• Tula

Hur blir man av med små bananflugor?

Har en hel hop med dessa otäcka små flugor som svävar runt i köket. Hur blir jag av med dom och var kommer de ifrån? Sen undrar jag varför disken man kör i diskmaskin får en så konstig lukt ibland. Har kollat om maskinen är ren och det är den. Nån som kan hjälpa mig?

• Svar på tråden Hur blir man av med små bananflugor?
  • Mammatilltretroll

Bästa tipset (som kommer från min mormor):

Plocka bort all mat i köket som ligger framme.. det inkluderar bröd, olivoljeflaskor och frukt framförallt!

Torka av bänken ordentligt på kvällen...

Häll kokande vatten i vasken och i handfat/dusch och badkar..
    Spruta i handdiskmedel i samtliga avlopp och låt det stå över natten och spola inget vatten i förräns på morgonen efter!

Detta fungerar eftersom bananflugorna lägger sina ägg i rören.. Först dör de befintliga av det varma vattnet och sen gör diskmedlet att det blir så halt att inga nya ägg kan läggas..
    Om det sen inte finns någon mat framme så har inte de bananflugorna som redan kläckts något att äta och då dör de..

Efter 2 dygn var vår farm med flugor utrotade!

• garfield

Man kan stoppa ner en tändsticka med svavlet neråt i blomkrukan. Då dör de som finns i jorden.

Att ställa fram ett glas med lite rödvin i funkar också. Tar kål på dom!

• Kängu

Hej!
    Fälla med diskmedel var ett bra tips, men man ska bara ta lite diskmedel annars är de inte intresserade. Öl i fällan fungerar mycket bra också, de verkar älska öl.

Tack för tipsen, avskyr bananflugorna. Har sett hur de snurrar runt äckligt speciellt kring löken i butiken.

Flugorna kring blomkrukorna är inte samma som banan/fruktflugorna.

Vi har frukten i kylen nu, även om det inte är speciellt gott med kall frukt.

• Sofie75

Kul att du provade mitt tips - det är oslagbart!

• Ceka86

Ang diskmaskinen så såg jag häromdagen på Expert butik att de sålde en tablett som luktade citron som man satt fast någonstans i diskmaskin, den räckte till 50 ggr. Den kostar bara 39 kr. Verkar vara vettigt o bra. Det ska jag prova o köpa nästa gång jag är där. Fråga annars andra affärer som säljer diskmaskiner om de säljer något likadant.

För bananflugor så gå in på denna sida www.familjeliv.se/Forum-5-166/m48009723.html#Scen_1 o läs vad Dundermamman har skrivit. Jätte bra tips. Provade igår o jag har nån banan fluga kvar av tio tals. Jag ställde fram i flera små skålar överallt i köket, till och med vid sopor. Funderar på om jag ska ha en skål där nästan hela tiden eller åtminstone när den kalla väder börjar komma....

Lycka till med problemet.

• EnFisPåTvären

Jag kör också med en blandning på diskbänken men förutom vinäger, vatten och diskmedel har jag också i matolja och lite sött i form av sirap eller saft t ex. Funkar alltid.

• Doldis987

Jag hoppas dom har blivit av med problemet eftersom det var 2004 det uppstod

• EnFisPåTvären

*asg* Jag såg inte ens det. Ja det får man verkligen hoppas. Skrattande

• Doldis987
    EnFisPåTvären skrev 2010-08-20 10:35:16 följande:
    *asg* Jag såg inte ens det. Ja det får man verkligen hoppas. Skrattande
    Dock är ju bananflugorna ett årligt återkommande problem, och man kan aldrig få för mycket tips
  • Impega
    Neolotta skrev 2010-08-20 10:33:29 följande:
    Jag hoppas dom har blivit av med problemet eftersom det var 2004 det uppstod
  • josefinkarinmarie

jag hade ett glas med vinäger, vatten och diskmedel på diskbänken inatt. fångade ca 20 st bananflugor med hjälp av detta. märker en stor skillnad redan. ska nog även prova med att hälla kokande vatten i vasken så kanske jag blir av med dom för gott. tack för alla tipsen :)

• Mrs Statham
    benti skrev 2011-01-29 00:54:05 följande:
    Bara att följa metoden här så blir du av med bananflugorna:
    www.rightinfonow.com/sv/bananflugor  
    Nödvändigt att puffa upp varenda tråd om bananflugor som skrivits det senaste året??????
  • Caroline 383

Har många gånger haft problem med bananflugorna, och i natt ska jag testa era tips för att få bort dem förgott! Glad

• Little Ms Chatterbox

Jag har ett bra tips men det är inte ett "husmodertips", FLUGPENNA. Man stryker osynliga streck med pennan på de ställen som flugor och andra irriterande insekter brukar dyka upp. Sen är det bara tt njuta av en kryp och flygfä fri tillvaro. Förbättra var 4:e - 6:e vecka under sommarsäsongen. OBS! Ska inte användas i djurstallar pga att flugorna kan utveckla tolerans (eller vad det heter) mot giftet. Pennan finns att köpa i välsorterade daglivaruhandeln eller kemukalieaffären. Jag har använt flugpenna i många år och har aldrig haft problem med bananflugor fast jag inte är speciellt noggrann i köket. Inte så att jag har bakteriehärdar utan jag ser till att det inte sökas ner från början och att alltid ha en så ren disktrasa som går när man torkar och inte sprider runt på smutsen utan sköljer den under varmt vatten mellan varje torkställe.

• Sssssss

Fysdythtybdytbhtdbdhtbtbthbtybdthbtbthbhtdbhtbdtbthbutbdtubtubtubyduyubtdubdutbudtndtundutbtnu

• tirol

Att bli av med smáflugor i köket.
    Häll lite vit balsamico eller ettika i ett glas. Täck över med gladpack och gör flera hál. Flugorna kryper in med kommer inte ut. Till slut drunknar dom.. Fungerar jätte bra hos mig. Ställer alltid ett glas bredvid fruktskálen..
    Lycka till!!

Svar på tråden Hur blir man av med små bananflugor?