Inlägg från: Anonym (Nasse) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Nasse)

Psykisk misshandel

Marskvinna skrev 2017-07-29 13:33:48 följande:

Jag och min sambo har levt ihop i snart tre år. Första året var han som en dröm, uppvakta, stöttade, omtänksam och hans dåliga sidor (som han visa då) va sånt som man utan tvekan kan leva med!

Sen blev jag gravid och hans beteende ändrades...

I början va det inte så ofta men det har ökat med tiden.

Han har väldigt svårt att ta minsta tillsägelse, exempel; 'kan du inte ställa ner disken i diskmaskinen istället för på diskbänken' eller 'kan du inte hjälpa till med att plocka undan lite'. Diskutionen kan börja lugn men han dra snabbt upp diskutionen till ett gräl istället och tycker att jag säger att han ALDRIG hjälper till och bara klagar, aldrig är tacksam för det han gör följt av skällsord och kan ofta sluta med att han gör sönder något!

Ibland vet jag inte vad som utlöser hans beteende, känns som jag inte behöver ens vara med i diskutionen då han har redan klart för sig vad jag tycker, tänker och känner. Spelar ingen roll om jag säger att det inte är som han tror..

Han kan även köra den då han inte pratar med mig och stänger in sig med Ipaden i sovrummet och ignorerar mig om han är sur.. kan pågå i dagar, ibland veckor!

Har fått stå ut med väldigt mycket som jag inte ens orkar skriva här då det blir för mycket text isf..

Men kommentarer som;

Du har mindre värde än hunden för mig..

Du är ett jävla psykfall..

Jävla misstag..

Idiot.. osv...

Finns perioder som är bra också.. men sen börjas det igen!

Nu har jag börjat prata med en på familjerådgivningen som satt ord på vad jag utsätts för... psykisk misshandel...

Har ställt han mot väggen nu och kräver en permanent förändring och att han söker hjälp!

Är det någon som har erfarenhet av detta och där mannen lyckas ändras?

Värsta är ju att han är så himla go snäll och underbar när vi är med andra men annan när vi är själva! Så blir svårt att bli trodd! Ingen kan ju ens föreställa att han har den andra sidan...

Jag kan utläsa följande av vad du skriver:

Han är:

1. Lättkränkt, tål inte att kritik av något slag
    2. Fattar humör likt ett litet barn som inte får som han vill, t o m slår sönder saker.
    3. Nedvärderar dig, trycker ömsom ner dig till värdet av idiot, etc, höjer dig ömsom till skyarna och behandlar väl
    4. Olika beteende bland andra, livet utanför hemmet jämfört med när ni är ensamma.
    5. Behandlar/kontrollerar dig med härskartekniken "silent treatment" för att få dig osäker och försvagad = stärka honom

Frågor:
    Framhäver han sig själv bland andra? Perfektionist, tycker om att glänsa?
    Känns det som om endiskussion med honom är "omöjlig" att han skulle kunna påstå hela natten att "himlen är grön och en gaffel är en sked" (absurda påståenden alltså), att det sms du visar upp som t ex ett bevis på vad ni kom överens om nyss "inte är relevant" eller pratar som om det t o m inte existerar.  
    Nedvärderar han dig ibland utan anledning på ett subtilt sätt inför andra?
  • Anonym (Nasse)

Glömde en punkt jag funderade över:

Pratar han illa om dina vänner och familj, som om de inte är värdiga nog hans umgänge typ...?

• Anonym (Nasse)
    Marskvinna skrev 2017-07-31 05:48:37 följande:
    Både ja och nej...

Han sitter inte och skryter om sig själv när vi är bland folk. Men saker han säger ibland visar att han tror högt om sig själv och sitt utseende.

Han manipulerar snabbt samtalsämnen han inte blir bekväm med och vänder och vrider på allt man säger, går gärna in i oförätter som han anser finns där han inte 'vunnit' diskutionen än istället för att hålla sig till vad man börjat diskutera.

Han är väldigt go och omtänksam och talar gott om mig med andra, men kan ibland smyga in kommentarer som är sårande men som inte uppfattas så av andra..
    Hela beskrivningen låter misstänkt likt hur mitt ex fungerade. Efter 18 år av förvirring, ångest och nednött självkänsla, hände en sak som fick mig att gå till en terapeut. Efter ett år av samtal sa hon plötsligt, jag kan inte ställa diagnoser på personer jag inte träffat,men vill du att jag ska berätta vad jag verkligen tror att detta rör sig om? Jag sa självklart ja eftersom jag funderat så länge och var förtvivlad.
    Hon trodde att han hade starka drag av narcissism t o m renodlad narcissistisk personlighetsstörning. Jag började genast läsa på och försöka skaffa mig kunskap, vilket hjälpte mig otroligt mycket. Plötsligt hade jag verktyg att hantera kränkningarna bättre. Alltså de gånger jag forfarande var tvungen att ha kontakt.

Jag vet idag att jag aldrig kommer att kunna hjälpa honom att må bättre, det kan han bara göra själv. Att jag var tvungen att minimera kontakten, eftersom jag fungerade som en energikälla till störningen, att han behövde "någon som hävstång" för att hela tiden upprätthålla sin position och inte hamna i något underläge. Personer med narcissistisk personlighetsstörning har inget annat mål än sig själva och bryr sig inte om vad deras handlingar innebär för andra, inte på någon nivå eller vare sig det gäller barn eller gamla.

Mitt ex kunde ena sekunden vara otroligt omtänksam och "bästa mannen man kan tänka sig" men  plötsligt utan anledning kunde jag få ett tyst men lika hörbart "idiot, hur kan man vara så jävla dum" för att något saknades i kylen eller liknande. Absolut känner jag igen de subtila kränkningarna när vi satt t ex på en middag, det kunde vara något han visste jag inte blev glad av och så lyfte han just det, utan att röra en min helt kallt. 

