Inlägg från: Det kommer bli bra |Visa alla inlägg
  • Det kommer bli bra

Ytterkläder förskolan - Hjälp!!

Skaljacka och skalbyxa till höst och vår, samt galonkläder till lervällingdagar. Ett extra par galonbyxor på fsk. Stövlar har jag två par av, ett på fsk och ett hemma. Raggsockor till kyligare dagar (som ligger i dem som är på fsk).

Goretex-känga till vintern och gore-tex gympadoja under höst/vår.

Jag har haft ullmix-vantar eftersom småbarn kan få grepp om saker med dem. Mina har vägrat galonvantar och även tjocka vintervantar. Och sådana där vanthållare så vantarna inte försvinner.

Overall till vintern. Vid slask så galonbyxa över overallen.

Bra underställ i ull eller ullmix (ull/silke tycker jag är bäst), strumpor som är ull eller ullmix samt mellanlager (ull eller fleece). En bra mössa som småbarn inte sliter av sig, jag gillar balaclavas av den anledningen.

Och viktigaste att komma ihåg att märka alla saker med namnlapp!! :)

• Det kommer bli bra
    Bosan skrev 2017-07-28 09:10:54 följande:

Tack alla för så bra svar! Jag noterar för fullt ????

Jag hittade en begagnad väldigt fin Reima vinteroverall i strl 92. Är det dumt att köpa redan nu?

Han har hittills följt klädstorlekarna väldigt bra. Han fyller ett i augusti. 92 är väl från 1,5 år? Hade hoppats han kan ha den hela vintern fram till våren och man ska väl köpa lite större? Eller är det dumt? Den var så fräsch och bra pris ???? så man skulle vilja passa på...

Jag har alltid legat ett år före för köp av ytterkläder, tex nästa års vinteroverall på rea året innan osv. Jag har kanske haft tur men det har alltid klaffat bra med storlek utifrån att jag tänkt hur barnet förhåller sig till "nomr"-kurvan och strl-tabeller på kläder. Vinteroveraller är ju dyra om man vill ha bra så enligt mig är det vettigt att köpa när man hittar en billig och av ett erkänt bra märke, men som sagt den måste ju också sitta bra så han kan röra sig...
Svar på tråden Ytterkläder förskolan - Hjälp!!