• Anonym (Kattvakt)

Hur ger man medicin till katter?

Hej!

Är kattvakt sedan ett par veckor tillbaka och för några dagar sedan kom katten hem efter ett slagsmål. Han fick ett fult sår på örat som blev infekterat. Var hos veterinären idag och han ska få antibiotika i 7 dagar. Jag har själv ingen katt och detta är en väldigt bestämd herre som inte har ett gott rykte när det kommer till samarbete.

Hur ger man medicin i tablettform till katter? Kan tillägga att han är väldigt kräsen, äter i stort sett bara sina pellets och det sparsamt, så att lura i med mat är uteslutet. Köpte en tablettgivar-grej för katter och hundar, men den ser så brutal ut! Är dom bra? Hon på apoteket så att man ska få in den rätt långt i munnen, ser redan framför mig hur jag förlorar en brottningsmatch. Nån som sitter på nåt skitsmart tips? Det skulle göra mig väldigt glad!

• Svar på tråden Hur ger man medicin till katter?
  • viseversa

Finns en rolig lista om hur man ger tabletter till katt vs hund. Med hund är det "rulla in tabletten i skinka och ge hunden. Klart"
    Med katt var det väldigt mycket mer komplicerat. Du får helt enkelt rulla in katten i en handduk så han inte kan klösa dig och sprattla. Och som sagt få in tabletten långt bak i munnen så han sväljer av reflex. Gillar han inte ens köttfärs? Isåfall kan du kanske krossa tabletten och ge den i köttfärs.

• Anonym (X)

11 MARS, 2014 AV SUSANNE

Att ge sin katt medicin

Den här texten om att ge sin katt medicin har jag lånat från Ceva Animal Health AB, där trevliga veterinären Ursula Larsson har skrivit texten.

Jag kan säga att man får sig en tankeställare när man läst om bl.a hur viktigt det är med att katten får i sig vätska efter att ha fått en tablett.
    Även den minsta lilla P-piller kan fastna och skava i halsen.
    Jag säger bara, man lär sig saker varje dag! Och det är jag glad för, så kan vi göra livet mycket bättre och bekvämare för vår vän katten!

Nu är det din tur att läsa??

Ha en fin dag!

Kram från Susanne

ATT GE KATTEN MEDICIN

Att ge katten medicin är för många djurägare ett oöverstigligt problem, men det behöver inte vara det om man bara vet hur man skall gå tillväga.

Innan vi går in på de praktiska tipsen kan det vara på sin plats att få veta hur passagen från mun till magsäck fungerar. När mat eller vatten når bakre delen av svalget utlöses en sväljningsreflex och vattenklunken eller matbiten transporteras ner till magsäcken via matstrupen. Muskelrörelsen i matstrupen är mycket långsammare hos katt jämfört med hund. Slemhinnan i matstrupen är dessutom ganska känslig för kvarsittande föremål som t ex en svald, torr tablett. Det uppstår lätt irritation och sår. Därför bör man alltid ge vatten, tonfiskspad eller lite våtfoder efter tablettgivan till katt för att tabletten skall nå magsäcken snabbare och lättare. OBS! En tablett insmord med smör eller olja gör inte att det går fortare. Om katten inte dricker av sig själv efter tablettgivan kan man ge vätskan med en liten spruta.

Det finns studier gjorda på katt som visat att tabletter och kapslar når magsäcken mycket snabbare (100% inom 1-2 minuter) när vätska eller våtfoder ges efter medicingiva. Vid torr medicingiva satt 60-80% av tabletterna/kapslarna kvar i matstrupen efter 5 minuter. Skador av kvarsittande tabletter kan leda till inflammation i matstrupen med illamående, kräkning och ännu långsammare muskelrörelse i matstrupen. Har det bildats ett sår kan ärrvävnad göra att det blir en förträngning i matstrupen och passagen försvåras. Kräkning hos katt en stund efter tablettgiva kan bero på att tabletten sitter kvar i matstrupen. Enligt studiernas resultat bör man aldrig ge tabletter eller kapslar torrt.

