Inlägg från: KlunsSmurfen |Visa alla inlägg
  • KlunsSmurfen

Psykisk misshandel

Mirja von Beau skrev 2017-07-29 15:25:39 följande:
    Och? Antingen pratar du med honom om att du inte längre kan acceptera hans beteende eller så gnälla du resten av ditt liv här om vilket svin din man är, men eftersom ni har hus och barn ihop, inte kan lämna honom.
    *
    Marskvinna skrev 2017-07-29 16:54:26 följande:
    Men seriöst!dn

Ber du deprimerade rycka upp sig också?

Jag har bett om en förändring och min undran va om det va någon som hade erfarenhet och om det finns någon som slutat
    *Du har två val, stanna eller lämna, stannar du har du två val, kräva att han söker hjälp och skärper till sig eller så stannar du ändå
  • KlunsSmurfen
    Marskvinna skrev 2017-07-29 19:09:16 följande:
    Har krävt detta och börjat kolla på annat alternativ, det är inte så lätt när man lever under dessa omständigheter som vissa verkar tro.

Jag frågar därför om erfarenheter som varit i liknande situation och om det ens finns en chans att en person som utför kan ändra sig, om det finns någon vet...

Att lämna krävs kraft och styrka som man inte har så mycket av just nu.. när man dagar inte orkar med alls, svårt att förstå och sätta sig in i om man inte själv upplevt kanske..
    Lätt har inte med saken att göra när man tänker på vilket alternativ som är bäst, att något är väldigt svårt och att man kanske behöver hjälp för att gå igenom det gör inte alternativet till det sämre.

Den krassa verkligheten är ofta att många inte skärper till sig förrän de mist det som de inte kunde värdesätta innan, de måste hamna på botten innan de får en tankeställare.

Han kanske kan skärpa till sig men ska du gå igenom hela den processen som tar lång tid och kanske bara hjälper tillfälligt när du har tre barn att sätta före både dej och sambon?

Det handlar ju inte om någon som vid en eller två tillfällen som någon tappat spärrarna och sagt något svinigt, det är någon som är svinig och anser sig ha rätt att vara det.
  • KlunsSmurfen
    Wolfgang Rutz, numera professor i socialpsykiatri i Tyskland och pensionerad svensk psykiater, har arbetat fram en speciell mall, ?The Gotland male depression scale?, som visar hur man kan känna igen depression hos män.

??Många män som mår dåligt antar ofta ett psykopatbeteende i stället för att bara ligga hemma och stirra i väggen. De blir aggressiva och utåtagerande, dricker för mycket, saknar impulskontroll och blir så otrevliga att ingen vill ha med dem att göra. Men till skillnad mot riktig psykopati, som är en tidig störning, har det destruktiva beteendet inte alltid funnits, utan mannen har plötsligt ändrat sig.

Det är vanligt att det är en ledsen fru, en desperat exflickvän, en åldrande mor eller oroliga vuxna barn som ringer och söker hjälp å mannens vägnar. Alla berättar samma historia: Han är inte sig själv. Och det handlar om alldeles vanliga män som har eller har haft familj och barn ? ja, normala relationer ? arbete och hus och vänner.

??När de inte fångas upp av vården valsar de runt i missbruksvård, hos sociala myndigheter, hos polisen och kronofogden och orsakar skador vart de än kommer. Jag är tämligen säker på att en stor del av allt våld och familjevåld har sin upprinnelse i obehandlade depressioner, säger Wolfgang Rutz.

Hur har det blivit så här?

??Dels har det med den orimliga mansbilden att göra, dels finns det biologiska kopplingar. Det är fortfarande så att en man ska vara stark och inte be om hjälp. Samtidigt kräver samhället runt omkring oss något helt annat.

För att klara av dagens krav med både familj, vänner och arbete måste man kunna nätverka. I det ingår att be om hjälp.

Biologiskt skiljer sig män och kvinnors reaktion åt på grund av könshormonerna. När människor utsetts för psykisk press ökar hormonet kortisol i våra kroppar. Det i sin tur påverkar testosteronet ? hos båda könen ? som också ökar. Men hos män ökar testosteronet mycket mer (eftersom de har högre nivåer av detta från början) och det gör dem aggressiva, utåtagerande och benägna att ta risker inom livets alla områden.