Fri kvinna idag.
  • Anonym (Nasse)
    Marskvinna skrev 2017-07-31 10:15:17 följande:
    Ska in och läsa på!!

Tack! <3
    Medvetenhet är första steget.

Kram (vi har en stödgrupp som heter "Stödgrupp för partner till narcissistisk personlighetsstörning" här på FM. Gå in och var med och samtala om du vill:).
  • Anonym (Nasse)
    Mirja von Beau skrev 2017-07-29 13:50:25 följande:

Så tämligen alla som läser din ts skulle nog komma på tanken att han är en psykopat. 

Men skulle han verkligen vara någon psykopat, hade den attityden visat sig redan innan ni fått något barn.
    Självklart ska du inte ha det så här, men, missförstå mig rätt nu, att bli förälder kan ändra hela världen. Det är inte alltid enbart en dans på rosor. Frågan är, hur mycket har du förändrat dig efter födelsen? Jag har upplevt unga mödrar som blivit rena mardrömmen efter födelsen, menar svårt att umgås för andra. 

Jag tänker inte skylla på dig, men hur mycket har du förändrat ditt beteende mot din man efter födelsen?

För en person som lever med ständiga kränkningar av det slag som TS beskriver, så kan en sådan här kommentar vara ett hårt slag att läsa. Det förstärker känslan som misshandlaren vill skapa d v s förminskning att du blir illa behandlad och får veta dagligen att du är en "idiot" , det är egentligen eller skulle kunna vara ditt eget fel.

Visst kan man förämdras och bli en "klagande" person, inte konstigt - man vill förändra för att slippa bli kränkt, men de är en del i den djävulsdans som det innebär att vara med en narcissist.

De tål inte minsta kritik, därför kommer bara mer elände från dem, ders favorit i osynlig psykisk nedbrytning är "silent treatment". En dag är man nedfrätt ner till fotknölarna. 
  • Anonym (Nasse)
    Anonym (Vet hur det är) skrev 2017-08-02 08:01:33 följande:

Har levt så under flera år med min exfru, tillslut brast allting. Jag vaknade upp och insåg att jag orkar inte längre, jag vill inte längre, jag vill inte ta i henne, jag vill inte göra något mer med henne.

Jag har blivit kallad för idiot xxx gånger, jag har fått skäll när hon tappat något i golvet, jag har fått verbala övergrepp under flera år. Har tassat på tå för att inte reta upp henne. Skulle kunna skriva en bok.. som någon skrev om Narcissism, allting handlade bara om henne, hon hade inte förmågan att se mig i relationen. Samtidigt så kunde det vara väldigt trevligt stundtals, goda skratt, trevliga utflykter och resor.

Vi försökte med terapi under långtid, ingen skillnad.

Tillslut kom jag till en punkt då jag bara gav upp. Ett tufft beslut med barn inblandat. Nu har det gått en tid och jag känner att livet är så mycket bättre, jag är en mycket bättre förälder som inte behöver göra allt som hon gör det etc, nu är det på mina villkor, just den tanken att jag är en bättre förälder gör att jag vet att beslutet var rätt, har tvivlat men då tar jag fram den tanken och känner mig lite stolt och känner att detta beslut var nödvändigt.

Det låter som TS försökt få stopp på detta, min erfarenhet är att det finns en period som det kan gå att rädda relationen, men passerar man linjen bakom är det kört. Då slutar det med förakt även från den misshandlades sida och då är det bara en väg ut om man ska överleva.

Jag känner igen hela förloppet, precis så var det för mig. Jag försökte och försökte, år efter år. Gradvis blev det mer och mer absurt och kravfyllt från hans sida. Började klassiskt narcissistiskt fantastiskt. Men så efter något år började förändringen gradvis smyga in. Små subtila kränkningar. Jag skulle ändra mig, vara bättre på alla plan, mer alert, snabbare, vackrare, smartare, bättre fru, ha bättre jobb, bättre allt. Vara "receptionsdisk" när han körde "silent treatment" mot folk han skulle straffa (för att han blivit kränkt på något outgrundligt sätt). Jag skulle reda ut allt han ställde till, själv var det helt ointressant för honom vilka som råkade illa ut, där han drog fram.

Narcissister lever så i sin bubbla att det inte inser när deras galenskaper börjar sippra ut, en dag krackelerade hela hans "bygge" allt det tjusiga han ständigt filade på. Han tog lite för stora risker för att få sina "kickar". Äktenskapet (trots barn) var så totalt utom all räddning och jag kan idag bara rysa för hur gränslöst hänsynslöst han betett sig. Ibland kan jag faktiskt inte ens förstå hur man faktiskt kan sakna den så nödvändiga empatin och inlevelsen. Han är en ensam man idag, dock med ny beundrarinna. Ägnar henne en ärlig omtänksam tanke då och då, för vad hon har framför sig att deala med.

Förlåtelse från mig finns inte och det finns heller ingen anledning (och jag är en som inte sitter på speciellt höga hästar i konflikter), möjligtvis lägga bakom sig. Då fick han i a f flytta ut. Jag var bara ett tunt ådernät av det löv som jag varit så at säga. Narcissister nöter ner en till inget är kvar av ens jag och styrka. Det har jag fått bygga upp successivt. Rätt ok idag flera år senare.

Sedan började ju nästa fas med hur kränkt han var för det och hur illa han var behandlad av sin exfru. Kom med helt huvudlösa påståenden om att han hade rätt till ditt och datt och att jag avvisade alla hans försök att få en bra relation. "För barnens skull", hävdades det förstås, hela tiden.

Har ny relation idag (med normalt funtad man). 
Svar på tråden Psykisk misshandel