Andra saker som kan försvåra medicineringen av katten kan vara att medicinen smakar illa. Många antibiotikasorter har en skarp karakteristisk lukt och smak. Katter är mycket känsliga för bitter smak som i naturen ofta är ett tecken på giftiga ämnen.

Olika sätt att underlätta medicinering av djur:

Ge vätska med spruta direkt efter medicingivan
    Se till att katten äter lite våtfoder eller dricker lite fiskbuljong omedelbart efter medicingivan.
    Krossa tabletten och blanda med lite våtfoder som katten äter spontant. Välj en burkmat som du vet att katten inte kan motstå.
    Smaksatta tabletter ? dessa kan många gånger vara lättare att få i katten och även minska stressen i samband med medicingiva. Ett djur som inte mår bra har ofta dålig aptit och då kan smaksättning vara en viktig faktor för att djuret skall acceptera medicineringen.
    Tablettens form ? tabletter till katter bör vara avlånga, gärna med en liten midja på mitten och med glatt yta.
    Medicin i flytande form eller som pasta.
    Medicin som tas upp via huden (appliceras i nacken). Det finns t ex avmaskningsmedel som ges på detta sätt.

Praktiska råd om du har en katt som inte vill vara stilla och gör motstånd:

Förbered allt med vätskespruta eller våtfoder, tablett mm innan katten hämtas.

Svep in katten i en handduk liksom en kåldolma där bara huvudet tittar ut. Sitt på knä på golvet bakom katten så att den inte kan backa undan.

Greppa mjukt kattens överkäke med vänster hand, fäll ner underkäken som en lucka med den fria högerhanden och peta in tabletten långt bak på tungan. Efteråt håller man igen munnen och masserar strupen för att stimulera sväljningsreflexen, direkt därefter vätskegiva.

Lirka in vätskesprutan i mungipan och pytsa försiktigt i vätskan. Man bör inte spruta vattnet eller flytande medicin rakt in i svalget på en katt med öppen mun, detta är obehagligt för katten och risken är stor att medicinen hamnar i fel strupe med lunginflammation som följd. Dessutom kan nästa medicingiva bli betydligt svårare efter den obehagliga upplevelsen.

Förvara alla mediciner hemma väl undangömda för både djur och barn. En del matglada och glupska hundar kan mycket väl nosa upp och äta de smaksatta tabletterna som godsaker.

Leg. Veterinär Ursula Larsson, Ceva Animal Health AB

Sharing is caring

• Lotesse

Helst ska man vara två men det funkar med en person också. Håll fast katten ordentligt, gärna virad med filt/handduk så du har kontrollen över alla tassar samtidigt som du med samma hand kan hålla upp munnen på katten (genom att trycka upp käkarna försiktigt), tryck ner tabletten så långt ner i halsen som möjligt, stäng kattens mun ordentligt och massera halsen från munnen och ner mot magen (dvs. massera ner tabletten i magen). Släpp katten och håll koll så att den inte spyr ut tabletten (då får du göra om processen). Försök gärna muta dem med lite kattgodis efteråt så att de villigt äter något som trycker tabletten nedåt och samtidigt skämmer bort/ber om ursäkt för att du utsatt katten för något så otrevligt som detta (men oftast är det nödvändigt, vissa katter är svårare att ge tabletter än andra).

Lycka till! :)

• Florence204

När jag gav min katt medicin i tablettform så gav krossade jag tabletten och blandade ut det med blötfoder. Gick hur bra som helst! Men se till att ge en liten portion så att katten orkar äta upp och få i sig hela sin dos.

• Anonym (xyz)

Krossa tabletten, blanda med något kletigt som är gott och sätt fast det på pälsen. Även om det blev så gott pga tabletten kommer katten slicka i sig alltihop för att göra ren pälsen.

