgon borde det fortfarande finnas hcg kvar som ger utslag, så ta ett test imorgon! Om man behöver uppsöka vård efter ett missfall är jag osäker på.

• Carambolan

Du behöver inte göra någonting. Ett missfall är i regel inget man behöver söka vård för, kroppen fixar det nästan alltid på egen hand. Om du fortsätter blöda väldigt länge eller om de där väldigt rikliga blödningarna kommer tillbaka kan du behöva söka vård, annars inte.

Några pengar för flyget lär du inte få. Graviditet klassas inte som en sjukdom, så även om du var gravid kommer det inte att ge dig några försäkringspengar för resan.

• EpicNurse

Ta ett gravtest när du får tillgång till ett! Är det positivt så var det sannolikt ett missfall! Se till att hålla koll på blödningen så att det lugnar sig igen. Sen tar du ett gravtest om 3-4 veckor igen för att se så att det är negativt. Tänk på att inte bada, ha samlag eller använda tampong förrän du slutat blöda helt! Får du feber, ont i magen eller illaluktande blödning/flytning så ska du kontakta närmsta gynakut!

~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • Anon3736

Tack för era hjälpsamma svar!!

Ska köpa gravtest idag och se vad det visar. Nu har det värsta slutat och det kommer inte längre klumpar av blod. Den sista "klumpen" som kom var typ hudfärgad och såg annorlunda ut än dom andra ???? Kan det ha varit fostret?

Nu känns det konstigt när jag kissar, känns nästan som urinvägsinfektion? Dock inte mer kissnödig än vanligt. I förrgår när jag trodde det var mensen som hade kommit både badade jag i havet och använde tampong hela natten till igår, jag kan inte fått någon typ av infektion tror ni?

• EpicNurse
    Anon3736 skrev 2017-07-27 10:00:18 följande:

Tack för era hjälpsamma svar!!

Ska köpa gravtest idag och se vad det visar. Nu har det värsta slutat och det kommer inte längre klumpar av blod. Den sista "klumpen" som kom var typ hudfärgad och såg annorlunda ut än dom andra ???? Kan det ha varit fostret?

Nu känns det konstigt när jag kissar, känns nästan som urinvägsinfektion? Dock inte mer kissnödig än vanligt. I förrgår när jag trodde det var mensen som hade kommit både badade jag i havet och använde tampong hela natten till igår, jag kan inte fått någon typ av infektion tror ni?

Man brukar inte känna av en infektion så snabbt! Men så länge du inte har feber eller smärta eller blödningen luktar illa så kan du avvakta. Skulle du få en väldigt rikligt blödning så blir det också akut.

Har du tagit nåt gravtest?
  • Anon9537

Okej, då avvaktar jag, tack så mycket! Svårt att beskriva känslan när jag kissar men som en blandning mellan att det kittlas och svider typ... men det gör inte ont.

Ja, jag tog ett gravtest igår som visade positivt. (Sorry att jag ej citerar ditt inlägg men det verkar inte funka när jag skriver som gäst såhär)

• Anon9537
    EpicNurse skrev 2017-07-27 22:35:21 följande:

Man brukar inte känna av en infektion så snabbt! Men så länge du inte har feber eller smärta eller blödningen luktar illa så kan du avvakta. Skulle du få en väldigt rikligt blödning så blir det också akut.

Har du tagit nåt gravtest?

Nu funkade det :)
  • EpicNurse

Okej! Men då låter det ju som ett missfall!

Och känslan när du kissar låter som urinvägsinfektion!

Svar på tråden visste ej om graviditet, tror jag fått missfall?