• Salkin

    OCD?

    Hej!

    Gått till en psykolog för ett tag sedan O då fick vi fram att jag lider av ocd.. kan tänka alla konstiga tänk om tankar och fastna i dom

    Är så fruktansvärt rädd att få psykos.. Mitt senaste problem började för ett tag sedan då jag For till Turkiet och min flickvän stannade i Sverige pga arbete ... vi älskar varandra allting är bra mellan oss osv. Sen kom en sån där hemsk tanke upp tänk om hon skulle vara otrogen VET JU att hon INTE skulle vara det men kan inte släppa tanken och ångesten.. när jag hittar en skrämmande tanke fastnar den och det är som att jag tänker och analyserar sönder hela grejen VILL INTE tänka sånt här!! Är så less... har berättat allt för min flickvän och hon förstår .. Har läst allt möjligt om psykos och de stog att de med psykos och paranoia kan helt plötsligt få för sig att deras partner är otrogen utan bevis.. tänk om jag blir en sån som alltid kollar upp henne och är misstänktssm Fyfan vill verkligen inte bli så.. Vårat förhållande är ju byggt på tillit och kärlek men det känns som när jag fastnar i en tanke kan jag inte släppa skiten?? Har nån något råd? Är jag psykotisk? Eller äre bara katastrof tankar..

  • Svar på tråden OCD?
  • cesso

    Vad jobbigt för dig att alltid vara på helspänn! Har en i min närhet som haft perioder av hög anspänning och oro och det är SÅ typiskt att ha oro för en sak för att sedan oroa sig för en annan (som du gör för psykos). Jag indrar om du inte har GAD? Generaliserat ångest syndrom? Om du oroar dig i absurdum över olika saker och att oron skiftar/ byts ut. Och varje oro känns som det värsta tänkbara..?

    Är det så att du lätt hamnar i katastroftankar/ tankekedjor som alltid slutar i det värsta tänkbara?

    Du får ex en tanke, att flickvännen skulle kunna vara otrogen och snabbt ser du framför dig hur hon lever med en annan och du är själv, deprimerad och får ett hemskt liv... tanken liksom hår från "bara" en tanke till en total katastrof.?

    Vad jag lärt mig är två saker om denna ångest/oro.

    1) när tanken kommer måste du stanna i den en stund. Möt rädslan och tänk/ känn verkligen fullt ut hur hemskt det skulle vara om katastrofen skulle inträffa! Likt kbt för de som ex är rädda för ormar, möt rädslan! Fly inte från den genom att slå borr tankar och försöka mota dom. Tänk och känn fullt ut. Det ger ökad ångest i början men när du mött tanken/ rädslan många ggr så blir tankarna inte lika hotfulla längre. Till och med lite tråkiga...

    2) acceptera ovissheten! Din tjej kan vara otrogen! Så är det. Ni kan göra slut. Det är faktiskt med vanligt än ovanligt att förhållanden tar slut. Du kan få en psykos. Precis som vi alla kan det.

    3) även om allt "kan" hända (och du måste acceptera det) så ska du alltid hitta några alternativ till din oro. Ex att tjejen skulle vara otrogen kanske känns som 100% säkert i början. Hon kan också komma hem och INTE varit otrogen. Då har vi två alternativ alltså vara 50% risk. Sen kanske ett alternativ är att hon kommer hem, inget har hänt men du har varit orolig och hon är less på din oro bara, då har vi tre alternativa utfall, alltså är "risken" för otroget nere på 33%. Förstår du? Hitta tio alternativ och "risken" är "bara" 10%. Då får du perspektiv på hur orealistisk din oro kan vara.

  • Salkin
    cesso skrev 2017-07-30 09:32:47 följande:

    Vad jobbigt för dig att alltid vara på helspänn! Har en i min närhet som haft perioder av hög anspänning och oro och det är SÅ typiskt att ha oro för en sak för att sedan oroa sig för en annan (som du gör för psykos). Jag indrar om du inte har GAD? Generaliserat ångest syndrom? Om du oroar dig i absurdum över olika saker och att oron skiftar/ byts ut. Och varje oro känns som det värsta tänkbara..?

    Är det så att du lätt hamnar i katastroftankar/ tankekedjor som alltid slutar i det värsta tänkbara?

    Du får ex en tanke, att flickvännen skulle kunna vara otrogen och snabbt ser du framför dig hur hon lever med en annan och du är själv, deprimerad och får ett hemskt liv... tanken liksom hår från "bara" en tanke till en total katastrof.?

    Vad jag lärt mig är två saker om denna ångest/oro.

    1) när tanken kommer måste du stanna i den en stund. Möt rädslan och tänk/ känn verkligen fullt ut hur hemskt det skulle vara om katastrofen skulle inträffa! Likt kbt för de som ex är rädda för ormar, möt rädslan! Fly inte från den genom att slå borr tankar och försöka mota dom. Tänk och känn fullt ut. Det ger ökad ångest i början men när du mött tanken/ rädslan många ggr så blir tankarna inte lika hotfulla längre. Till och med lite tråkiga...