Men, påpekar Wolfgang Rutz, det här aggressiva beteendet kan man också se hos unga deprimerade kvinnor. Därför är det sannolikt så att miljön spelar en stor roll. Kvinnor lever i dag på ett sätt som män var ensamma om förut.

??En orsak till att kvinnor klarar sig bättre verkar paradoxalt nog vara deras större ansvar för barn, familj och relationer. Kärleken de får tillbaka och att betyda något för en annan individ verkar vara en skyddsfaktor. När jobb och and­ra relationer går åt skogen har de åtminstone familjen kvar.

Arja Lehti kommer fram till liknande slutsatser i sin forskning.

??Mansrollen spelar en stor roll. Vi måste våga erkänna det och hitta ett sätt att nå fram till männen.

I hennes studie hade många av de män som sökt vård uppvisat ett utåtagerande beteende, men så småningom diagnostiserats som deprimerade. Det var män som mist sin naturliga position i och med en flykt till ett annat land eller i och med att de blivit av med jobbet. Wolfgang Rutz bekräftar hennes iakttagelser.
    Wolfgang skriver rätt klockrena saker men han har ändå en tydlig bias, "alldeles vanliga män", ja om de har en rejäl släng av PTSD.

Jag känner till några av de övriga.
    Dålig copingstrategi sen de var barn (påminner lite om narcissistens), de är inte så trevliga när de närmar sig 30-40 och har rejäla svackor eftersom de skuldbelägger alla andra för dem blir svackorna värre. Det handlar inte om en förvirrad tonåring med problem längre.

"Mansrollen" Ja deras bild av den som är lite mer grandios än vad den normalt är, sen hatar de sig själva för att dom inte kan leva upp till den de låtsas vara.

När flickvännen kommer och "gnäller", säger ungefär som du blir svaret typ han har alltid varit så det blir bara värre när han har en svacka, det är du som är blind och har inte velat se varningssignalerna, fråga hans ex. "Första året var han som en dröm" hur var han de 10-15-åren före? Eller så blir det jag har ju försökt att förklara det i flera år men du lyssnar inte. Du är inte bara medberoende du möjliggör beteendet för att du är beroende men du vill inte erkänna det för dig själv.
    När någon låser sig vid ett alternativ som det ända rätta trotts att det är destruktivt, beroende... rädd för att stå på egna ben, vara singel ett tag och få ordning på livet.

"Det är fortfarande så att en man ska vara stark och inte be om hjälp. Samtidigt kräver samhället runt omkring oss något helt annat." ja, att de ska söka hjälp.

www.angest-stockholm.se/wp-content/uploads/2013/01/Manlig-depression.pdf
    www.dn.se/insidan/varden-missar-deprimerade-man/
    www.ormteatern.se/svensktstal/
  • KlunsSmurfen
    Anonym (jag lämnade) skrev 2017-07-30 00:04:21 följande:

[...]
    Det intressanta är att sedan jag lämnade honom har han bättrat sig jättemycket. Han tar ansvar för sina sömnproblem och kämpar hela tiden med att inrätta tillvaron så att han mår så bra som möjligt. Han har provat att sluta med kaffe, han mediterar och har börjat med yoga mm.
    [...]

Bipolär?
    Han nådde botten, fattade att det var hans eget fel och hittade bara en utväg?
  • KlunsSmurfen
    Marskvinna skrev 2017-07-29 22:29:02 följande:
    Han är inte helt med på att han behandlar mig illa, han tycker det är en sak om jag gör något och om han gör något.. ett exempel när jag är ute med vänner ska jag höra av mig hela tiden när jag kommer hem är han vaken och det är alltid sura miner... när han är ute hör jag inte av mig mer än säger godnatt och jag sover gott när han än kommer hem.., förutom en gång då jag sa att han nog skulle ta sig hem istället för att dra vidare då jan skulle ha hand om våran dotter dagen efter.. detta får jag höra till dödagar att jag sa att han behövde komma hem!

