• Hallonmilkshake

Samsovning?

Hej! Har en liten tös här hemma på 3 dygn, efter första natten på bb då hon sov i "babysängen" där 3h och efter det vill hon inte sova själv. Nu när vi fått komma hem vill hon inte sova i spjälsängen utan vaknar till varje gång man försöker lägga henne där och blir arg/ledsen. Grejen är att jag är rädd att ha henne i sängen när vi ska sova då jag är rädd att jag ska lägga armen över henne eller skada henne på något sätt. Vet inte vad jag ska göra... tips, råd ja allt som ni kan tänkas komma med!

????

• Svar på tråden Samsovning?
  • Anonym (Stina)

Ha henne i sängen, i babynest. Lägg babynestet i huvudhöjd med dig så kommer de gå bra :)

• Jag är bara jag

"Boa" in henne lite i sängen så trivs hon bättre. Riktigt små bebisar vill sova lite trångt och ombonat. Vi hade en babykorg första 4 månaderna och där sov bebben gott och sen i spjälsängen också.

• Aliona

Ett babynest är jättebra, kan användas i sängen, spjälsängen, soffan.. ni kan lägga en extra filt rullad som en korv innanför kanterna så blir det ännu mer trångt och mysigt.

Vet att det är kontroversiellt i Sverige men t.ex. i USA är det vanligt att linda nyfödda. Vi lindade/stoppade om vår nyfödda, nen det var vintertid så han blev inte för varm.

Sen sov vår lilla i vagnen det första halvåret. Spjälsängen var helt enkelt för stor och enslig och vi ville inte samsova. Vagnen är också mycket lättare att gunga.

• Anonym (S)

Vi samsover utan babynest och går rakt emot alla rekommendationer.

Känns mest naturligt att göra så. Vilket annat däggdjur sover inte med sin avkomma?

Jag och bebis sover gott och eftersom vi gör det så gör också resten av familjen det. Hon ammar nån gång per natt och sen somnar vi om. Har spjälsängen mot vår säng så det blir en kant så hon inte kan trilla ur sängen och så ligger hon där mellan spjälsängen och mig.

Är tredje barnet och har samsovit med alla barnen. Var rädd ibörjan för att skada barnen på nåt sätt men på något vis ligger jag still och sover snällt när jag sover när de är riktigt små

• Anonym (Liten)

Många barn vill inte sova ensamma när de är så små. Tänk på att hon sovit inuti din mage hela sitt liv. Då är det inte så lätt att plötsligt varken få känna dig eller höra ditt hjärta...

Skiftas om att ha henne sovandes i er famn.

Jag sov sittandes i en fåtölj de första 7 veckorna :)

• Anonym (Lia)
    Hallonmilkshake skrev 2017-07-29 17:46:57 följande:

Hej! Har en liten tös här hemma på 3 dygn, efter första natten på bb då hon sov i "babysängen" där 3h och efter det vill hon inte sova själv. Nu när vi fått komma hem vill hon inte sova i spjälsängen utan vaknar till varje gång man försöker lägga henne där och blir arg/ledsen. Grejen är att jag är rädd att ha henne i sängen när vi ska sova då jag är rädd att jag ska lägga armen över henne eller skada henne på något sätt. Vet inte vad jag ska göra... tips, råd ja allt som ni kan tänkas komma med!

????

Ingen av mina 4 barn har velat sova i spjälsäng före 7-16 månaders ålder. Som nyfödda har de sovit i barnvagnen de nätter vi inte samsovit. Mina barn har inte varit så förtjusta i att sova om nätterna så de har antingen skrikit eller använt mig som tutte nätterna igenom. Nyfödda vill gärna ha det trångt och mysigt när de ska sova och därför är vagn ett bättre alternativ än säng den första tiden om man inte samsover.
  • Mymlan1986

Ha ett babynest mellan er i sängen, flytta efter några veckor babynestet till spjälsängen. Barnet känner sig trygg och vänjer sig successivt vid sängen.

• BabynestFTW

Vi kör med babynest som sonen får ligga i mellan oss i sängen. Funkar klockrent och man är inte rädd för att rulla över honom eller annat. :)

• Hallonmilkshake

Införskaffade ett babynest igår och det funkar toppen förutom när jag somnar med henne när vi ammar ibland haha! Känns tryggt att ha henne nära men ändå på säkert avstånd. Tusen tack för alla tips! <3

• Anonym (Stina)
    Hallonmilkshake skrev 2017-08-01 07:34:32 följande:

Införskaffade ett babynest igår och det funkar toppen förutom när jag somnar med henne när vi ammar ibland haha! Känns tryggt att ha henne nära men ändå på säkert avstånd. Tusen tack för alla tips! <3

Kul!

Vi körde babynest de första 2-3 månaderna, sen hamnade hon oftare och oftare bredvid mig av lathet från mitt håll. Tillslut samsov vi helt, uppskattat! Man är ju så medveten om att dom ligger bredvid en så man rör sig inte en millimeter i sömnen.
  • Jennyedith

Hej! Min bebis ville absolut inte sova i vår nya fina spjälsäng, inte ens fast väggen gick att fälla ner. Vi samsover än och hon är 9 mån nu. Jag var mycket nervös över det men har nu lärt mig att det är det bästa för oss ivilketfall. Jag var mycket uppmärksam o sov inte alls så djupt som innan jag blev mor. Inget täcke. Gärna babynest brevid dig första tiden. Detta är bekvämt också, särskilt om ni ammar hela nätterna. Min tjej har alltid sovit tryggt och jag har aldrig klarat att lägga bort henne. Tur vi kände samma. Lycka till!

• Anonym (Kläder)

Jag hade min bebis i ett babynest högt upp i sängen emellan oss. Ibland somnade jag när vi ammade på natten så jag såg till att sova med kläder så jag inte frös och drog på mig täcket i sömnen, Så inte bebisen skulle hamna under ett varmt täcke...

Svar på tråden Samsovning?