    2) acceptera ovissheten! Din tjej kan vara otrogen! Så är det. Ni kan göra slut. Det är faktiskt med vanligt än ovanligt att förhållanden tar slut. Du kan få en psykos. Precis som vi alla kan det.

    3) även om allt "kan" hända (och du måste acceptera det) så ska du alltid hitta några alternativ till din oro. Ex att tjejen skulle vara otrogen kanske känns som 100% säkert i början. Hon kan också komma hem och INTE varit otrogen. Då har vi två alternativ alltså vara 50% risk. Sen kanske ett alternativ är att hon kommer hem, inget har hänt men du har varit orolig och hon är less på din oro bara, då har vi tre alternativa utfall, alltså är "risken" för otroget nere på 33%. Förstår du? Hitta tio alternativ och "risken" är "bara" 10%. Då får du perspektiv på hur orealistisk din oro kan vara.


    Gud vilken lättnad att läsa ditt inlägg.. det är precis som du säger när de kmr en ny tanke känns den alltid värst och tänker exakt som du säger att jag börjar med en liten tanke sen spårar de ur. Ska testa dina råd tack så hemskt mycket!!!
  • cesso
    Salkin skrev 2017-07-30 21:04:51 följande:
    Gud vilken lättnad att läsa ditt inlägg.. det är precis som du säger när de kmr en ny tanke känns den alltid värst och tänker exakt som du säger att jag börjar med en liten tanke sen spårar de ur. Ska testa dina råd tack så hemskt mycket!!!
    Vad bra att svaret lugnade dig. Jag är väldigt insatt i problematiken (pga nära anhörig) med generaliserad ångest, tankar, tvång, ptsd etc.

    Det luriga med gad (ångest där oron skiftar) är att man måste lära sig hantera och möta olika typer av "katastrofer" - varje ny oro/ nytt tema för oron, måste man våga möta genom att tänka tanken hela vägen ut. Medan den som har fobi mot EN sak "bara" måste träna på att möta EN fara.

    Men, det är en väldigt effektiv metod jag skrev om ovan. När du får en jobbig tanke, stanna upp och tänk den hela vägen ut. Se framför dig katastrofen, ex att du blir psykiskt sjuk (oj så vanligt att oroa sig för just det!!!) eller att flickvännen är otrogen. Andas... säg/tänk/upprepa för dig själv att det kan hända. Precis som att vad som helst KAN hända.

    Ångesten stegrar men kommer lätta efter 10-15 min! Härda ut. Och sedan ska du konstatera att det du just nu oroat dig över faktiskt inte inträffat utan bara är en TANKE. Problemet är att du får en tanke, sedan kommer tankekedjan av katastrofer blixtsnabbt och reaktionen blir fysisk. Vilket slutar med att du måste säkra för dig själv att det du är rädd för inte kan hända.

    Men, allt kan hända, och när du lär dig "möta" olika rädslor i tanken/ mentalt så kommer du se att din oro blir mindre. Det absolut viktigaste för dig är att acceptera ovissheten.

    Ex, du får ont ngn stans. Genast tror du att det är cancer... och JA det kan det ju vara. Men det finns garanterat 50 alternativ till, minst!

    Efter att du mött faran mentalt så gör du listan av andra tänkbara alternativ på förklaringar till din oro,

    Har ett bra boktips åt dig på rolig, bra och billig självhjälpsbok skriven av kbt expert från USA. Boken heter "bli av med din oro" och har en gul glad smily på framsidan. Beställ från adlibris eller Bokus. Hög igenkänningsfaktor!

    Uppdatera gärna hur det går om du vill.
    Du kan snabbt förändra ditt orosbeteende!
  • cesso

    Glömde säga att du också måste försöka sluta med dina säkerhetsbeteenden, om du vill bli av med problemet.

    Dessa är allt du gör för att bli av med oron. Ex att du ältar oron med flickvännen, vill ha garantier för att hon aldrig kommer vara otrogen, att du ringer mamma och ältar och vill ha svar på att du aldrig kommer bli psykiskt sjuk i psykos, att du GOOGLAR (sluta googla för att stilla oro, det triggar bara!), etc! Alla säkerhets beteenden är procedurer du tar till, likt en lugnande tablett, bara för att stilla oron för stunden men det hjälper inte mer än kortsiktigt!

    Du gör detta för att du är rädd att tänka tanken och möta faran hela vägen ut men nu ska du träna på det och då måste du aktivt undvika säkerhetsbeteenden!

    Och din omgivning kommer tycka det är så skönt och snart kommer du vara en mkt lugnare och tryggare person! Lovar!

Svar på tråden OCD?