Inlägg från: Anonym (Erfarenhet) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Erfarenhet)

Psykisk misshandel

Ja, tyvärr har jag erfarenhet av en sån man. Jag lämnade honom.

Min erfarenhet är att dessa personer är väldigt svåra att ändra på. Mitt ex skärpte sig ett par gånger precis så mycket att jag inte skulle lämna honom där och då. Men snart var han tillbaka i gamla gängor igen..

Han lovade t ex att han skulle söka professionell hjälp, men sedan förhalade han det så att han helt enkelt aldrig kom iväg till en terapeut.

Jag tror det är svårt att kräva att någon ska förändras, utan det måste i så fall komma inifrån, att personen själv VILL förändras.

Mitt ex var också "drömmannen" de första två åren. Jag tror det är något den personlighetstypen kör med. Visst fanns det lite varningssignaler som jag kan se så här i efterhand, men inget jätteallvarligt. Sedan flyttade vi ihop och då brakade det lös med tjafs, drickande och helt vansinnniga beskyllningar.

Så, med mina erfarenheter i bagaget skulle jag råda dig att lämna. Jag förstår att det är svårare när man har barn ihop och jag är inte den som skriker "lämna" reflexmässigt men jag tror faktiskt inte det där går att rädda.

Att han tar sönder saker är också en stark varningssignal för att han skulle kunna bli fysiskt våldsam.

Svar på tråden Psykisk misshandel