• Anonym (Husägare)

Hur finansierar ni renoveringar?

Så många håller på och renoverar, särskilt nu på sommaren. Det är allt ifrån mindre jobb till större. En del gör jobbet själva och andra tar in företag.

Men hur betalar man? Ibland låter det som om alla kan spara och sedan göra det.

Vi har vanliga löner och ser inte hur vi skulle kunna lägga undan så pass mycket att det t ex skulle räcka till en badrumsrenovering inom överskådlig tid.

Hur gör man då? Är det så fel att låna av banken?

Vi har lån på 1.6 milj och husets värde är strax över 3.

• Svar på tråden Hur finansierar ni renoveringar?
  • Anonym (Sparar)

Vi sparar för att kunna renovera. För oss har det inte varit några problem trots att vi bara levt på en normallön under 7 års tid.

• Anonym (Buffert)

Vi har bestämt oss för att inte göra en enda renovering såvida inte något verkligen går sönder. Och då reparerar vi i första hand. Vi har lyckats, på några år, spara ihop en buffert för detta. Som det ser ut just nu så bör allt vara funktionellt åtminstone 5 år framåt. Bor i ett hus byggt på 60-talet där de flesta stora renoveringar gjorts 10-15 år tillbaka i tiden.

• Anonym (gördetsjälv)
    Anonym (Husägare) skrev 2017-07-27 13:12:35 följande:

Så många håller på och renoverar, särskilt nu på sommaren. Det är allt ifrån mindre jobb till större. En del gör jobbet själva och andra tar in företag.

Men hur betalar man? Ibland låter det som om alla kan spara och sedan göra det.

Vi har vanliga löner och ser inte hur vi skulle kunna lägga undan så pass mycket att det t ex skulle räcka till en badrumsrenovering inom överskådlig tid.

Hur gör man då? Är det så fel att låna av banken?

Vi har lån på 1.6 milj och husets värde är strax över 3.

- sparar
    - gör allt själva, enda vi hittills har tagit in fackman till är att dra el i nya köket.

Vi renoverade badrummet. enda kostnaden vi hade var materialet (runt 30 000kr). vi gjorde allt jobb själva. 

Visst det tar längre tid att göra själv, men det är kul och man lär sig så himla mycket :)
  • Anonym (Stina)

Vi lever på min sambos inkomst + 2 barnbidrag + 1 underhåll + 5000 av min lön. Sen sparar vi resten av det jag får, mellan 10.000-15.000 i månaden.

Min sambo är snickare så allt jobb gör vi själva förutom el och rörmokare där vi får "sjyssta" priser. Dock är allt vitt. Vi sparar VÄLDIGT MYCKET på att göra i princip allt själva. Nu ska vi byta lite fasad och fönster (28.000) sen byta tak i vår (40.000). Då är de materialet vi betalar för.

• Ingrediensen

För att ha råd har vi gjort jobbet själva (huset har krävt totaltenovering). Varken min man eller jag jobbar inom hantverk men vi har lärt oss efterhand. Det mesta kan man göra själv. Nu efter 14 års renovering har vi tagit in hantverkare till några saker, dels har vi mer pengar och dels tär det på förhållandet att renovera tillsammans (med tre barn). Men tex badrum tycker jag är helt för dyrt att anlita folk till, så i höst ska jag fixa fjärde badrummet (numera går det rätt lätt och jag vet att det blir snyggt )

Gör man jobbet själv tar det tid, för man måste ha lite paus mellan projekten och det gör också att pengarna inte rinner på samma sätt.

• Fru Ve

Vi renoverade för ca 100 000 för några år sedan och hade då sparat till det. Har absolut inga stora inkomster. Men har man tålamod och bestämmer sig för att prioritera så går det att spara. Tror vi la undan ca 5000 i månaden i drygt 1,5 år.

• Anonym (Man 35)

Har gjort den långa resan med renovering själva jämnt. Vi har lärt oss efterhand, läst på och tittar en del på Youtube. Vi gör allt själva, förutom el. Jag har visserligen ingen utbildning för rörarbete, men jag jobbar med ångsystem med högre tryck än i villa, så jag har god vana med rörarbete och gör allt fackmannamässigt.

I och med att det bara blir material som åtgår, så har vi finansierat det med sparade löner. Nu står vi inför en 50m2 utbyggnad av huset, tror jag lejer bort delar av det jobbet, men finansierar med sparade medel sedan tidigare.

Har lån på 800kkr, hus värt runt 3mnkr.

• Anonym (Husägare)

För oss är det tyvärr uteslutet att göra jobbet själva. Ohändiga är förnamnet. Min man kan fixa till husbehov men har väldigt dåligt tålamod vilket lätt går ut över familjen. Skruva ihop en möbel från Ikea kan räcka för att humöret ska bli olidligt tråkigt för resten av familjen. Han vill mer än han klarar så här är det nog jag som får sätta stopp för att orka bo under samma tak.

Ekonomiskt förstår jag inte heller hur man kan spara såpass mycket.

Känns som det händer något varje månad som gör att man måste ta av de där pengarna man skulle lagt på renovering. Med tre barn i ålder för aktiviteter, cykLar som går sönder, månadspeng, kläder som inte längre kan ärvas mm så rinner ju pengarna ut. För att inte tala om matkostnader för i princip fem vuxna (tre tonårssöner).

• Anonym (Hög ränta)

Vi låtsades att räntan var 8%, gav ett överskott på bokontot på ca 6000 kr varje månad. Mindre renoveringar/åtgärder <10 kkr kunde vi lösa en normal månad utan att röra de pengarna. Badrum, bergvärme och en pool med däck sparades ihop till på detta sätt under 6 års tid.

Svar på tråden Hur finansierar ni renoveringar?