• Anonym (Funderar på att vara otrogen!)

Att gå bakom ryggen på sin partner eller inte?!

Är i en sån jävla sits att jag vill kräkas lite! Har ALLTID sagt att jag aldrig nånsin skulle kunna vara otrogen, det är emot min natur, dessutom är jag som en öppen bok och mitt dåliga samvete skulle i princip ropa på uppmärksamhet.
    Men nu sitter jag här, över 10 år med samma man, barn, hus, volvo osv. Inget är egentligen dåligt mellan oss, förutom att jag inte tänder på honom lika mkt längre. Annars älskar jag honom sjukt mkt.

Det som skiljer sig från många andra är att jag har sedan i vintras haft en öppen dialog med min sambo ang min önskan att träffa andra och förslagit öppet förhållande, men han vägrar. Han blir otroligt svartsjuk av tanken. Men trots att vi pratar om detta ofta, blir han skitledsen, säger dumma saker till mig, vill kasta ut mig osv, så vill han fortsätta med mig. Jag vill oxå vara med honom, men problemet kvarstår juh! Har hela tiden sedan det började försökt få bort mina tankar självklart och inte varit otrogen!
    Dock har jag haft kontakt med en man över 4 månader till och från utan min sambos vetskap, och nu ska vi träffas har vi bestämt, men mitt samvete äter upp mig! Men känner att jag måste träffa den här för att kunna få något slags avslut...behöver inte ens innebära att vi ligger med varandra, bara jag får prata med honom ansikte mot ansikte, en gång.

Vill så gärna prata med min sambo om mina planer, vill fortsätta vara ärlig mot honom för att detta ska sluta på en bra sätt, hur det än blir mellan oss, men är så jäkla rädd att han vill kasta ut mig och göra världens cirkus framför barnen igen. Han har en förmåga att göra  så när han blir sårad.

Att göra slut med sambon bara för den här saken vore ju bäst såklart, men den som fattar bättre är livet allt annat än enkelt. Mvh/ Stans största (fd) pretto.
  • Svar på tråden Att gå bakom ryggen på sin partner eller inte?!
  • Aliona

Var rakryggad och fortsätt att ha en öppen och rak dialog med din partner. Antingen så går han med på det till slut och ett öppet förhållande funkar fint, eller så kommer du över din situation eller också gör ni slut. Att gå bakom hans rygg är inte bra för någon inblandad.

• Anonym (Stackaren)

Det är ganska uppenbart att han inte kan leva med ett öppet förhållande. Så du måste tyvärr ta tag i det och göra slut. Du är på ett vis redan otrogen, i tanken, att du har planer som kan leda till sex.

Ett annat alternativ är att du berättar att du ska på dejt. Så kanske han gör slut istället. Men det är nog bra att göra det när barnen inte är hemma. De ska inte behöva uppleva det där.

• Tecum

Sluta att tjata om öppet förhållande, han är ju tydlig med att han inte vill! Och sluta med att döva ditt samvete genom att lägga över problemet på din sambo! Du verkar vilja få honom att göra slut så du slipper hålla i yxan.

Håll tyst och träffa den nye EN gång - utan att ha sex. Kanske han inte är så märkvärdig. Sen bestämmer du dig, antingen dumpar du honom eller din sambo. Du har ansvaret, inte din sambo.

• Anonym (Klara)

Han vill inte ha ett öppet förhållande och du säger själv att han blir ledsen varje gång du drar upp det så va fan fortsätter du för? Du har redan gått bakom ryggen på honom och att säga att mötet med den andra mannen inte behöver leda till sex är bullshit! Varför ska du träffa honom annars? Har ni inte startat något så behöver inget avslutas heller. Bara be honom att inte kontakta dig mer!
    Och att din man ballar ut inför barnen är ju så klart dumt men varför fortsätter du driva honom ditåt? Låter kanske hårt men du beter dig vidrigt! Acceptera att din man inte vill dela dig med andra eller separera.

