• Cadencee

7-sitsig bil

Ni med 7-sitsiga bilar! Jag behöver lite hjälp... inom 1 år (kanske redan i höst) ska jag troligtvis köpa en bil med plats för 7 personer då jag och särbon annars måste ta 2 bilar om vi ska iväg med ska barnen (6 personer). Det ska få plats med två bakåtvända stolar (Axkid minikid) då min 1-åring och 4-åring åker bakåt. Samtidigt behövs det lite packutrymme också då jag använder barnvagn fortfarande och ibland kommer vi även att ha en hundbur i bilen (troligtvis inte samtidigt dock). Så vad skulle ni Rekomendera? :)

Theo 29/3-13 William 12/7-16
  • Svar på tråden 7-sitsig bil
  • freddess

hej jag har haft en del 7-sitsiga bilar. Får man fråga vad den får kosta, ska den vara smidig bränslesnål problemfri? 

• äldreochklokare

har en opel zafira sen många år som funkat bra på alla sätt!

• Cadencee
    freddess skrev 2017-08-01 11:26:58 följande:

hej jag har haft en del 7-sitsiga bilar. Får man fråga vad den får kosta, ska den vara smidig bränslesnål problemfri? 

Jag tänker Max 150 000:- hyffsat bränslesnål men det kan jag tumma lite på och det ska inte behöva vara en massa att fixa med bilen. Tuta och köra ungefär.
    Theo 29/3-13 William 12/7-16
  • freddess

Okej 150 000 kan du hitta några hyffsade bilar. Det man kan tänka på är att ju större typ VW Multivan  Chrysler voyager m.m. rymmer det mesta men är också ganska dyra att äga i bränsle, skatt och service kostnader. Man märker faktiskt ganska stor skillnad när man går ner lite i storlek. Det som jag kanske skulle rekommendera dig är nog Vw sharan eller Seat Alhambra som egentligen är samma bil fast billigare. Är dom för "bussiga" så finns det ju alltid caddy maxi life. Vw bilar är bra på utrymme. Men där finns många andra också som faktiskt är riktigt bra om man inte bara ser till utrymme. Vi har ju dessutom takbox idag och visst det är knöligare att ta med barnvagn på det sättet men det är ju ändå under en begränsad tid. Och då kan man ju se på mindre modeller typ Toyota verso Opel Zafira eller ford s-max c-max. Alla dessa är oftast lite billigare att äga och när det gäller Ford så får man ganska nya modeller med låga mil och mycket utrustning. Jag har kört alla bilar jag har nämnt här + lite till. Men som sagt kolla upp lite vad du tycker om att köra en större bil jämfört med en lite mindre i stan. Och fundera på om du verkligen behöver så stor plats för då får du ofta äldre bilar som gått mer mil och oftast dyrare att äga också. Sen är överlag suvar lite mindre än mpv eller mini bussar inuti. 

Svar på tråden 7-sitsig bil