• Kippa

Gastric bypass 2017

Hoppar in i tråden jag med om det är ok :)

Jag skickade in en egenremiss i slutet av januari, var på läkarbesök i början av april, infomöte i början av maj. Jag ansågs färdigbedömd på bariatriska mottagningen 20 april då de skickade remiss till kirurgen. Nu ska jag träffa kirurg och narkos om 8 dagar :) Hoppas få operationstid redan då så att man kan börja räkna ner på allvar! Mitt bmi ligger kring 42 och jag tillhör landstinget dalarna, ska opereras i Mora :)

Just nu känns det som att jag bara tänker på operation. Jag har på senare tid börjat tycka att det är väldigt jobbigt socialt, vill gömma mig. Undviker att träffa gamla bekanta osv. Tycker att det ska bli skönt efter operationen att jag förhoppningsvis blir mitt vanliga sociala jag.

• Kippa

Vad jobbigt med remisskrångel :/

Jag inser att jag har haft tur, tycker att det flöt på jättebra för mig. Hade räknat med att det skulle vara mer krångel och längre väntetider än vad det var.

Imorgon ska jag träffa kirurg och narkos. Har knappt kunnat tänka på annat de senaste dagarna. Hoppas att jag får mitt OP-datum imorgon!

• Kippa

Kul att du är så nära nu Jinxi! Måste vara en surrealistisk känsla att det snart är dags :)

Själv var jag på besök hos kirurg och narkos i tisdags. Blir operation i mitten av november för min del, väntar på att op-kordinatorn ska ringa om exakt datum :)Så det blir pulverstart om ca 4 veckor för min del. Har köpt en del olika.

4 veckor sjukskrivning sa dom i Mora, men det är olika på olika ställen. Vet att man i Falun säger 2-3 veckor.

• Kippa
    NELJ skrev 2017-09-15 00:32:55 följande:

Vad duktiga ni är som kämpar med låglaloridrycker innan operation. :)

En fråga? Vilka prover tar i samband med remiss och vad kan man bli nekad för? Är liten orolig för min historik...

I mitt landsting tar man följande

Hb-B
    Glucos fp
    Triglycerider-P/S
    Calcium-korr-P/S
    Längd
    ALAT-P/S  
    Kolesterol-P/S
    TSH-P/S  
    Alb/krea-kvot-U
    Vikt
    GT-P/S
    HDL-kolesterol-P/S
    Krea-P/S

BMI

Om man är orolig för att man ska fastna i processen pga vad som finns i ens historia så kan man ju börja med att ringa till överviktsenheten i sitt landsting och fråga hur de ställer sig till det du är orolig för, och vilken väg du kan gå för att få det utrett så snart som mörjligt för att kunna komma framåt i processen.
  • Kippa

Det verkar ju tyvärr inte helt ovanligt att man stöter på problem på vägen till en överviktsoperation. Man läser ju om så många som har fått kämpa i flera år för att få göra sin operation. Och det är ju så svårt att behöva vänta när man väl har bestämt sig, då vill man ju att det ska bli av direkt! Privat kirurgi kan ju vara ett bra alternativ om man inte orkar vänta på landstingets långsamt malande kvarnar.. Hoppas att det ändå går snabbt för er som krånglar nu med remisser.

Jinxi, jag har valt att göra en GBP, av samma anledningar som diasdias :) Trots att det bara är en månad till flytstart så känns det fortfarande väldigt avlägset med operation för mig. Jag har nog inte riktigt förstått att jag faktiskt tagit mig igenom hela processen, och att det nu faktiskt bara är en liten väntetid kvar innan jag är igång.

Jag har ätit pulver tidigare med tillfälligt bra resultat. Att gå ner i vikt går ju, bara inte att bibehålla viktnedgången.. Så jag har köpt en del olika som jag vet att jag tycker om. Mest modifast. Gillar puddingarna!
    Hade tänkt testa gröten också, hur är den?

• Kippa

Bara en endaste dag kvar för dig nu Jinxi? Hur känns det? Tror att jag kommer att vara jättenervös när det är min tur :)

Idag fick jag brev på posten med min efterläntagde operationstid! Och det blir tidigare än vad de sa när jag träffade läkaren förra veckan, det blir operation redan i slutet på oktober! Flytstart nästa vecka :D

Svar på tråden Gastric bypass 2017