• Anonym (Alicia)

Du har lagt fram ett förslag om öppet förhållande och han vill inte och blir jätteledsen av bara tanken på att du ska ligga med någon annan. Ändå fortsätter du driva detta, helt utan hänsyn till hans känslor. Du sårar honom medvetet och är extremt respektlös. Han har sagt nej och då får du släppa din idé. Bara för att du tar upp detta massvis av gånger innebär det inte att du inte gör honom ledsen, snarare tror jag att det blir värre för var gång. Han märker ju uppenbarligen att du skiter i hans känslor. Du försöker både äta kakan och ha kvar den. Du vill ligga med en annan snubbe, men samtidigt ha kvar din man och dessutom vill du att han ska vara ok med det. Antingen lägger du ned din plan på ett öppet förhållande eller får du lämna honom. Du beter dig inte alls schysst mot din man överhuvudtaget just nu.

• Anonym (Hm)
    Anonym (Alicia) skrev 2017-07-28 18:44:55 följande:
    Du har lagt fram ett förslag om öppet förhållande och han vill inte och blir jätteledsen av bara tanken på att du ska ligga med någon annan. Ändå fortsätter du driva detta, helt utan hänsyn till hans känslor. Du sårar honom medvetet och är extremt respektlös. Han har sagt nej och då får du släppa din idé. Bara för att du tar upp detta massvis av gånger innebär det inte att du inte gör honom ledsen, snarare tror jag att det blir värre för var gång. Han märker ju uppenbarligen att du skiter i hans känslor. Du försöker både äta kakan och ha kvar den. Du vill ligga med en annan snubbe, men samtidigt ha kvar din man och dessutom vill du att han ska vara ok med det. Antingen lägger du ned din plan på ett öppet förhållande eller får du lämna honom. Du beter dig inte alls schysst mot din man överhuvudtaget just nu.
    Håller med
  • Hamburgartjuven

Det finns tre val här som de flesta sagt

- Lämna

- Var otrogen i smyg och lever ångesten själv

- Lev med din man och nöj dig med att utveckla självbefläckelsens månghövdade konster och krumbukter

Valet att han ska förändras finns inte

• Anonym (Jenn)

Förstår inte heller varför du fortsätter tjata om att ha ett öppet förhållande när din sambo uppenbarligen inte vill? Sen börjar du ju så smått ändå, genom att ha kontakt med den här nya mannen. Skulle säga att det redan börjar gränsa till otrohet. Varför ska du ens träffa honom? Din sambo blir ju (förståeligt) ledsen varje gång du nämner att du vill träffa andra, och sen planerar du ändå att träffa någon annan?

Har du ens försökt att få tillbaka attraktionen till din partner? Eller har du bara sett att ett öppet förhållande är den enda lösningen?

• Anonym (Bull)
    Anonym (Alicia) skrev 2017-07-28 18:44:55 följande:

Håller med.
    Anonym (Jenn) skrev 2017-07-28 18:56:25 följande:

Förstår inte heller varför du fortsätter tjata om att ha ett öppet förhållande när din sambo uppenbarligen inte vill? Sen börjar du ju så smått ändå, genom att ha kontakt med den här nya mannen. Skulle säga att det redan börjar gränsa till otrohet. Varför ska du ens träffa honom? Din sambo blir ju (förståeligt) ledsen varje gång du nämner att du vill träffa andra, och sen planerar du ändå att träffa någon annan?

Har du ens försökt att få tillbaka attraktionen till din partner? Eller har du bara sett att ett öppet förhållande är den enda lösningen?

Håller med. Tänk också på vad du sätter på spel med att fullfölja planen - med någon du inte ens träffat eller känner?! Gräset är inte alltid grönare. Det är lätt att bygga upp en drömfigur över nätet (eller hur ni nu haft kontakt) som inte alls stämmer med verkligheten. Tänker också på att det verkar finnas barn med i bilden. Finns det sätt du och din sambo kan jobba tillsammans på er sexuella relation?

Eller gör slut. Alternativt berätta om vad du tänker göra så kanske din sambo tar tag i det hela och gör slut/accepterar situationen.

Hoppas det löser sig!
  • Anonym (Lee)

Förstår inte varför du/ni inte jobbar på att få tillbaka attraktionen till varandra ist för att söka den på annat håll? Älskar du verkligen honom tycker jag det låter väldigt konstigt att du hellre väljer att såra honom och vara med någon annan än att jobba på det som verkligen är problemet? Gräset är inte alltid grönare på andra sidan och om du inte älskar honom och vill vara med honom längre är det bättre att gå isär innan du skadat relationen så pass att ni aldrig ens kommer kunna laga den ens på ett vänskapligt plan... Ganska dumt när det är barn med i bilden.

Svar på tråden Att gå bakom ryggen på sin partner eller inte?!