Har sagt att sök hjälp eller så lämnar jag dig... senast idag så ringde han min telefon när jag va på toaletten... när jag fråga varför jag inte kunde va ifred på toa svara han att jag inte bruka va på toa så länge och fråga satte varför jag hade mobilen med... sa att jag gjorde nummer 2 så gick han in på toa och tyckte inte det lukta så..

Kände att det va väl kontrollerande och tappa hoppet dör helt... vem gör så?
    Någon som är orolig att du ska lämna och börjar bli väldigt desperat?
    Hans beteende påminner ju om någon slags avhumanisering, man vet aldrig vart man har dem.
    Depression är ett stigande folkhälsoproblem och en av de främsta orsakerna till sjukdomsbördan och dödligheten i nutidens Europa. Den ligger idag på andra plats efter hjärt- och kärlsjukdomarna. Enligt WHOs bedömning kommer depressiva tillstånd att stiga och ligga på sjukdomsbördans första plats med dödlighet framför allt i självmord.En stigande dödlighet i hjärt- och kärlsjukdomar kan också vara orsakad av eller förknippad med depression.

Dagens depressionsdiagnostik baseras framför allt på rapporterade depressionssymtom. Mån brister dock påtagligt i sjukdomsinsikt gällande depressiva tillstånd och känns knappast vid sina symtom. De har sämre förmåga att be om hjälp i tid. Därför har den konventionella depressionsdiagnostiken hittills framför allt präglats av den kvinnliga depressionens symtombild. Detta gör att männens depressioner ofta inte blir igenkända eller behandlade, vilket troligen är den bakomliggande orsaken till paradoxen att män enbart hälften så ofta anses vara deprimerade, men tar livet av sig tre till fyra gånger oftare än kvinnor.

Den oigenkända och obehandlade manliga depressionen har därför kunnat bli ett folkhälsoproblem i sig. Detta bara inte genom den höga självmordsrisken utan också genom depressionens konsekvenser som destruktivitet, alkoholism och annat missbruk. Idag anses 60% av mannens begynnande alkoholism vara orsakad av en bakomliggande depression. Alkoholrelaterat våld är en av huvudfaktorerna bakom familjevåld och övergrepp mot kvinnor i nära relation.
    Det är hjälplösa, vanmäktiga och desperata män i alla samhällskategorier och etniska folkgrupper som kan bli våldsamma och farliga för sig själva eller andra.Tidig igenkännande och behandling av männens annorlunda depression och hjälplöshet är viktigt och behandling är nödvändig också ur ett folkhälsoperspektiv.

www.angest-stockholm.se/wp-content/uploads/2013/01/Manlig-depression.pdf

• KlunsSmurfen

Det finns en anledning till att kvinnor brukar tycka att humor, självdistans, att kunna skoja om sig själv och sina misstag, att inte ta sig själv på för stort allvar är bra egenskaper.

• KlunsSmurfen
    Anonym (Anonym Aspie) skrev 2017-07-31 12:38:41 följande:
    Det där är väldigt överskämt och diskriminerande! Det finns inga såna sammanhang.
    Inte som ensam faktor.
    Trotssyndrom ? Wikipedia:
    Trotssyndrom är också ofta förekommande hos vuxna personer med autismspektrumtillstånd.[källa behövs] Personer med ADHD kan ha svårigheter att göra uppgifter enligt instruktioner, men det beror inte på trots.

DSM-V anger som diagnoskriterier för trotssyndrom ett mönster av negativistiskt, fientligt och trotsigt beteende som varat i minst sex månader och tagit sig uttryck i minst fyra av nedanstående symtom. Observera att dessa symptom ska vara närvarande vid interaktion med minst en annan person som inte är ett syskon.

Argsinthet/irritabilitet
    * Tappar ofta besinningen
    * Är ofta lättretad och stingslig
    * Är ofta arg och förbittrad

Argumentativt/trotsigt beteende

* Argumenterar ofta mot auktoritetspersoner eller, för barn och ungdomar, mot vuxna personer.
    * Trotsar ofta aktivt eller vägrar följa etablerade regler eller underordna sig krav från auktoritetspersoner.
    * Förargar oftast avsiktligt andra.
    * Skyller ofta på andra för sina egna misstag eller sitt eget dåliga uppförande.