• Lotesse
    Florence204 skrev 2017-07-27 15:45:03 följande:

När jag gav min katt medicin i tablettform så gav krossade jag tabletten och blandade ut det med blötfoder. Gick hur bra som helst! Men se till att ge en liten portion så att katten orkar äta upp och få i sig hela sin dos.

Anonym (xyz) skrev 2017-07-27 15:55:21 följande:

Krossa tabletten, blanda med något kletigt som är gott och sätt fast det på pälsen. Även om det blev så gott pga tabletten kommer katten slicka i sig alltihop för att göra ren pälsen.

Det är däremot inte alla tabletter som bör krossas. Vad det verksamma ämnet är blandat i och överdraget med spelar roll i hur snabbt det kommer ut i kroppen, så vissa tabletter är det tvärtemot farligt att krossa. Det får TS kolla upp först, men om tabletterna är ok att krossas så funkar ju det om hen har något gott för katten att blanda ut medicinen med
  • Stårschan

Den är så bra att den förtjänar att tas med:

Hur man ger sin katt ett piller...
    Lyft upp katten och håll den i ditt armveck så som du skulle hålla ett spädbarn. Placera höger hands pekfinger och tumme på vardera sidan om kattens mun och tryck försiktigt på kattens kinder, håll samtidigt pillret i handflatan. När katten öppnar sin mun, låt pillret rulla in i munnen. Låt nu katten stänga sin mun så att den kan svälja i lugn och ro.
    Ta upp pillret från golvet och hämta fram katten från bakom soffan. Låt katten ligga i ditt armveck igen, och upprepa proceduren från punkt 1.
    Hämta tillbaka katten från sovrummet, och släng det uppblötta pillret.
    Ta fram ett nytt piller ur folieförpackningen, håll katten i vänster arm och håll i baktassarna hårt med vänster hand. Tvinga upp käkarna och tryck in pillret längst bak i kattens mun med pekfingret. Stäng nu kattens mun och räkna till tio.
    Fiska upp pillret ur akvariet och plocka ner katten bokhyllans översta hylla. Ropa in din make/maka från trädgården.
    Ställ dig på knä och håll fast katten mellan dina ben, håll hårt om fram- och bakbenen. Strunta i om katten morrar. Be din make/maka att hålla fast huvudet samtidigt som du kör in en linjal i kattens mun. Låt pillret glida ner längs linjalen och gnid kattens struphuvud kraftigt för att sätta igång sväljreflexerna.
    Plocka ner katten från gardinstången. Plocka ur ett nytt piller ur förpackningen. Gör en snabb anteckning om att köpa en ny linjal och att laga gardinerna. Sopa försiktigt upp skärvorna från de krossade porslinsfigurerna som stod i fönstret och lägg dem åt sidan för reparation.
    Vira in katten i ett badlakan och be maken/makan att ligga uppe på katten så att dess huvud sticker fram ur armhålan. Lägg pillret i ett sugrör, tvinga upp kattens mun med en penna och blås i sugröret.
    Läs på etiketten så att du försäkrar dig om att pillret inte är skadligt för människor. Drick ett glas vatten för att skölja bort den äckliga smaken. Sätt på ett plåster på din makes/makas arm och tvätta bort blodet från mattan med kallt vatten och såpa.
    Hämta katten från grannens trädgårdsbod. Hämta ännu ett piller. Stoppa in katten i ett köksskåp och stäng dörren så att endast huvudet sticker ut. Tvinga upp munnen med en matsked och skjut in pillret i kattens mun med ett gummiband.
    Hämta en skruvmejsel ur garaget och sätt tillbaka skåpsluckan på sina gångjärn. Sätt på ett skyddsförband på din kind. Ring din husläkare och fråga när du tog din senaste stelkrampsspruta. Släng din nedblodade T-shirt och hämta en ny i garderoben.
    Ring brandkåren och be dem plocka ner katten från trädet på andra sidan gatan. Be din granne om ursäkt för det demolerade staketet. Hämta det sista pillret ur foliepaketet.
    Surra ihop kattens framben med bakbenen med ståltråd och fäst stadigt till ett ben på matrumsbordet. Hämta dina skinnskodda trädgårdshandskar i verktygsboden. Tryck in pillret i kattens mun och följ upp med en stor bit oxfilé. Håll huvudet vertikalt och spola ner en till två liter vatten för att skölja ner pillret.
    Be din make/maka att köra dig till akuten. Sitt tyst och snällt medan doktorn syr ihop dina fingrar med tolv stygn och plockar ut resterna av pillret ur ditt högra öga. Åk förbi möbelbutiken på vägen hem och beställ ett nytt matsalsbord.
    Ring Blå Stjärnan och be dem hämta katten. Kolla med ditt lokala zoo hur mycket en hamster kostar.
  • Anonym (Kattvakt)
    Lotesse skrev 2017-07-27 15:42:19 följande:

Helst ska man vara två men det funkar med en person också. Håll fast katten ordentligt, gärna virad med filt/handduk så du har kontrollen över alla tassar samtidigt som du med samma hand kan hålla upp munnen på katten (genom att trycka upp käkarna försiktigt), tryck ner tabletten så långt ner i halsen som möjligt, stäng kattens mun ordentligt och massera halsen från munnen och ner mot magen (dvs. massera ner tabletten i magen). Släpp katten och håll koll så att den inte spyr ut tabletten (då får du göra om processen). Försök gärna muta dem med lite kattgodis efteråt så att de villigt äter något som trycker tabletten nedåt och samtidigt skämmer bort/ber om ursäkt för att du utsatt katten för något så otrevligt som detta (men oftast är det nödvändigt, vissa katter är svårare att ge tabletter än andra).

Lycka till! :)

Det där med handduk var smart, ska prova det nästa gång! Han fäktades som om det inte fanns en morgondag med alla tassar när jag skulle ge honom förstå tabletten, lyckades iaf tillslut mha den där tablettgrejen från apoteket, gav honom godis direkt efter så att han skulle svälja ordentligt :)

Tack för tipset!
  • Anonym (Kattvakt)
    Lotesse skrev 2017-07-27 16:00:11 följande:

Det är däremot inte alla tabletter som bör krossas. Vad det verksamma ämnet är blandat i och överdraget med spelar roll i hur snabbt det kommer ut i kroppen, så vissa tabletter är det tvärtemot farligt att krossa. Det får TS kolla upp först, men om tabletterna är ok att krossas så funkar ju det om hen har något gott för katten att blanda ut medicinen med

Det visste jag inte! Första gången funkade det iaf att lägga tabletten långt bak i munnen och massera strupen tills han svalde, om det skulle bli problem så verkade det smart att kladda ner honom lite, om man nu kan krossa tabletten! Att lägga i blötfoder är uteslutet då han inte tycker om det. Han kanske slickar lite på såsen på sin höjd.

Tack!
  • Anonym (Kattvakt)
    Stårschan skrev 2017-07-27 16:16:28 följande:

Lyft upp katten och håll den i ditt armveck så som du skulle hålla ett spädbarn. Placera höger hands pekfinger och tumme på vardera sidan om kattens mun och tryck försiktigt på kattens kinder, håll samtidigt pillret i handflatan. När katten öppnar sin mun, låt pillret rulla in i munnen. Låt nu katten stänga sin mun så att den kan svälja i lugn och ro.

Ta upp pillret från golvet och hämta fram katten från bakom soffan. Låt katten ligga i ditt armveck igen, och upprepa proceduren från punkt 1.

Ta fram ett nytt piller ur folieförpackningen, håll katten i vänster arm och håll i baktassarna hårt med vänster hand. Tvinga upp käkarna och tryck in pillret längst bak i kattens mun med pekfingret. Stäng nu kattens mun och räkna till tio.

Fiska upp pillret ur akvariet och plocka ner katten bokhyllans översta hylla. Ropa in din make/maka från trädgården.

