• Harlots House

Snabbt! Ok med rå äggula som gravid?

Jag är så sugen

• Svar på tråden Snabbt! Ok med rå äggula som gravid?
  • Annacecilia

Ja. det är ok. Det är salmonella man oroar sig för i råa ägg. Men i Sverige finns knappt salmonella och ägg kontrolleras här. Så ät på!!

• listo

Ja, det är okej. Så här säger Livsmedelsverket:

Livsmedelsverket avråder inte från att äta råa ägg, eftersom svenska ägg (och finska och norska) är helt säkra. Det finns ingen risk med salmonella. Däremot bör råa eller löskokta ägg undvikas i andra länder. Det är dock rekommendationer som gäller alla och inte bara gravida.

• Babe

Ovanstånde har redan svarat på din fråga... men med tanke på fågelviruset finns en "parentes" i SLV:s hemsida
    www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx

Kopierar den hit:

"Kan fågelinfluensa spridas via mat?

Det finns fortfarande inga belägg för att människor har smittas genom att äta smittad mat.
    Om du trots detta känner oro: I kött som stekts eller kokats så att ingen del av köttet är rött eller rosa samt i hårdkokta ägg finns inga levande virus. Virus dör nämligen vid 70 grader C."

Babe

• ebben

Harlots House.HUR äter du RÅ äggula?? Bara slukar? fattar inte?

• Börnen

kan göra äggtoddy nu till påsk eller i viss mat serverar man en rått ägg...

• Sofia Cronwall

åhh äggtoddy, nu blev jag suuugen! Nu ska jag göra det.

Sofia BF 060507
  • Asrta1

Hemmalagad bearnaise! Det är jag en mästare på

Asrta1 - Mamma till en underbar son på 3 år och gravid i v 25 (24+6)!
  • Gnussan

Hur gör man äggtoddy? Lät verkligen gott! Kram på er!

• Börnen

ett eller två ägg....en massa strösocker, sedan vispar man av bara sjutton med en tesked i glaset (fusk med elvisp), den som först kan få skeden att stå rakt upp i glaset är bäst på att göra äggtoddy (har vunnit)... Sedan kan man förstöra hela fluffet (smakar som sockerkakssmet), med att hälla i valfri alkohol (då faller hela fluffet ihop), men smaken blir ju "annorlunda"!

• lilla tummelisa

Eller hemgjord glass med äggulor i är inte heller fel...

Svar på tråden Snabbt! Ok med rå äggula som gravid?