Hämndlystnad
    * Har varit elak eller hämndlysten vid åtminstone två tillfällen under de senaste 6 månaderna.

Symptom

Ett barn med trotssyndrom saknar förmåga att se sammanhang, uppfattar inte sin del i det som sker och förstår inte sin skuld. Barnet utvecklar försvarsstrategier, eftersom det tycker att alla kommer med orättvisa beskyllningar. Det finns en överhängande risk att barnet fastnar i ett mönster där det söker negativ uppmärksamhet.

Enligt den amerikanske professorn Russel Barkley uppvisar närmare 65 procent av alla barn med ADHD ett beteende som överensstämmer med kriterierna för ODD.[2]

För att en diagnos på ODD ska ställas krävs att det beteende som är karaktäristiskt för ODD skall ha funnits över en längre tid samt skilja sig i både omfattning och grad från beteenden som annars är vanliga i trotsåldern och puberteten.

Barnets dåliga humör och trotsiga beteende brukar framförallt visa sig inom familjen och hemmets fyra väggar; mammorna är ofta särskilt utsatta, men det kan även skapa stora svårigheter i skolan och på fritiden.

sv.wikipedia.org/wiki/Trotssyndrom
    www.familjeliv.se/forum/thread/50648159-nagon-mer-som-har-barn-med-adhd-trotssyndrom

kan vara bra att läsa Vad orsakar att lindriga problem utvecklas
    till allvarliga?
    www.socialstyrelsen.se/Lists/Artikelkatalog/Attachments/17951/2010-3-6.pdf
    Uppförandestörning ? Wikipedia
    Trotssyndrom (Conduct disorder, CD) är inom barn- och ungdomspsykiatrin en diagnos som innebär ett upprepat beteendemönster av att kränka andra personers rättigheter eller att överträda sociala normer. Möjliga symptom är utåtriktat aggressivt beteende, mobbning, fysisk aggression, grymt beteende mot människor och djur, destruktivitet, lögn, skolkning, vandalism och stöld.

Ett obehandlat trotssyndrom kan utvecklas till uppförandestörning.[källa behövs] Efter 18 års ålder kan en uppförandestörning i sin tur utvecklas till en antisocial personlighetsstörning.

sv.wikipedia.org/wiki/Uppf%C3%B6randest%C3%B6rning

Psykopati - Antisocial personlighetsstörning
    Symtom

Personer som ofta brusar upp och tar till våld, eller hänsynslöst utnyttjar andra människor, utan att känna skuld eller ånger, kan antas ha antisociala och psykopatiska drag.

Betecknande är också den starka dragningen till äventyrligheter som är riskabla både för personen själv och för omgivningen.

Självbilden är störd på så sätt att personen uppfattar sig själv som stark och överlägsen. I följd med detta tycker man sig ha rätt att utnyttja andra, antingen för att man annars själv skulle bli utnyttjad, eller för att de andra är svaga och därför föraktliga.
    Utredning och diagnos

För att diagnosen antisocial personlighetsstörning ska ställas ska de typiska dragen kunna iakttas redan i barndomen/ungdomen. Den bygger rentav på att diagnosen ?Uppförandestörning? ska ha funnits före 15 års ålder.

Skillnaden gentemot vanligt kriminellt beteende är just bakgrunden i barndomen, samt sättet att relatera till en partner, till eventuella egna barn, och till andra människor överlag.

Man ska också skilja personlighetsstörning från sådana antisociala och kriminella beteenden som är en följd av missbruk och beroende.