Ställ dig på knä och håll fast katten mellan dina ben, håll hårt om fram- och bakbenen. Strunta i om katten morrar. Be din make/maka att hålla fast huvudet samtidigt som du kör in en linjal i kattens mun. Låt pillret glida ner längs linjalen och gnid kattens struphuvud kraftigt för att sätta igång sväljreflexerna.

Plocka ner katten från gardinstången. Plocka ur ett nytt piller ur förpackningen. Gör en snabb anteckning om att köpa en ny linjal och att laga gardinerna. Sopa försiktigt upp skärvorna från de krossade porslinsfigurerna som stod i fönstret och lägg dem åt sidan för reparation.

Vira in katten i ett badlakan och be maken/makan att ligga uppe på katten så att dess huvud sticker fram ur armhålan. Lägg pillret i ett sugrör, tvinga upp kattens mun med en penna och blås i sugröret.

Läs på etiketten så att du försäkrar dig om att pillret inte är skadligt för människor. Drick ett glas vatten för att skölja bort den äckliga smaken. Sätt på ett plåster på din makes/makas arm och tvätta bort blodet från mattan med kallt vatten och såpa.

Hämta katten från grannens trädgårdsbod. Hämta ännu ett piller. Stoppa in katten i ett köksskåp och stäng dörren så att endast huvudet sticker ut. Tvinga upp munnen med en matsked och skjut in pillret i kattens mun med ett gummiband.

Hämta en skruvmejsel ur garaget och sätt tillbaka skåpsluckan på sina gångjärn. Sätt på ett skyddsförband på din kind. Ring din husläkare och fråga när du tog din senaste stelkrampsspruta. Släng din nedblodade T-shirt och hämta en ny i garderoben.

Ring brandkåren och be dem plocka ner katten från trädet på andra sidan gatan. Be din granne om ursäkt för det demolerade staketet. Hämta det sista pillret ur foliepaketet.

Surra ihop kattens framben med bakbenen med ståltråd och fäst stadigt till ett ben på matrumsbordet. Hämta dina skinnskodda trädgårdshandskar i verktygsboden. Tryck in pillret i kattens mun och följ upp med en stor bit oxfilé. Håll huvudet vertikalt och spola ner en till två liter vatten för att skölja ner pillret.

Be din make/maka att köra dig till akuten. Sitt tyst och snällt medan doktorn syr ihop dina fingrar med tolv stygn och plockar ut resterna av pillret ur ditt högra öga. Åk förbi möbelbutiken på vägen hem och beställ ett nytt matsalsbord.

Ring Blå Stjärnan och be dem hämta katten. Kolla med ditt lokala zoo hur mycket en hamster kostar.

Hahahaha gud så bra!

Och jag som har slut på såpa! XD
  • BuoBä

Senast jag var hos veterinären sålde de någon form av pasta att gömma tabletten i. En pytteliten silvrig påse för 20 kr. Det stod en lapp på burken att typ 98% av alla katter accepterade tabletterna om man använde det här. "Yeah, right..." tänkte jag men för 20 kr var det värt att prova. Och det funkar! Från att ha hållit på att bråka med katterna och fått offra flera (dyra!) avmaskningspiller varje gång för att de spottat ut uppblötta piller så håller jag nu bara fram det inrullade pillret och så säger det "slurp" så är det borta.

Easypill cat heter det och säljs tex här: www.apotea.se/easypill-cat-10-g

• Tihi
    Florence204 skrev 2017-07-27 15:45:03 följande:
    Detta eller köp mjuka kattgodisar som du kan baka in pillret i.
  • Anonym (Kattvakt)
    BuoBä skrev 2017-07-27 17:21:37 följande:

Senast jag var hos veterinären sålde de någon form av pasta att gömma tabletten i. En pytteliten silvrig påse för 20 kr. Det stod en lapp på burken att typ 98% av alla katter accepterade tabletterna om man använde det här. "Yeah, right..." tänkte jag men för 20 kr var det värt att prova. Och det funkar! Från att ha hållit på att bråka med katterna och fått offra flera (dyra!) avmaskningspiller varje gång för att de spottat ut uppblötta piller så håller jag nu bara fram det inrullade pillret och så säger det "slurp" så är det borta.

Tihi skrev 2017-07-27 19:33:20 följande:

Tack för tipsen, men den här katten är sjukt kräsen så att försöka gömma medicinen i mat är uteslutet. Han äter bara en godissort och torrfoder, ibland slickar han lite på såsen till blötmaten. Inte kyckling, köttfärs, tonfisk eller nåt. Han är 15 så vi har hunnit prova en del :) Det är min pappas katt och jag har haft honom en del
  • Anonym (Kattvakt)
    BuoBä skrev 2017-07-27 17:21:37 följande:

Tihi skrev 2017-07-27 19:33:20 följande:

Tack för tipsen, men den här katten är sjukt kräsen så att försöka gömma medicinen i mat är uteslutet. Han äter bara en godissort och torrfoder, ibland slickar han lite på såsen till blötmaten. Inte kyckling, köttfärs, tonfisk eller nåt. Han är 15 så vi har hunnit prova en del :) Det är min pappas katt och jag har haft honom en del
  • Anonym (Kattägare)

Man håller katten i knät, öppnar käken med hjälp av tumme och pekfinger runt kattens huvud, sedan slänger man i pillret i kattens mun, ganska långt in bak på tungan, och låter sen katten stänga munnen för att svälja, utan att släppa greppet runt katten så att den inte kan smita och spotta ut det. Har alltid funkar för mina katter. Om man bara vänjer sina katter med att handskas med dem så brukar det funka bra. Man kan ju ta och göra det till en vana att kika in i sin katts mun då och då, kolla efter lite tandsten och så märker man om andedräkten ändras, kan vara tecken på dåliga tänder då osv.

• Anonym (Har en smart katt..)
    Stårschan skrev 2017-07-27 16:16:28 följande:

........
    Ha,ha...Skrattande...  

Jag kan tillägga att jag för några år sedan var tvungen att genomgå de första stegen och trycka ner medicinen hos min katt 2 ggr om dagen och gjorde så i två dagar.  Men jag har en smart katt...
    Den tredje dagen jag tog fram medicinen ur sin folie så hörde katten det. Han hoppade då upp på diskbänken där pillret låg och åt upp den själv !!!Solig  Medicinen var inte välsmakande....
    Han tröttnade väl på att få den nedtryckt.. och resten av behandlingstiden gjorde han likadant varje gång...

Älskade smarta katt..Hjärta

Lycka till med "din" katt.
  • Anonym (Kattvakt)
    Anonym (Har en smart katt..) skrev 2017-07-27 21:19:10 följande:

Ha,ha......  

Jag kan tillägga att jag för några år sedan var tvungen att genomgå de första stegen och trycka ner medicinen hos min katt 2 ggr om dagen och gjorde så i två dagar.  Men jag har en smart katt...

Den tredje dagen jag tog fram medicinen ur sin folie så hörde katten det. Han hoppade då upp på diskbänken där pillret låg och åt upp den själv !!!  Medicinen var inte välsmakande....

Han tröttnade väl på att få den nedtryckt.. och resten av behandlingstiden gjorde han likadant varje gång...

Älskade smarta katt..

Lycka till med "din" katt.

Åh gud så skönt det låter!

Den här tyckte han var smart när han vägrade svälja även fast jag väntade och klappade honom på strupen en stund. Så fort jag släppte honom gick han iväg och spottade ut tabletten, 2 st lyckades han blöta upp så de inte gick att använda.. det gick bara bra en gång för oss mao haha! Nu ligger han och surar bakom soffan. När han kommer fram får han krossad tablett med smör smetar på sig, det borde ju funka!

Alltså katter är ett folk för sig..
Svar på tråden Hur ger man medicin till katter?