Barn med ADHD löper risk att utveckla antisociala drag, på grund av bristerna i uppmärksamhet och impulskontroll. Det anses att risken ökar mycket påtagligt om omgivningen inte korrekt bedömt tillståndet, utan bestraffar barnet för sådant han eller hon inte kan hjälpa.

www.psykologiguiden.se/rad-och-fakta/symtom-och-besvar/personlighetsstorningar/psykopati
  • KlunsSmurfen
    Anonym (Nasse) skrev 2017-08-02 09:55:22 följande:
    Jag känner igen hela förloppet, precis så var det för mig. Jag försökte och försökte, år efter år. Gradvis blev det mer och mer absurt och kravfyllt från hans sida. Började klassiskt narcissistiskt fantastiskt. Men så efter något år började förändringen gradvis smyga in. Små subtila kränkningar. Jag skulle ändra mig, vara bättre på alla plan, mer alert, snabbare, vackrare, smartare, bättre fru, ha bättre jobb, bättre allt. Vara "receptionsdisk" när han körde "silent treatment" mot folk han skulle straffa (för att han blivit kränkt på något outgrundligt sätt). Jag skulle reda ut allt han ställde till, själv var det helt ointressant för honom vilka som råkade illa ut, där han drog fram.

Narcissister lever så i sin bubbla att det inte inser när deras galenskaper börjar sippra ut, en dag krackelerade hela hans "bygge" allt det tjusiga han ständigt filade på. Han tog lite för stora risker för att få sina "kickar". Äktenskapet (trots barn) var så totalt utom all räddning och jag kan idag bara rysa för hur gränslöst hänsynslöst han betett sig. Ibland kan jag faktiskt inte ens förstå hur man faktiskt kan sakna den så nödvändiga empatin och inlevelsen. Han är en ensam man idag, dock med ny beundrarinna. Ägnar henne en ärlig omtänksam tanke då och då, för vad hon har framför sig att deala med.

Förlåtelse från mig finns inte och det finns heller ingen anledning (och jag är en som inte sitter på speciellt höga hästar i konflikter), möjligtvis lägga bakom sig. Då fick han i a f flytta ut. Jag var bara ett tunt ådernät av det löv som jag varit så at säga. Narcissister nöter ner en till inget är kvar av ens jag och styrka. Det har jag fått bygga upp successivt. Rätt ok idag flera år senare.

Sedan började ju nästa fas med hur kränkt han var för det och hur illa han var behandlad av sin exfru. Kom med helt huvudlösa påståenden om att han hade rätt till ditt och datt och att jag avvisade alla hans försök att få en bra relation. "För barnens skull", hävdades det förstås, hela tiden.

Har ny relation idag (med normalt funtad man). 
    "Men så efter något år började förändringen gradvis smyga in."
    Det kan vara så för de som är narcissistiska/har en narcissistisk personlighet speciellt när de inte mår bra men om personen har en personlighetsstörning kan den inte dölja det för sin partner i något år, men man kan ju missa alla varningssignaler.

"Narcissister lever så i sin bubbla att det inte inser när deras galenskaper börjar sippra ut"
    Det är inte galenskaper enligt dem själva, de har en grandios falsk självbild så det sipprar inte ut. De anstränger sig medvetet för att dölja egenskaper andra inte tycker om för att få som de vill OM de tycker att de tjänar på det vilket de sällan gör i ett förhållande eftersom de inte har lust att anpassa sig och ändå brukar få som de vill.

"Äktenskapet (trots barn)"
    En narcissist vill inte att någon ska vara beroende av dem eftersom de absolut inte vill ha något ansvar för någon.

"Sedan började ju nästa fas med hur kränkt han var för det och hur illa han var behandlad av sin exfru"
    Den andra självbilden som de hatar och projicerar på andra i förlängningen av sig själv, narcissistens spegelbild som de aldrig lyckas dölja.

"Jag skulle ändra mig, vara bättre på alla plan, mer alert, snabbare, vackrare, smartare, bättre fru, ha bättre jobb, bättre allt."
    Projicerade det han själv inte kunde leva upp till?

"Ibland kan jag faktiskt inte ens förstå hur man faktiskt kan sakna den så nödvändiga empatin och inlevelsen"
    En försvarsmekanism hos ett barn som slår till innan de lärt sig det så de lär sig aldrig att utveckla de känslorna.
    NPF är en copingstrategi.
  • KlunsSmurfen
    Anonym (narc) skrev 2017-08-06 14:13:52 följande:

Det låter som att du lever med en man som har en narcissistisk personlighetsstörning, eller i varje fall starka drag av det. Han använder sig av alla de klassiska härskarteknikerna. Om så är fallet så finns det inget att jobba för. Han är då inte förmögen att älska dig och han kommer inte ändra sig mer än för stunden.

tveksamt
    "Första året var han som en dröm, uppvakta, stöttade, omtänksam och hans dåliga sidor (som han visa då) va sånt som man utan tvekan kan leva med!"
  • KlunsSmurfen
    Marskvinna skrev 2017-08-06 14:24:35 följande:
    Stämmer in en del, men mer psykopat.. som kan hålla en fasad utåt... men jag är ingen som kan sätta diagnos..
    En psykopat har inget intresse av att hålla en fasad uppe så länge, de förknippar inte heller sin självkänsla och självbild med dåliga egenskaper, de kan inte heller känna skam så de har inga problem med att känna sig grandios och känner antagligen inget behov av att projicera medan NPF är i grund och botten en skam baserad störning så de måste projicera.

"Första året var han som en dröm"
    om det verkligen stämmer så finns det inget som utesluter en diagnos av något slag men det är knappast en personlighetsstörning.

De män Wolfgang skriver om, de vill helt enkelt inte kännas vid sina svagheter som att de är deprimerade och mår skit "till skillnad mot riktig psykopati, som är en tidig störning, har det destruktiva beteendet inte alltid funnits, utan mannen har plötsligt ändrat sig." det är också i grund och botten skam baserat så de påminner en hel del om en narcissist eftersom de kan sätta igång att förneka allt som de skäms över och kan projicera det på andra, men det är ett tillstånd och inte en tidig störning som kan gå till sig när de mår bättre men eftersom de inte vill kännas vid sin sjukdomsbild så lär de sig aldrig att hantera det och söker inte hjälp och då kommer det destruktiva beteendet någon gång tillbaka.

Mår man skit får man helt enkelt låta känslorna komma och försöka ta sig igenom dem och försöka ventilera genom att prata om det och sätta ord på känslorna, det försvinner inte om börjar man stöta bort dem, förnekar dem däremot kan de bli väldigt "grumliga" med tiden så kan man få väldigt svårt att identifiera känslorna.
    sv.wikipedia.org/wiki/Alexitymi
    sv.wikipedia.org/wiki/Avtrubbad_affekt

Det kan vara väldigt jobbigt för män när flickvännen blir gravid, hon blir mer krävande, man har helt plötsligt en massa ansvar för ett barn.
    Vanligt att faderskap ger en kris

Nyblivna pappor kan också få en förlossningskris, precis som nyblivna mammor. Krisen kan se olika ut för olika pappor: ångest, tvångstankar, depression eller till och med psykos. Och problemet tycks bli allt vanligare. En bidragande orsak är att nutida pappor tillbringar mer tid med sina barn och tar allt större ansvar, menar Kirsten Lindved, dansk psykoterapeut, som forskar om fenomenet.

www.svd.se/vanligt-att-faderskap-ger-en-kris
    Nyblivna partners kan också drabbas av depression

Depression hos partners till nyförlösta kvinnor har inte undersökts så mycket, och den forskning som finns gäller pappor. Man uppskattar att 3-5% av samboende pappor drabbas av depression efter förlossningen, vilket är ungefär dubbelt så många jämfört med män i allmänhet. Tyvärr är risken något större om mamman är deprimerad.

När båda mår dåligt blir det svårt att stötta och avlasta varandra och det blir extra viktigt att söka hjälp. Det gäller förstås alla typer av familjer.

www.psykologiguiden.se/rad-och-fakta/barn-och-familj/att-bli-foralder/depression_efter_forlossning
  • KlunsSmurfen
    Marskvinna skrev 2017-08-06 14:21:48 följande:
    Ja när jag läser om det finns det mycket som stämmer in, inte allt men det mesta..

Han har kontaktat en för hjälp.. men känns inte som han gör det för att han vill ändra sitt beteende utan mer att jag har krävt det..
    Då säger det sig självt att det inte är någon mening med att försöka.
Svar på tråden Psykisk misshandel